Avatar billede bhn22 Nybegynder
03. december 2000 - 16:30 Der er 17 kommentarer

objekt manipulation afhængigt af musens bevægelser

Hvordan kan man få en \"movie\" til at reagere
afhængigt af musens bevægelser.

Eks.
Holder man højremuseknap nede og samtidigt bevæger musen til højre inden for flash filen kan man dreje et objekt til højre.

Avatar billede nikolajdu Nybegynder
03. december 2000 - 21:13 #1
Da man ikke kan bruge højre museknap til noget som helst fornuftigt er det ikke rigtigt muligt... æv æv... Forhåbentligt noget der vil blive rettet i kommende versioner - i stedet for \"about Flashplayer 5.0\".
Avatar billede allandk Nybegynder
04. december 2000 - 11:18 #2
Du kan lave effekten bare med venstre museknap. Er det godt nok?

ab:)
Avatar billede bhn22 Nybegynder
07. december 2000 - 09:25 #3
jeg er ikke så interresseret i om jeg skal bruge højre eller venstre mussetast til selve manipulationen, jeg vil vide hvordan det kan lade sig gøre, men undskyld det er mig der har formuleret mig forkert.

men kan det lade sig gøre? og hvordan? please help
Avatar billede diktator Nybegynder
07. december 2000 - 12:43 #4
Du kan feks. angive en usynlig knap til at dragge til din curser. så kan du registrere OnClick, Release osv.

Du kan også gøre brug onClipEvent
Feks.

onClipEvent (mouseUp) {
    if (_root.list.variable == 2) {
        nextFrame ();
    }

– eller sætte variable ved at hente info om curserens x, y cordinater

Xpos = _xmouse;
    Ypos = _ymouse;
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
07. december 2000 - 21:33 #5
Hvis du skal have et svar på om det kan lade sig gøre? så her: JA!

Den her roterer 10 grader movieklippet \"dreje\" hver gang der trykkes...

onClipEvent (mouseDown) {
    setProperty (_root.dreje, _rotation, getProperty (_root.dreje, _rotation)+10);
}

/Nikolaj
Avatar billede bhn22 Nybegynder
11. december 2000 - 09:14 #6
Se nu bliver det advanceret..

Nikolajdu fedt trick, men det jeg vil ha, og måske ikke har beskrevet helt præcist er:

jeg vil ha at... har man midten af en film og holder musen nede der sker der intet, men når man flytter musen eks til højre for midten skal den eks køre en frame frem, rykker man den mere til højre rykker den måske 2 frames frem, og naturligvis modsat når man køre til venstre.

jeg vil gerne kunne presentere en barbermaskine og dreje den hele vejen rundt, jeg har 11 frames/billeder af objektet i diverse vinkler, nu skal de så bare sættes sammen.

håber det gjorde mit ønske mere forståligt..

på forhånd tak, og indtil nu tak for den hjælp jeg har fået.

/bhn22
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
12. december 2000 - 01:34 #7
Vi prøver igen....

Den her reagerer når der trykkes og musen er længere henne end 200 eller pixels. Enten 200-299 eller 300 - 399. Tjeck det selv ud, du kan nok regne resten ud selv...

onClipEvent (mouseDown) {
    xposi = getProperty(\"_level0\",_xmouse);
    if (getProperty(\"_level0\",_xmouse)>=200 and getProperty(\"_level0\",_xmouse)<300) {
        tellTarget (\"_root.dreje\") {
            gotoAndStop (2);
        }
    } else if (getProperty(\"_level0\",_xmouse)>=300 and getProperty(\"_level0\",_xmouse)<400) {
        tellTarget (\"_root.dreje\") {
            gotoAndStop (3);
        }

Movieclippet hedder stadig dreje...

/Nikolaj
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
12. december 2000 - 01:37 #8
I movieclippet dreje har jeg så lavet dine 11 keyframes....

/Nikolaj
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
17. januar 2001 - 04:53 #9
Afvis eller acceptér de svar du har fået og lad os så få lukket dette her spørgsmål...

:-)

/Nikolaj
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
08. februar 2001 - 14:16 #10
Hmm... Du er da vist ikke vantittig hurtig til at lukke det her spørgsmål...
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
12. februar 2001 - 01:08 #11
Hvad sker der mesterlars??
Avatar billede kragekjaer Praktikant
13. februar 2001 - 17:06 #12
Det er ikke så godt at benytte Tell target, brug istedet _root.dreje.gotoAndStop(2)
Avatar billede diktator Nybegynder
13. februar 2001 - 18:33 #13
kragekjaer >
Hvad mener du med at det ikke er godt at bruge TellTarget? Du bliver vel nødt til henvise ind i dit MC, enten med en \'TellTarget\' eller en \'With\' action?
Avatar billede kragekjaer Praktikant
13. februar 2001 - 18:48 #14
Læs følgende fra Actionscript reference:

The tellTarget action is similar to the with action. However, the tellTarget action is not preferred because it does not work with all ActionScript objects and is not ECMA-262 compliant.

Dvs. du kan lige så godt vænne dig af med \"tell target\", den er ikke at finde i næste version.
Avatar billede kragekjaer Praktikant
13. februar 2001 - 18:50 #15
With objectet er hvis du skal sætte flere parametre på samme objekt, derved sparer du kode.
Avatar billede diktator Nybegynder
13. februar 2001 - 21:28 #16
Jeg er godt klar over parameterfunktionerne med henholdsvis TellTarget & With, samt at TellTarget udgår i senere versioner. Men jeg mener stadig ikke, at der burde være noget problem i at bruge TellTarget og undlade dot syntaksen, da du så har den fordel at eksportere i en 4 version.
Avatar billede diktator Nybegynder
07. marts 2001 - 19:18 #17
bhn22 er stået af ??