Avatar billede monir Nybegynder
13. juni 2003 - 12:44 Der er 32 kommentarer og
1 løsning

Der er noget ravende galt

Jeg har denne kode

<?php
          $db=mysql_connect("xxxxxxxxxx", "xxxxxxxxx", "xxxxxx");
          mysql_select_db("xxxxxx", $db);
        $dato = date ("Y-m-d");
        $tid = time ("H-m-s");
        echo "Nyheden er blevet registreret.<br>Den kan nu ses på hjemmsiden";

        mysql_query("insert into nyheds_tabel (nyheds_dato , nyheds_tid, nyheds_overskrift, nyheds_info)
                    values ('$dato', '$tid', '$overskrift', '$nyhed')") or die (mysql_error());

?>

og disse forms:

<form name="nyhedsopdatering" method="post" action="nyhedsadmin.php" onsubmit="valideringt();return false;">
  <input name="overskrift" type="text" size="43">
<p>Nyhedstekst</p>
  <textarea name="nyhed" cols="40" rows="12"></textarea>
      <br>
  <input type="submit" name="Submit" value="send">
  </form>

og jeg får denne fejlmeddelelse:
PHP Notice: Undefined variable: overskrift in d:\gearbox.dk\www\test\nyhedsadmin.php on line 16 PHP Notice: Undefined variable: overskrift in d:\gearbox.dk\www\test\nyhedsadmin.php on line 19 PHP Notice: Undefined variable: nyhed in d:\gearbox.dk\www\test\nyhedsadmin.php on line 19

Er der nogen som kan hjælpe mig ud af dette problem.
30 BOBS
Avatar billede dragen Nybegynder
13. juni 2003 - 12:48 #1
Måske er php configureret til ikke at hente variablerne fra strengen, så ligger de vidst nok i global vars istedet...
Avatar billede dragen Nybegynder
13. juni 2003 - 12:50 #2
Det kommer også lidt an på din PHP-version

http://dk.php.net/manual/en/language.variables.external.php
Avatar billede monir Nybegynder
13. juni 2003 - 13:04 #3
Hvad gør jeg hvis de ligger i global vars???
Avatar billede broegaard Nybegynder
13. juni 2003 - 13:10 #4
i starten af php koden skriver du følgende
$overskrift = $_POST['overskrift'];
$nyhed = $_POST['nyhed'];
Avatar billede monir Nybegynder
13. juni 2003 - 13:15 #5
broegaard: Det ser ud til at fungere, men nu returnere den en error i min sql-syntax...MEGET MYSTISK
Avatar billede broegaard Nybegynder
13. juni 2003 - 13:17 #6
prøv:
$overskrift = addslashes($_POST['overskrift']);
$nyhed = addslashes($_POST['nyhed']);
Avatar billede dragen Nybegynder
13. juni 2003 - 13:18 #7
Hvilken.....
Avatar billede monir Nybegynder
13. juni 2003 - 13:19 #8
You have an error in your SQL syntax. Check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near 'sit røvhul smurt')' at line 2
Avatar billede monir Nybegynder
13. juni 2003 - 13:20 #9
Tang broegaard. Send mig fluks et svar, så du kan få dine points
Avatar billede broegaard Nybegynder
13. juni 2003 - 13:21 #10
har du prøvet med addslashes
Avatar billede monir Nybegynder
13. juni 2003 - 13:23 #11
Jepper, og det virker sgu...Hvad gør addslashes egentlig???
Avatar billede broegaard Nybegynder
13. juni 2003 - 13:25 #12
ændre ' til \' og " til \"
Avatar billede monir Nybegynder
13. juni 2003 - 13:26 #13
Snedigt. Men det siger jo egentlig sig selv når man nærlæser navnet
Avatar billede broegaard Nybegynder
13. juni 2003 - 13:26 #14
men så skal du muligvis bruge stripslashes() når du trækker det ud af databasen igen
Avatar billede monir Nybegynder
13. juni 2003 - 13:36 #15
Det vil jeg huske...
Avatar billede monir Nybegynder
13. juni 2003 - 13:37 #16
Men jeg har lavet et udtræk uden at bruge stripslashes, men det fungerer fint.
Jeg forstår ikke at det første ikke virker. Jeg har testet det før og det virkede, men det var godt nok med en anden database.
Avatar billede broegaard Nybegynder
13. juni 2003 - 13:43 #17
Jeg kan se at du har sat " omkring mysql queryen og ' omkring variablerne. Hvis der så er et " eller et ' i en af variablerne vil streg-værdien blive afsluttet og der vil gå kage i den.
Så prøv at sætte en tekst ind med både " og '. Det skulle gerne virke.
Prøv så bagefter at trække den ud uden brug af stripslashes(). Og se hvordan det ser ud.
Avatar billede monir Nybegynder
13. juni 2003 - 13:51 #18
Det virker nu.Både med at sætte ind, og med at trække ud. Vil du se det???
Avatar billede broegaard Nybegynder
13. juni 2003 - 13:52 #19
ja hvis det afligevel ligger oppe.
Avatar billede monir Nybegynder
13. juni 2003 - 13:54 #20
Jeg har slettet alle nyheder fra databasen så den udskriver kun <hr> men jeg sætter lige en nyhed ind så du kan se.
www.gearbox.dk/test
Du må gerne kommentere hvad du synes om det
Avatar billede broegaard Nybegynder
13. juni 2003 - 14:06 #21
Jeg kan godt designet. Men jeg hader popups. Jeg ville gøre designet mere dynamisk så det passede ind i den opløsning browseren nu en gang har når man kommer til siden.

