Avatar billede mpj86 Nybegynder
13. juni 2003 - 15:09 Der er 28 kommentarer og
1 løsning

Auto login?

Hej

Hvordan laver jeg så man kan sætte flue hak og så logger den en ind vær gang?

Hvor meget plejer man at sætte den til i /dage/uger/md/år ?
Avatar billede *king* Nybegynder
13. juni 2003 - 15:11 #1
<----PÅ siden med Form's---->

<form action="godkend.asp" method="post" name="login">
<p>Brugernavn:<br>
<input type="text" name="brugernavn" value="<%=request.cookies("Brugere")("brugernavn")%>">
<p>Password:<br>
<input type="password" name="password" value="<%=request.cookies("Brugere")("password")%>">
<br><br>
<INPUT TYPE=CHECKBOX name="save"> Gem brugernavn og password
<p>
<input type="submit" value="Log ind">

</form>

<p><br><br>Glemt password?

<p>Få dit password sendt til din email-adresse...
<form action="glemtpw.asp" method="post" name="login">
<p>E-mail:<br>
<input type=text name="modtager" value="din@email.dk" size=35>
<a name="glemt"></a>
<p>
<input type="submit" value="Send">
</form>

<---- På siden der godkender ---->

<%
Dim fejl, username, password

fejl = false
brugernavn = Trim(Replace(Request.Form("brugernavn"), "'", "''"))
password = Trim(Replace(Request.Form("password"), "'", "''"))

If brugernavn = "" Then
    Response.Write "<p><font color=red>Indtast venligst dit brugernavn!</p></font>"
    fejl = true
End If

If password = "" Then
    Response.Write "<p><font color=red>Indtast venligst dit password!</p></font>"
    fejl = true
End If

If fejl = true Then
    Response.Write "<p><a href=java script:history.back()>Tilbage</a>"
End If

If fejl <> true Then
Set Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
DSN = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; "
DSN = DSN & "DBQ=" & Server.MapPath ("database/ot_db.mdb")

Conn.Open DSN

Dim samletAntal

strSQL = "SELECT * FROM brugere WHERE brugernavn='" & brugernavn & "' and Password = '" & password & "'"
Set rs = Conn.Execute(strSQL)

If Not rs.eof Then
          Response.Write "<p><b>Login godkendt!</b>"
        Response.Write "<p>Du er nu logget på som '" & rs("brugernavn") & "'</p>"
          Session("login") = true
        Session("brugernavn") = rs("brugernavn")
        Session("userid") = rs("id")
        Session("adminlevel") = rs("adminlevel")

        Conn.Execute("UPDATE brugere SET sidste_login='" & Now & "' WHERE id=" & Session("userid"))

        Response.Write "<p><a href='default.asp'>Til forsiden</a></p>"

    If request.form("save") = "on" then
        Response.Cookies("Brugere")("brugernavn") = session("brugernavn")
        Response.Cookies("Brugere")("password") = password
        Response.Cookies("Brugere").expires = Date+365 'Information gemmes i cookie i et år, hvis brugeren har valgt at gemme information
    Else
        Response.Cookies("Brugere").expires = Date-1000 'Information slettes ved at sætte "expires" 1000 dage tilbage, idet brugeren har valgt at slette information

    End If

Else
    Response.Write "<p><font color=red>Du blev ikke logget ind! Du har muligvis indtastet forkert brugernavn eller password!</font></p>"
    Response.Write "<p><a href=java script:history.back()>Tilbage</a></p>"
End If

Conn.Close
Set Conn = Nothing

End If

%>
Avatar billede *king* Nybegynder
13. juni 2003 - 15:13 #2
Jeg har bare taget noget fra en login script jeg havde liggende.. så der er en masse andet med :D  men det du skulle bruge er der...
du skal bare gemme informationerene i en cookie
Avatar billede schaefner Juniormester
13. juni 2003 - 15:13 #3
*king* >> Har du kigget i kategorien? ;)
Avatar billede mpj86 Nybegynder
13. juni 2003 - 15:14 #4
Skal være i php...

