Avatar billede kklm Nybegynder
12. juni 2003 - 20:27 Der er 50 kommentarer og
2 løsninger

Opdatere BIOS

En af mine venner har købt en 120 GB Western Digital Harddisk, som han vil sætte i en ældre maskine. Han problem er bare at den ikke kan finde den i BIOS. Den finder den ikke engang som en mindre harddisk, men vi er kommet til den konklusion at det må være BIOS der skal opdateres. Han maskine er en 4 måske 5 år gammel og her lidt specs. om den:

Motherboard:
Intel 440BX/ZX rev2 Award Modular BIOS v4.51PG Alcotini Teknik 2(det står der i hvertfald hvis man lave en BIOS info på den)
Dertil er der en 500 MHz Intel Celeron CPU

Mit spørgsmål går på hvordan det er muligt at opdatere den
til en nyere version - hvilket kan være grunden til at den ikke finder HD. Der ligger en hel masse BIOS updates til en masse mobo'er der på nettet med nogle af de samme specs., så som "Award Modular BIOS v4.51PG" - men Alcotini eksistere vist ikke længere, så dem kan man ikke engang spørge ad. Jeg har set en Bios som hedder Award Modular Bios v. 6.00 PG til et microstar bundkort, som jeg bl.a. gerne vil prøve med. Hvis man prøver at update den med en af de andre BIOS'er vil det så gå helt galt hvis det ikke er den rigtig eller vil det være muligt at rette fejlen igen. BIOS er vel et stykke software som gemmes i ROM eller er det bare noget jeg har hørt. Det er vel noget den gemmer og husker fast, som en slags opstartsprocedure. Men nu må Ekspertene lige hjælpe mig...
Avatar billede chalde Seniormester
12. juni 2003 - 20:30 #1
Hvis du bruger en bios lavet til et andet bundkort går det galt. Og det er ikke lige til at gøre om. Du vil formentlig ikke engang kunne komme til POST. Og derfor ikke bare lige flashe bios igen. Bios (hardware) skal så enten byttes ud, eller skrives om med specielt hardware.
Avatar billede kklm Nybegynder
12. juni 2003 - 20:33 #2
okay - det er altså faktum hvis den ikke passer dertil... :-(
Kan man ikke sikre sig på nogen måder? Jeg har hørt ordet genflashe men er det umuligt...?
Avatar billede chalde Seniormester
12. juni 2003 - 20:36 #3
Der findes metoder at redde den på.
1) Bruge en anden computer med præcis samme bundkort, bytte bios(hardware) om mens den er tændt, og så flashe med den rigtige bios.
2) Bruge en eeprom brænder (mener jeg den hedder, men er ikke sikker) og skrive ny bios med den.

kender ikke rigtig flere, og ovenstående er ikke 100% sikre...
Avatar billede general_bue Nybegynder
12. juni 2003 - 20:39 #4
Jeg mener da også du kan genflashe mere normalt! Hvordan skulle et andet bundkort hjælpe hvis man alligevel i det ikke kommer til POST?
Desuden mener jeg at have hørt at award modular bios var standard til flere bundkort, udover producenten microstar.
Hvis det skulle gå galt, så vil jeg stadigvæk mene du med en "normal" v. 4.51 kan genflashe bundkortet!!
Avatar billede Slettet bruger
12. juni 2003 - 20:39 #5
Her er en guide til Hot swapping af en BIOS chip.
Men det gælder om at tungen lige i munden :o)