har du prøvet at sætte nogle ' og " ind i nyheden og se om den kan klare det
Avatar billede monir Nybegynder
13. juni 2003 - 14:07 #22
Ikke endnu!!!
Avatar billede monir Nybegynder
13. juni 2003 - 14:11 #23
Nu er det gjort, og det volder ingen problemer
Avatar billede broegaard Nybegynder
13. juni 2003 - 14:17 #24
det kan jeg se
Avatar billede monir Nybegynder
13. juni 2003 - 14:17 #25
Hvad betyder: Column count doesn't match value count at row 1 ???
Avatar billede broegaard Nybegynder
13. juni 2003 - 14:19 #26
må jeg se lidt kode??
Avatar billede monir Nybegynder
13. juni 2003 - 14:20 #27
$dato2 = addslashes($_POST['dato2']);
        $band1 = addslashes($_POST['band1']);
        $band2 = addslashes($_POST['band2']);
        $band3 = addslashes($_POST['band3']);
        $spillested = addslashes($_POST['spillested']);
        $koncertinfo = addslashes($_POST['koncertinfo']);

          $db=mysql_connect("xxxxxxxx", "xxxxxxxx", "xxxxxxx");
          mysql_select_db("xxxxxxxx", $db);
        $dato = date ("Y-m-d");
        $tid = time ("H-m-s");
        mysql_query("insert into koncert_tabel (artist, artist2, artist3, dato1, dato2, tid, venue, info)
                    values ('$dato', '$dato2', '$band1', '$band2', '$band3', '$spillested', '$koncertinfo')")
                    or die (mysql_error());

        echo "Koncerten er blevet opdateret.<br>Den kan nu ses på hjemmsiden";
Avatar billede monir Nybegynder
13. juni 2003 - 14:21 #28
Jeg har fundet ud af hvad der er galt. Der skal flyttes lidt rundt på nogle værdier
Avatar billede broegaard Nybegynder
13. juni 2003 - 14:23 #29
ja der er lidt rod i mysql_query()
Avatar billede monir Nybegynder
13. juni 2003 - 14:24 #30
Ja. Den blev lavet lidt for meget pr. automatik. Jeg har ret travlt. Skal ud af døren om lidt. Stik mig et svar, så du kan få de 30 points
Avatar billede broegaard Nybegynder
13. juni 2003 - 14:26 #31
værsgo
Avatar billede monir Nybegynder
13. juni 2003 - 14:26 #32
Tak for hjælpen
Avatar billede broegaard Nybegynder
13. juni 2003 - 14:28 #33
det var så lidt