Hedder det ikke cookie?
Avatar billede martinbk Nybegynder
13. juni 2003 - 15:23 #5
*host host* ASP *host host*
Avatar billede ohmish Nybegynder
13. juni 2003 - 15:27 #6
i din loginform:

<input type="checkbox" name="husk" value="ja" border="0" onClick="return(confirm('OBS: Hvis du sidder ved en offentlig computer, netcafé el. lign., \nkan det ikke anbefales at bruge denne funktion'))"> husk mig

og i form/login-behandlingen:

if ($_POST['husk']=="ja") {
setcookie ("brugernavn", "$brugernavnet", time()+31536000, "/"); // set cookie 365 dage
setcookie ("kodeord", "$kodeordet", time()+31536000, "/");
} else {
setcookie ("brugernavn", "$brugernavnet", 0, "/"); // set cookie 0 dage (slettes ved browserluk)
setcookie ("kodeord", "$kodeordet", 0, "/"); }
Avatar billede ohmish Nybegynder
13. juni 2003 - 15:31 #7
eller:

$endag = time()+86400;
if ($_POST['husk']=="ja") {
setcookie ("brugernavn", "$brugernavnet", $endag*21, "/"); // set cookie 21 dage
setcookie ("kodeord", "$kodeordet", $endag*7, "/");
} else {
setcookie ("brugernavn", "$brugernavnet", 0, "/"); // set cookie 0 dage (slettes ved browserluk)
setcookie ("kodeord", "$kodeordet", 0, "/"); }
Avatar billede mpj86 Nybegynder
13. juni 2003 - 16:05 #8
ohmish:

Der er lige 20 points mere at hente hvis du sætter det sammen :)

Min form fil:

<?php
require_once("topbar.php");
session_start();
if ($_SESSION['logget_ind'] == 1) {
echo '<div align="center"><center><table border="0" width="744" cellspacing="0" cellpadding="3" style="border: 1px solid #000000"><tr><td width="100%" bgcolor="#B9E1FD">';
echo '<center><font face="verdana" style="font-size: 11px;"><b>Du er logget ind!</b></front></center>';
echo '<meta http-equiv="refresh" content="1;URL=\'/galleri/\'">';
echo '</td></tr></table></center></div>';
} else {

echo '<div align="center"><center><table border="0" width="744" cellspacing="0" cellpadding="3" style="border: 1px solid #000000"><tr><td width="100%" bgcolor="#B9E1FD">';
?>

<form name="Login" method="POST" action="login_ok.php">
<table border="0" width="326" cellspacing="0" cellpadding="0">
  <tr>
    <td width="122">
<font face="verdana" style="font-size: 11px;">Brugernavn:</font>
    </td>
    <td width="76"> <input name="nick" size="30" style="border: 1px solid #000000; background-color:#B9E1FD; font: 11px verdana;"></td>
  </tr>
  <tr>
    <td width="122">
<font face="verdana" style="font-size: 11px;">Password:</font>
    </td>
    <td width="76"> <input type="password" name="password" size="30" style="border: 1px solid #000000; background-color:#B9E1FD; font: 11px verdana;"></td>
  </tr>
  <tr>
    <td width="122">
    </td>
    <td width="76">
    <input type="submit" name="Submit" value="Log ind" class="Submitknap">
    </td>
  </tr>
</table>
</form>

<font face="verdana" style="font-size: 11px;">Ikke medlem? klik <a href="opret.php">her</a></font><br>
<font face="verdana" style="font-size: 11px;">Glemt password? klik <a href="send_pass.php">her</a></font>

<?php
}
echo '</td></tr></table></center></div>';
?>

Login fil:

<?php
include('config.php');

    $post_nick = mysql_escape_string($_POST['nick']);
    $post_password = mysql_escape_string($_POST['password']);

if(!isset($_POST['Submit']))
{
Header('Location: /galleri/login.php');
}

    elseif (empty($post_nick)) {
        require_once('topbar.php');
        echo '<div align="center"><center><table border="0" width="744" cellspacing="0" cellpadding="3" style="border: 1px solid #000000"><tr><td width="100%" bgcolor="#B9E1FD">';
        echo '<font face="verdana" style="font-size: 11px;"><b>Du har ikke skrevet noget brugernavn!</b><br><a href="java script:history.go(-1)">Tilbage</a></font>';
        echo '</td></tr></table></center></div>';
        exit;
    }

