Avatar billede delphi_noob Nybegynder
12. juni 2003 - 21:37 Der er 41 kommentarer

Hvor skal jeg starte

Jeg vil lære Delphi.
hvor skal jeg starte hvor kan jeg lære noget og hvad program skal jeg bruge til at compliere med ??
Vil gerne ha det helt fra bunden af. Qnus mig ;)
Avatar billede slots_norton Nybegynder
12. juni 2003 - 21:40 #1
Start med delphi6 personel som er gratis - og find så nogle tuts på nettet (du skal kunne engelsk ligesom med alt andet programmeren, da det er temmelig begrænset med danske tuts).

Men hvis jeg var dig, ville jeg starte med visual basic, da det er det letteste sprog at lære.
Når du så mener at det ikke kan nok for dig (ca efter 1 år) så kan du skifte til delphi.
VB og Delphi er forskelligt, men alligevel vil du kunne bruge de ting du har lært i VB ovre i Delphi.
Avatar billede delphi_noob Nybegynder
12. juni 2003 - 21:42 #2
Hvor starter jeg så på VB ???
Det er et program ikke ?
Hvor kan det hentes og hvor er der så nogle tut´s (gerne engelske)  ??
Avatar billede supernewbie Nybegynder
12. juni 2003 - 22:01 #3
Fedt, nøjagtigt det samme spg. skulle jeg til at stille :P
Avatar billede supernewbie Nybegynder
12. juni 2003 - 22:09 #4
men jeg har altså ikke 5000 eller sådanne til det der program.. Hvad kan jeg så gøre ??
Avatar billede stone Forsker
12. juni 2003 - 22:20 #5
Dit valg af programmeings sprog afhænger af hvad du vil lave
Hvis du vælger Visual Basic, skal du have klare mål. Dine mål kan ikke umiddelbart være grafisk krævende. Hvis dine mål er det, skal du, efter min klare overbevisning, vælge sprog som C/C++. Det du ”kan” med Visual Basic, det det er beregnet til er, at lave små eller store applikationer til Windows. Det er ikke nogen hemmelighed fra Microsoft, at Visual Basic næsten er ubrugeligt udenom Windows. Dine programmer bruger 100% Windows, og det nedsætter farten på dine udregninger. Alt går med andre ord igennem Windows, før der fremkommer et resultat.
Men vælger du Visual Basic, skal du være klar over, at aktionspil ikke er en mulighed. Vil du derimod lave små programmer eller store programpakker (Office-pakken o.l.) er det en ideel mulighed.

Men der sker ikke noget ved du kigger på delphi6 personal, startede selv for år tilbage med d3, og delphi kan bruges langt bredere end vb.
Avatar billede supernewbie Nybegynder
12. juni 2003 - 22:23 #6
Ok men hvor skal jeg starte og hvad skla jeg hente og hvor kan jeg læse tuts og sådanne ?? Jeg åbner lige et spg, hvis du skal ha points ??
Avatar billede slots_norton Nybegynder
12. juni 2003 - 22:29 #7
VB er jo ikke maskinkode, derfor er det herre langsomt hvis du laver store applikationer, og så kræver det også vb-runtime filer som findes på ca 10% hvis ikke mindre af verdens computere. - Delphi og C/C++ er maskinkode, og som jeg programmere i (C++).

Men som sagt, du får ikke meget ud af at starte med C++ hvis du intet aner om programmering, da det er den sværre ende af skalaen (1:VB 2:Delphi 3:C++).