‘HOT-SWAPPING’ A BIOS CHIP

‘Hot-Swapping’ refers to removing a BIOS chip from the motherboard while the system power is
on and the system is in an idle state. Hot-Swapping a BIOS chip is VERY dangerous to both the
system and the person attempting to remove the chip. This method of BIOS recovery should only
be performed by experienced technician as a last option. Hot-Swapping will work on any type of
BIOS chip as long as both computers use the same type of chip.
WARNING: If done improperly this method of BIOS recovery could cause severe damage to the
motherboard and BIOS as well as severe injury to the person attempting to remove
the chip.
Hot-Swapping requires you to have two computers with the same BIOS distribution and type. The
way it works is, while the second (working computer) is on the BIOS chip is removed and the
BIOS chip from the first (non-working) board is inserted in its place. The BIOS flash utility is then
run on the second computer and the BIOS chip is updated with the BIOS file for the first
computer. In essence you are reprogramming the bad BIOS chip on a different motherboard and
then putting the chip back into the non-working motherboard. The procedure is below.
1) Start the second (working computer) and go to a DOS prompt. Make sure that no
programs are running in the background.
2) While the computer is on carefully remove the BIOS chip from the motherboard and set it
aside. Be sure to note the orientation of the chip so that you can later inset it back in to
the motherboard exactly as it was.
3) Insert the BIOS chip from the first (non-working) computer in to the BIOS socket on the
second (working computer’s) motherboard.
‘HOT-SWAPPING’ A BIOS CHIP (Cont.)
4) At the DOS prompt run the BIOS flash utility and update the BIOS chip with the correct
BIOS file for the first computer. If you get a warning message that the chipset and BIOS
does not match continue anyway. If the flash utility will not allow you to continue and it is
an AMI flash utility then re-run the flash utility using the ‘/X’ switch to enter the utilities
graphical interface and manually reprogram the BIOS from there.
5) Once the BIOS chip has been reprogrammed successfully carefully remove the BIOS
chip from the second computer and put it back into the first computer. Be sure to pay
close attention to the orientation of the chip so that you insert it correctly. Plugging in the
chip backwards will immediately damage both the chip and the motherboard.
6) Start the first computer. If all went well the first system should now be working again. If
not see the TROUBLESHOOTING PROBLEMS section below.
Avatar billede kklm Nybegynder
12. juni 2003 - 20:39 #6
Ja okay men jeg kender ikke rigtig nogen der har samme bundkort.
Og jeg kender ikke rigtig noget til en eeprom brænder...
Avatar billede Slettet bruger
12. juni 2003 - 20:41 #7
Så skal du 100% sikker på at du bruger den rigtige BIOS. Ellers er du fucked.
Avatar billede chalde Seniormester
12. juni 2003 - 20:42 #8
general_bue -> Som phatlasse og jeg skrev... Bruger et andet bundkort, og skifter bios ud mens comp er tændt.
Avatar billede general_bue Nybegynder
12. juni 2003 - 20:43 #9
Jeg mener at Award Modular Bios var standard til mange bundkort netop for et par år eller flere tilbage. Men du må da kunne finde mere info om bundkortet på nettet!?!?
Avatar billede general_bue Nybegynder
12. juni 2003 - 20:44 #10
ok, men det der hot-swapping virker da meget usikkert. Du skal vel pause Bios?
Avatar billede Slettet bruger
12. juni 2003 - 20:44 #11
Du skriver det hedder: Intel 440BX/ZX rev2

Er der ikke 2 bogstaver foran 440BX/ZX  ????
Avatar billede general_bue Nybegynder
12. juni 2003 - 20:44 #12
Og hvordan kan du så være sikker på at få alle data med?
Avatar billede chalde Seniormester
12. juni 2003 - 20:45 #13
general_bue -> Når du flasher, overskriver du bios, og dermed får de rigtige data ind igen.
Avatar billede general_bue Nybegynder
12. juni 2003 - 20:47 #14
Ja, men hvordan skal du gøre det, hvis du fjerner Bios chipen som indeholder alle data?
Avatar billede kklm Nybegynder
12. juni 2003 - 20:47 #15
>>phatlasse
Jeg ved faktisk ikke lige om den har nogle bogstaver foran
men jeg kan lige finde ud af det...
Avatar billede chalde Seniormester
12. juni 2003 - 20:48 #16
general_bue -> Som sagt bruger men 2 stk bundkort. a er defekt, og b virker. tænder comp med bundkort b, piller bios ud og sætter den fra bundkort a i og flasher, sætter bios tilbage..
Avatar billede Slettet bruger
12. juni 2003 - 20:49 #17
general_bue >> Det kan snildt lade sige at hot swappe en BIOS hvis du følger guiden slavisk.

kklm >> Hvis du finder de 2 bogstaver, er det lidt nemmere at hjælpe :o)
Avatar billede general_bue Nybegynder
12. juni 2003 - 20:50 #18
Jeg fatter ikke ideen i det, da det vel er BIOS-rom som skal flashes til!
Den sidder ( så vidt jeg ved ) i Bios-chipen!!
Så kan det da umuligt virke!
Avatar billede general_bue Nybegynder
12. juni 2003 - 20:51 #19
Desuden står der i guiden at det er "very dangerous"
Avatar billede Slettet bruger
12. juni 2003 - 20:51 #20
general_bue >> Jamen det gør det - har selv gjort det !
Avatar billede kklm Nybegynder
12. juni 2003 - 20:51 #21
Okay - jeg i gang med at få min ven til at finde det program der kan finde info om BIOS... :-)
Avatar billede chalde Seniormester
12. juni 2003 - 20:51 #22
general_bue -> gir op... det kan lade sig gøre, men det er ikke 100% sikker.

kklm -> Det nemmeste må være at købe en ide-controller der supporter 120gb diske.
Avatar billede Slettet bruger
12. juni 2003 - 20:52 #23
Ja, en controller er også en løsning. Kan vel fås for 300-400 kr.
Avatar billede general_bue Nybegynder
12. juni 2003 - 20:52 #24
ok phatlasse, fair nok så. Men hvis han nu ikke har to ens bundkort med samme Bios, så mener jeg der må være andre metoder!
Avatar billede kklm Nybegynder
12. juni 2003 - 20:52 #25
Hvad er en IDE-controller og hvordan fungerer den...
Avatar billede Slettet bruger
12. juni 2003 - 20:53 #26
En IDE controller er et kort du sætter i et ledigt PCI slot, hvor du typisk kan montere 4 enheder
Avatar billede real_icebear Nybegynder
12. juni 2003 - 20:53 #27
Hvis det går helt galt kan det godt lade sig gøre og genetablere sin bios