    elseif (empty($post_password)) {
        require_once('topbar.php');
        echo '<div align="center"><center><table border="0" width="744" cellspacing="0" cellpadding="3" style="border: 1px solid #000000"><tr><td width="100%" bgcolor="#B9E1FD">';
        echo '<font face="verdana" style="font-size: 11px;"><b>Du har ikke skrevet noget password!</b><br><a href="java script:history.go(-1)">Tilbage</a></font>';
        echo '</td></tr></table></center></div>';
        exit;
    }

else
{
$resultat=mysql_query("SELECT id, mail FROM brugere WHERE nick = '$post_nick' AND password=MD5('$post_password')");
$row = mysql_fetch_array($resultat);
    $number=mysql_num_rows($resultat);
    if($number == 1)
    {
        session_start();
        $_SESSION['logget_ind'] = 1;
        $_SESSION['nick'] = $post_nick;
        $_SESSION['password'] = $post_password;
        $_SESSION['mail'] = $row['mail'];

        header("Location: index.php");
    }
    else
    {
        require_once('topbar.php');
        echo '<div align="center"><center><table border="0" width="744" cellspacing="0" cellpadding="3" style="border: 1px solid #000000"><tr><td width="100%" bgcolor="#B9E1FD">';
        echo '<font face="verdana" style="font-size: 11px;">De indtastede oplysninger er ikke korrekte.<br><a href="java script:history.go(-1)">Tilbage</a></font>';
        echo '</td></tr></table></center></div>';
    }

session_start();
if ($_SESSION['logget_ind'] == 1) {
require_once('topbar.php');
echo '<div align="center"><center><table border="0" width="744" cellspacing="0" cellpadding="3" style="border: 1px solid #000000"><tr><td width="100%" bgcolor="#B9E1FD">';
echo '<font face="verdana" style="font-size: 11px;"><b>Du er logget ind!</b></front>';
echo '<meta http-equiv="refresh" content="1;URL=\'/galleri/\'">';
echo '</td></tr></table></center></div>';
}
?>
Avatar billede mpj86 Nybegynder
13. juni 2003 - 16:07 #9
Det er nice den her:

<input type="checkbox" name="husk" value="ja" border="0" onClick="return(confirm('OBS: Hvis du sidder ved en offentlig computer, netcafé el. lign., \nkan det ikke anbefales at bruge denne funktion'))"> husk mig

Den må du godt bruge..
Avatar billede ohmish Nybegynder
13. juni 2003 - 16:34 #10
jamen.. sessions er ikke min store specialitet. har aldrig gidet bruge det.

men din form skal se sådan her ud:

<form name="Login" method="POST" action="login_ok.php">
<table border="0" width="326" cellspacing="0" cellpadding="0">
  <tr>
    <td width="122">
<font face="verdana" style="font-size: 11px;">Brugernavn:</font>
    </td>
    <td width="76"> <input name="nick" size="30" style="border: 1px solid #000000; background-color:#B9E1FD; font: 11px verdana;"></td>
  </tr>
  <tr>
    <td width="122">
<font face="verdana" style="font-size: 11px;">Password:</font>
    </td>
    <td width="76"> <input type="password" name="password" size="30" style="border: 1px solid #000000; background-color:#B9E1FD; font: 11px verdana;"></td>
    <td width="122">
<font face="verdana" style="font-size: 11px;">Husk login:</font>
    </td>
    <td width="76"> <input type="checkbox" name="husk" value="ja" border="0" onClick="return(confirm('OBS: Hvis du sidder ved en offentlig computer, netcafé el. lign., \nkan det ikke anbefales at bruge denne funktion'))"></td>
  </tr>
  <tr>
    <td width="122">
    </td>
    <td width="76">
    <input type="submit" name="Submit" value="Log ind" class="Submitknap">
    </td>
  </tr>
</table>
</form>

hvordan ser login_ok.php ud ?
Avatar billede ohmish Nybegynder
13. juni 2003 - 16:36 #11
hov! sådan her:

<form name="Login" method="POST" action="login_ok.php">
<table border="0" width="326" cellspacing="0" cellpadding="0">
  <tr>
    <td width="122">
<font face="verdana" style="font-size: 11px;">Brugernavn:</font>
    </td>
    <td width="76"> <input name="nick" size="30" style="border: 1px solid #000000; background-color:#B9E1FD; font: 11px verdana;"></td>
  </tr>
  <tr>
    <td width="122">
<font face="verdana" style="font-size: 11px;">Password:</font>
    </td>
    <td width="76"> <input type="password" name="password" size="30" style="border: 1px solid #000000; background-color:#B9E1FD; font: 11px verdana;"></td></tr>
<tr>
    <td width="122">
<font face="verdana" style="font-size: 11px;">Husk login:</font>
    </td>
    <td width="76"> <input type="checkbox" name="husk" value="ja" border="0" onClick="return(confirm('OBS: Hvis du sidder ved en offentlig computer, netcafé el. lign., \nkan det ikke anbefales at bruge denne funktion'))"></td>
  </tr>
  <tr>
    <td width="122">
    </td>
    <td width="76">
    <input type="submit" name="Submit" value="Log ind" class="Submitknap">
    </td>
  </tr>
</table>
</form>
Avatar billede mpj86 Nybegynder
13. juni 2003 - 16:43 #12
Sådan ser login_ok.php ud:

<?php
include('config.php');

    $post_nick = mysql_escape_string($_POST['nick']);
    $post_password = mysql_escape_string($_POST['password']);

if(!isset($_POST['Submit']))
{
Header('Location: /galleri/login.php');
}

    elseif (empty($post_nick)) {
        require_once('topbar.php');
        echo '<div align="center"><center><table border="0" width="744" cellspacing="0" cellpadding="3" style="border: 1px solid #000000"><tr><td width="100%" bgcolor="#B9E1FD">';
        echo '<font face="verdana" style="font-size: 11px;"><b>Du har ikke skrevet noget brugernavn!</b><br><a href="java script:history.go(-1)">Tilbage</a></font>';
        echo '</td></tr></table></center></div>';
        exit;
    }

    elseif (empty($post_password)) {
        require_once('topbar.php');
        echo '<div align="center"><center><table border="0" width="744" cellspacing="0" cellpadding="3" style="border: 1px solid #000000"><tr><td width="100%" bgcolor="#B9E1FD">';
        echo '<font face="verdana" style="font-size: 11px;"><b>Du har ikke skrevet noget password!</b><br><a href="java script:history.go(-1)">Tilbage</a></font>';
        echo '</td></tr></table></center></div>';
        exit;
    }

else
{
$resultat=mysql_query("SELECT id, mail FROM brugere WHERE nick = '$post_nick' AND password=MD5('$post_password')");
$row = mysql_fetch_array($resultat);
    $number=mysql_num_rows($resultat);
    if($number == 1)
    {
        session_start();
        $_SESSION['logget_ind'] = 1;
        $_SESSION['nick'] = $post_nick;
        $_SESSION['password'] = $post_password;
        $_SESSION['mail'] = $row['mail'];

        header("Location: index.php");
    }
    else
    {
        require_once('topbar.php');
        echo '<div align="center"><center><table border="0" width="744" cellspacing="0" cellpadding="3" style="border: 1px solid #000000"><tr><td width="100%" bgcolor="#B9E1FD">';
        echo '<font face="verdana" style="font-size: 11px;">De indtastede oplysninger er ikke korrekte.<br><a href="java script:history.go(-1)">Tilbage</a></font>';
        echo '</td></tr></table></center></div>';
    }

session_start();
if ($_SESSION['logget_ind'] == 1) {
require_once('topbar.php');
echo '<div align="center"><center><table border="0" width="744" cellspacing="0" cellpadding="3" style="border: 1px solid #000000"><tr><td width="100%" bgcolor="#B9E1FD">';
echo '<font face="verdana" style="font-size: 11px;"><b>Du er logget ind!</b></front>';
echo '<meta http-equiv="refresh" content="1;URL=\'/galleri/\'">';
echo '</td></tr></table></center></div>';
}
?>
Avatar billede ohmish Nybegynder
13. juni 2003 - 17:01 #13
ret til:
        session_start();
        $_SESSION['logget_ind'] = 1;
        $_SESSION['nick'] = $post_nick;
        $_SESSION['password'] = $post_password;
        $_SESSION['mail'] = $row['mail'];
$endag = time()+86400;
if ($_POST['husk']=="ja") {
setcookie ("brugernavn", "$post_nick", $endag*30, "/"); // set cookie 30 dage
setcookie ("kodeord", "$post_password", $endag*30, "/");
} else {
setcookie ("brugernavn", "$post_nick", 0, "/"); // set cookie 0 dage (slettes ved browserluk)
setcookie ("kodeord", "$post_password", 0, "/"); }
        header("Location: index.php");