Men jeg har sagt det til masser:
Hvis du vil lave programmer til windåse: Start med VB
Hvis du vil lave web scripts og udbygge det til C: Start med PHP

PHP er herre let at lære, og så minder det en del om C sproget, men hvis du intet aner om windows og hvordan man styre diverse ting via dine programmer, så syns jeg at du skal starte med VB. Der findes vist også et par danske hæfter om det program.
Avatar billede supernewbie Nybegynder
12. juni 2003 - 22:29 #8
ältså hvis jeg vælger delphi ;)
Avatar billede supernewbie Nybegynder
12. juni 2003 - 22:32 #9
Ok så fortæller jeg lidt:
Grunden til jeg vil begynde at programmere i lidt sværere programmer er at jeg nu kan lave ret så store ting i php og det er jeg ved at være træt af.. Og så står jeg så og vil vælge imellem C++ og Delphi..
Og som jeg så kan se er delphi lidt nememre og derfor vil jeg gerne starte med det..
Hvor finder jeg så noget om Delphi (programmer, tuts osv.)
Avatar billede slots_norton Nybegynder
12. juni 2003 - 22:34 #10
Jamen altså, du vil lære Delphi? :)

1: Hent Delphi Personel 6 (kan ikke meget, men godt til nybegyndere) - http://www.borland.com/products/downloads/download_delphi.html
2: Hop ind på www.google.com og søg efter 'Delphi tuts' ... Så kommer der en masse

Men vær tålmodig - Læs alt grundigt, prøv det selv, og gå videre når du kan det.
Programmere er ikke lige noget man lære på en dag .. :D
Avatar billede slots_norton Nybegynder
12. juni 2003 - 22:40 #11
Og hvis du tænker på at låne en bog eller et hæfte, så kan du bruge 4 sider i dem. Resten er baseret på databaser, som kun findes i pro og enterprise udgaverne (som koster kassen)
Avatar billede supernewbie Nybegynder
12. juni 2003 - 22:52 #12
Jeg kan kun finde 7.0 ??
Avatar billede abpdk Nybegynder
12. juni 2003 - 22:53 #13
slots_norton>> Man kan vist ikke downloade den fra Borland's officielle site (.com) længere, men den ligger bl.a. på det svenske mirror.

http://www.borland.se/products/downloads/download_delphi.html
Avatar billede supernewbie Nybegynder
12. juni 2003 - 22:56 #14
Vil i ikke gi et direkte link.. ?
Avatar billede slots_norton Nybegynder
12. juni 2003 - 22:58 #15
Den ligger der ... Er du blind? Jeg kan ikke gi et direkte link, fordi det er en popup .. Men kig da lige efter igen .. Nr 3 øverst
Avatar billede supernewbie Nybegynder
12. juni 2003 - 23:00 #16
det kræver jo jeg har en cd med en key ??
Avatar billede slots_norton Nybegynder
12. juni 2003 - 23:00 #17
nej delphi 6 personel er gratis
Avatar billede slots_norton Nybegynder
12. juni 2003 - 23:01 #18
du skal bare gegistrere nu sådan at du slipper for det senere hvis du f.eks. formatere din comp ...

dog max 4 formateringer på et år - delphi 6 p kan kun registreres 4/5 gange årligt
Avatar billede slots_norton Nybegynder
12. juni 2003 - 23:02 #19
Hvis du kigger helt oppe ... Delphi> står øverst ...
nr 3 i den tabel ... Personal står der
Avatar billede supernewbie Nybegynder
12. juni 2003 - 23:04 #20
ej fuck sry, men hvad hedder tabellen ? Kan overhovedet ikke finde det..
Avatar billede abpdk Nybegynder
12. juni 2003 - 23:06 #21
supernewbie>> Nu kikker du vel på det link jeg smed ikke? (det svenske)
Avatar billede slots_norton Nybegynder
12. juni 2003 - 23:06 #22
ok kig helt øverst ... du kan se delphi med stort ...
Nr 3 derned af .. Du behøver næsten ikke engang at scrolle
Avatar billede supernewbie Nybegynder
12. juni 2003 - 23:07 #23
nååå :D troede du mente i nr 3 tabel :P hehe
Avatar billede supernewbie Nybegynder
12. juni 2003 - 23:07 #24
Men det er jo v. 7 skal jeg så tag nr. 4 i den tabel ??
Avatar billede abpdk Nybegynder
12. juni 2003 - 23:11 #25
Vælg den linje i den øverste tabel hvor der står:

"Personal    Windows    6    08/01/2001    140.8 Mb    Available on CD"
Avatar billede supernewbie Nybegynder
12. juni 2003 - 23:13 #26
ok jeg er ked af at sige det men den har jeg ikek :D
Se her:
http://www.chatsniksnak.dk/delphi.jpg
Avatar billede abpdk Nybegynder
12. juni 2003 - 23:16 #27
Jeg sagde jo at du skulle kikke på den svenske (det link jeg smed tidligere):

http://www.borland.se/products/downloads/download_delphi.html
Avatar billede supernewbie Nybegynder
12. juni 2003 - 23:18 #28
ej fuck sry, jeg er sq ret træt ;)
Avatar billede slots_norton Nybegynder
12. juni 2003 - 23:20 #29
hvorfor fan har du ikke den ?? ok det fatter jeg ikke meget af
Avatar billede abpdk Nybegynder
12. juni 2003 - 23:21 #30
slots_norton>> Han kikkede på borland.com istedet for borland.se :)
Avatar billede stone Forsker
12. juni 2003 - 23:21 #31
når man starter med delphi, er man nød til at forstå grundbegreberne, ellers bliver det svært at være kreativ, og så bliver det ikke til andet end cut and paste, du skal have styr på funktioner procedure konstanter osv. ude på nettet er det masser sider på engelsk, hvor du kan downloade eksempler som du kan lege med og få styr på hvordan det virker.  Prøv at søge på delphi tutorial delphi eksempler,

http://directory.google.com/Top/Computers/Programming/Languages/Delphi/Tutorials/
Avatar billede supernewbie Nybegynder
12. juni 2003 - 23:22 #33
Ok men hr i nogen farvoritside jeg kan kigge på ? Som er god for en rigtig nuub som mig? ;)
Avatar billede slots_norton Nybegynder
12. juni 2003 - 23:23 #34
bare udfyld den der og hent svinet :p
Avatar billede abpdk Nybegynder
12. juni 2003 - 23:29 #35
supernewbie>> Har du fundet det eller skal du ha' et direkte link?
Avatar billede supernewbie Nybegynder
12. juni 2003 - 23:30 #36
nej har det :P Og det er også næsten hentet ;)
Nu skal jeg bare ha nogle adresser hehe... Altså hvis i kender nogle gode ?
Avatar billede abpdk Nybegynder
12. juni 2003 - 23:32 #37
Denne side er ikke så meget en tutorial som et opslagsværk, men den er go!

http://www.delphibasics.co.uk/
Avatar billede abpdk Nybegynder
12. juni 2003 - 23:38 #38
Ved nærmere eftersyn er det da vist også tutorials (havde jeg ikke lige lagt mærke til)
Avatar billede hinker Nybegynder
13. juni 2003 - 12:07 #39
Ole Monrad har lavet nogle danske bøger om Delphi. Kan lånes på biblioteket (i hvert fald på mit). Ligeledes har Alt Om Data haft nogle artikler om Delphi programmering, som også kan lånes på biblioteket.
Avatar billede eht Nybegynder
13. juni 2003 - 23:15 #40
Jeg kan afgjort anbefale "Delphi4 Programmering" af Per Amdal Steffensen.
Den kommer vidt omkring i alt det grundlæggende. (ca 4-500 kr)

Én anden der er rigtig god at begynde med er
"Arne Tolstrup Madsen": "Programkonstruktion med Delphi" (ca. 200 kr).
Den er ret nem at komme igang med.

Begge bøger kan lånes på biblioteket.

IDG Hæftet der hedder "Introduktion til Delphi 5" er jeg ikke så vild med. Den omhandler stort set kun databaseprogrammering, og det er ret kedeligt efter min mening.

Når du er har lært det mest grundlæggende, kan du finde det meste på nettet.
Avatar billede abpdk Nybegynder
04. juli 2003 - 22:08 #41
delphi_noob>> Er der mere vi kan hjælpe med?