Læs
http://wimsbios.com/index.htm?/HTML1/faq.html
http://www.eksperten.dk/spm/359554
Avatar billede kklm Nybegynder
12. juni 2003 - 20:53 #28
okay det lyder da som en god ide, så længe det bare kommer til at virke...
Avatar billede chalde Seniormester
12. juni 2003 - 20:53 #29
det er et controller-kort du sætter i en pci port. Der er så ideudgange som du slutter harddisk til. Det kører med egen bios, og derfor uafhængigt af bundkort´s bios.
Avatar billede Slettet bruger
12. juni 2003 - 20:54 #30
Avatar billede real_icebear Nybegynder
12. juni 2003 - 20:54 #31
Punkt 9
Avatar billede chalde Seniormester
12. juni 2003 - 20:54 #32
Avatar billede kklm Nybegynder
12. juni 2003 - 20:54 #33
hva så med BIOS skal den ikke dinde noget så...
Avatar billede Slettet bruger
12. juni 2003 - 20:54 #34
Her kan du også læse lidt om BIOS
http://www.amptron.com/documents/Recover.pdf
Avatar billede Slettet bruger
12. juni 2003 - 20:55 #35
Her kan du også finde lidt hjælp til hvordan du helt præcist finder ud af hvilke bundkort du har, og på den måde er det nemmere at finde en BIOS der passer til
http://www.intel.com/support/motherboards/identify.htm
Avatar billede chalde Seniormester
12. juni 2003 - 20:55 #36
lidt billigere, men ata100 (modsat ata133 på det første) http://www.shg.dk/htmlfiles/infobox.asp?varenr=330066&kat=
Avatar billede fromsej Praktikant
12. juni 2003 - 20:57 #37
http://www.aida32.hu/aida-download.php?bit=32 - info om PC
Giver info om bundkort.
www.wimsbios.com , mange nyttige oplysninger.
Avatar billede chalde Seniormester
12. juni 2003 - 20:58 #38
henviser også til ide-controllerkort af en anden grund:
Du har ca 25-50% chance for at en ny bios vil løse dit problem.

Ide-controllerkortet vil træde til når bios har postet (hvad jeg har erfaret hos folk), og derefter finde harddisken der er tilsluttet.
Avatar billede kklm Nybegynder
12. juni 2003 - 20:59 #39
skal bare sætte Primary Slave til none så...
Avatar billede Slettet bruger
12. juni 2003 - 20:59 #40
Jeps, IDE controlleren har sin egen BIOS.
Men jeg vil stadig mene at det er en go' ide med en ny BIOS. Men det kræver stadig at du finder ud af hvilket bundkort du har - helt præcist.
Avatar billede chalde Seniormester
12. juni 2003 - 21:00 #41
jep, det ville jeg mene. Har aldrig selv prøvet et controllerkort, men kender folk der kører med det af samme grund som dig, og det virker perfekt.
Avatar billede chalde Seniormester
12. juni 2003 - 21:01 #42
Avatar billede chalde Seniormester
12. juni 2003 - 21:02 #43
Avatar billede kklm Nybegynder
12. juni 2003 - 21:02 #44
Jeg synes at det er en masse gode svar men jeg vil mene at phatlasse og chalde har afhjulpet mig mest muligt, derfor går points til dem, tak for hjælpen... :-) Jeg håber ikke I har noget imod at dele...
Avatar billede kklm Nybegynder
12. juni 2003 - 21:04 #45
jeg tror bare at jeg køber en IDE-controller... det er vist mest smertefrit.
Avatar billede chalde Seniormester
12. juni 2003 - 21:04 #46
held og lykke med det hele :-) og tak for point...
den der ba.exe finder din bios hurtigt og nemt.
Avatar billede fromsej Praktikant
12. juni 2003 - 21:05 #47
kklm>>Klog beslutning.
Chalde>>Dit sidste link, er det det samme som fra Wimsbios?
Avatar billede Slettet bruger
12. juni 2003 - 21:05 #48
Slet ikke - tak for point, og held og lykke med det :o)
Avatar billede chalde Seniormester
12. juni 2003 - 21:05 #49
fromsej -> Sry.. vidste jeg ikke...
Avatar billede fromsej Praktikant
12. juni 2003 - 21:07 #50
Chalde>>Det var ikke for at mukke, jeg vil bare gerne vide om det er den samme, men jeg prøver lige at hente den selv. ;o)
Avatar billede fromsej Praktikant
12. juni 2003 - 21:11 #51
Chalde>>Det er den samme, dit link er bare mere direkte end mit, så det tyvstjæler jeg lige.*S*
Avatar billede chalde Seniormester
12. juni 2003 - 21:53 #52
:-)