Jeg vil anbefale at du gemmer som md5-krypteret password overalt, både i DB, session og cookie (f.eks med md5($post_password) ), og sammenligner det kryptererede..:
if ( md5($post_password) != $password_fra_db) { echo "forkert login"; }

osv. osv.
Avatar billede ohmish Nybegynder
13. juni 2003 - 17:02 #14
rettelse til ovenstående:

        session_start();
        $_SESSION['logget_ind'] = 1;
        $_SESSION['nick'] = $post_nick;
        $_SESSION['password'] = $post_password;
        $_SESSION['mail'] = $row['mail'];
$endag = time()+86400;
if ($_POST['husk']=="ja") {
setcookie ("nick", "$post_nick", $endag*30, "/"); // set cookie 30 dage
setcookie ("password", "$post_password", $endag*30, "/");
} else {
setcookie ("nick", "$post_nick", 0, "/"); // set cookie 0 dage (slettes ved browserluk)
setcookie ("password", "$post_password", 0, "/"); }
        header("Location: index.php");
Avatar billede mpj86 Nybegynder
13. juni 2003 - 17:06 #15
Hmm den gemmer ikke

Har sat cookies til..
Avatar billede ohmish Nybegynder
13. juni 2003 - 17:29 #16
så prøv med:

        session_start();
        $_SESSION['logget_ind'] = 1;
        $_SESSION['nick'] = $post_nick;
        $_SESSION['password'] = $post_password;
        $_SESSION['mail'] = $row['mail'];
$endag = (time()+86400)*30; // 30 dage
if ($_POST['husk']=="ja") {
setcookie ("nick", "$post_nick", $endag, "/");
setcookie ("password", "$post_password", $endag, "/");
} else {
setcookie ("nick", "$post_nick", 0, "/"); // set cookie 0 dage (slettes ved browserluk)
setcookie ("password", "$post_password", 0, "/"); }
        header("Location: index.php");
Avatar billede ohmish Nybegynder
13. juni 2003 - 17:35 #17
test om cookien er sat med :

echo $_COOKIE['nick'];
Avatar billede mpj86 Nybegynder
13. juni 2003 - 17:41 #18
Ja det dur med echo $_COOKIE['nick']; og den skriver ens brugernavn men den logger bare ikke en automatisk ind..
Avatar billede ohmish Nybegynder
13. juni 2003 - 18:00 #19
det er fordi du selv skal lave et check om cookie er sat og om indholdet svarer til en bruger i databasen. hvis den gør det, laver du en session med værdierne (eller bruger cookie værdierne istedet for session)
Avatar billede mpj86 Nybegynder
13. juni 2003 - 18:03 #20
Kan du ikke hjælpe mig med at tilføje det i login_ok.php?

Der er lige 15 points mere der
Avatar billede mpj86 Nybegynder
13. juni 2003 - 18:06 #21
Så nu er vi oppe på 65 points
Avatar billede ohmish Nybegynder
13. juni 2003 - 22:47 #22
som sagt, jeg er ikke ekspert mht. sessions, men...
i toppen af hver fil (eller hvor du nu har brug for det) kan du skrive:

<?php
include('config.php');
if ($_COOKIE['nick'] && $_COOKIE['password']) {
$nick = $_COOKIE['nick']; $password = $_COOKIE['password'];
$hent = @mysql_query("SELECT nick FROM brugere WHERE nick = '$nick' AND password = MD5('$password')");
$row = mysql_fetch_array($hent);
$check = @mysql_num_rows($hent);
if($check > 0) {
echo "Du er logget ind som ".$row['nick']; }
else { echo "Du er ikke logget ind [<a href=\"logind_siden.php\"><b>Log ind</a>]"; }
} { echo "Du er ikke logget ind [<a href=\"logind_siden.php\"><b>Log ind</a>]"; }
?>

men ikke alle har sat deres browser til at accepterer cookies.. så du skal nok tilføje en sessionchecker. Så det blir f.eks:

