Avatar billede xtr0 Nybegynder
13. juni 2003 - 14:48 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Lægge flere rows sammen

Skal have lagt $r[karakter] sammen med de andre $r[karakter] hvordan gøres dette?

$query = mysql_query("SELECT * FROM resultat WHERE picid='1'");
while($r = mysql_fetch_array($query)) {

}

Altså i resultat tabellen er der en row der hedder karakter, alle karakterene skal så lægges sammen. Hvordan gøres dette?
Avatar billede ahv Nybegynder
13. juni 2003 - 14:51 #1
$samlet = 0;
$query = mysql_query("SELECT * FROM resultat WHERE picid='1'");
while($r = mysql_fetch_array($query)) {
$samlet = $samlet + $r[karakter];
}
Avatar billede schaefner Juniormester
13. juni 2003 - 14:52 #2
$query = mysql_query("SELECT SUM(karakter) AS samlet FROM resultat WHERE picid=1");

echo $row['samlet'];
Avatar billede xtr0 Nybegynder
13. juni 2003 - 14:52 #3
ah... Smart det havde jeg ikke lige tænkt på...
Tak for din hurtige hjælp
Avatar billede schaefner Juniormester
13. juni 2003 - 14:54 #4
Der mangler så lige en ting:

$query = mysql_query("SELECT SUM(karakter) AS samlet FROM resultat WHERE picid=1");
$row = mysql_fetch_array($query)´;
echo $row['samlet'];
Avatar billede xtr0 Nybegynder
13. juni 2003 - 15:09 #5
schaefner: Okay... Sejt nok :)
Meen... Hvad nu hvis jeg skal lave en top10 over dem med højest karakter er det så:
Der mangler så lige en ting:

$query = mysql_query("SELECT SUM(karakter) AS samlet FROM resultat ORDER by karakter ASC");

?
Avatar billede ahv Nybegynder
13. juni 2003 - 15:16 #6
$query = mysql_query("SELECT SUM(karakter) AS samlet FROM resultat ORDER by karakter DESC LIMIT 10");
Avatar billede ahv Nybegynder
13. juni 2003 - 15:16 #7
$query = mysql_query("SELECT SUM(karakter) AS samlet FROM resultat ORDER by samlet DESC LIMIT 10");
Avatar billede schaefner Juniormester
13. juni 2003 - 15:30 #8
$query = mysql_query('SELECT picid, SUM(karakter) AS samlet FROM resultat GROUP BY picid ORDER BY picid ASC LIMIT 10');
while($row = mysql_fetch_array($query)) {
  echo "$row[picid] - $row[samlet]<br>";
}
Avatar billede xtr0 Nybegynder
13. juni 2003 - 16:19 #9
$query = mysql_query('SELECT picid, SUM(karakter) AS samlet FROM resultat GROUP BY picid ORDER BY samlet LIMIT 10');
while($row = mysql_fetch_array($query)) {
  echo "$row[picid] - $row[samlet]<br>";
}

Den returnerer:
1 - 15
2 - 16

Den lægger tallene rigtig nok sammen den stiller bare ikke 2 først, hvorfor?
Avatar billede schaefner Juniormester
13. juni 2003 - 16:25 #10
Prøv:
$query = mysql_query('SELECT picid, SUM(karakter) AS samlet FROM resultat GROUP BY picid ORDER BY samlet DESC LIMIT 10');
Avatar billede hansen2000 Nybegynder
14. juni 2003 - 10:49 #11
ORDER BY picid DESC LIMIT 10 ?