<?php
include('config.php');
if (($_COOKIE['nick'] && $_COOKIE['password']) || ($_SESSION['nick'] && $_SESSION['password'])) {
$nick = $_COOKIE['nick']; $password = $_COOKIE['password'];
$nick2 = $_SESSION['nick']; $password2 = $_SESSION['password'];
$hent = @mysql_query("SELECT nick FROM brugere WHERE (nick = '$nick' AND password = MD5('$password')) || nick = '$nick2' AND password = MD5('$password2'))");
$row = mysql_fetch_array($hent);
$check = @mysql_num_rows($hent);

if($check > 0) {
echo "Du er logget ind som ".$row['nick']; }
else { echo "Logind fejl [<a href=\"logind_siden.php\"><b>Log venligst ind igen</a>]"; }
} { echo "Du er ikke logget ind [<a href=\"logind_siden.php\"><b>Log ind</a>]"; }
?>
Avatar billede ohmish Nybegynder
13. juni 2003 - 22:48 #23
hov.. fejl i den sidste. sådan:

<?php
include('config.php');
if (($_COOKIE['nick'] && $_COOKIE['password']) || ($_SESSION['nick'] && $_SESSION['password'])) {
$nick = $_COOKIE['nick']; $password = $_COOKIE['password'];
$nick2 = $_SESSION['nick']; $password2 = $_SESSION['password'];
$hent = @mysql_query("SELECT nick FROM brugere WHERE (nick = '$nick' AND password = MD5('$password')) || (nick = '$nick2' AND password = MD5('$password2'))");
$row = mysql_fetch_array($hent);
$check = @mysql_num_rows($hent);

if($check > 0) {
echo "Du er logget ind som ".$row['nick']; }
else { echo "Logind fejl [<a href=\"logind_siden.php\"><b>Log venligst ind igen</a>]"; }
} { echo "Du er ikke logget ind [<a href=\"logind_siden.php\"><b>Log ind</a>]"; }
?>
Avatar billede mpj86 Nybegynder
13. juni 2003 - 22:53 #24
Tror du ikke der er en nemmere måde at lave det på for så skal jeg lægge koden ind på alle siderne...

Skal jeg ikke lukke og oprette et spm om at lave et tjek...??
Det kan jo være at der er en anden der har en nemmere måde...
Avatar billede ohmish Nybegynder
13. juni 2003 - 23:00 #25
jo der er en anden måde.. som kan anbefales. nemlig at du laver en include fil med checket. det er standardmetoden. men det er svært at gennemskue sammenhængen på din side.. SKAL man f.eks være logget ind for at siderne, eller må man gerne være gæst?
Avatar billede micki Nybegynder
15. juni 2003 - 02:32 #26
Jeg vil lige påpege at det sessions normalt er meget smarte, men det nok IKKE er en fidus at bruge i dette eksempel. Her skal bruge cookies. Sessions er derimod oplagte til at gemme ting, når brugeren surfer rundt på siden. Men så snart han lukker browseren risikires disse at slettes (afhængig af hvordan de er konfigureret).

Brug derfor cookies.
Avatar billede ohmish Nybegynder
15. juni 2003 - 04:48 #27
kom med et gennemtænkt svar på hvorfor sessions er bedre (eller mere smarte) at bruge end cookies. alt for mange tager ord for givet bla. her på eksperten.

Jeg ser ingen grund til at favorisere sessions frem for cookies overhovedet.
Avatar billede ohmish Nybegynder
04. juli 2003 - 17:50 #28
hmm, ved nærmere eftertanke.. sessions kan også bruges uden cookies (med id i url), og ikke alle (færre og færre) har cookies sat til. så min sidste kommentar æder jeg igen. :)
Avatar billede zyxep Nybegynder
29. september 2003 - 16:25 #29
jeg har prøvet at lave en logout til den så den sletter min cookie, login tingen virker fint :P og det er bare nice thx for det ku jeg godt bruge nu mangler jeg bare en logout jeg har den her
<?php
session_start();
$end = session_destroy();
setcookie("username", "0", "/");
if ($end) {
header("Location: ?p=nyheder");
} else {
echo "Du kunne ikke logges ud";
}
?>

men min cookie blir der stadig den logger ikke ud :'( plz help