Avatar billede giang Nybegynder
12. juni 2003 - 15:38 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Eksport til Sverige - Hvordan?

Vi driver forskellige annonce finansierede websites, som vi overvejer at lancere i Sverige. Med hvad kræver det at sælge on-line annoncer i? Er vi nødt til at etablere en virksomhed i Sverige, eller kan vi sagtens køre det fra vores danske firma?
Hvordan faktureres kunder i Sverige? På samme måde som danske kunder?
Kender I evt. en svensk udgave af Eksperten, hvor man kunne søge efter en svensk partner?

Håber I kan hjælpe.
Avatar billede nythjem Nybegynder
12. juni 2003 - 17:26 #1
Hej Giang!

Som udgangspunkt kan det anbefales, at du læser markedsprofilen for Sverige, som du kan sætte dig lidt ind i Sveriges kultur, demografi etc. Hvis du poster en mail, kan jeg sende den :)

Hvordan faktureres en virksomhed i Sverige? Her taler vi om en anderledes moms regel, hvor du ikke skal fakturere den danske, men med den svenske moms. Det kan du læse om på toldskat.dk

Håber du kunne bruge det til noget :)
Avatar billede giang Nybegynder
12. juni 2003 - 17:43 #2
Jeg har egentlig et udemærket overblik over markedet, og jeg er såmænd heller ikke i tvivl om at mit koncept holder i Sverige. Jeg tror derfor det er begrænset hvor meget gavn jeg kan få af markedsprofilen.

Skal jeg fakturere den svenske moms? Skal jeg så også være momsregistreret i Sverrige? Jeg kan dog ike finde yderligere information om dette på toldskat.dk.
Avatar billede nythjem Nybegynder
12. juni 2003 - 17:59 #3
Det er ikke så meget dit koncept og din markedsbedømmelse jeg betvivler, det kunne eksempelvis også være din kulturforståelse. Eksempelvis kan dine sites nu også være på svensk, idet mange svenskere ikke forstår dansk. Det er jo en første overvejelse.

At du ikke vil gøre brug af markedsprofilen er fair nok. Så jeg slog op i min egen markedsprofil, og fandt følgende:

Den svenske merværdiafgift er som hovedregel på 25% af den afgiftspligtige
omsætning. Levnedsmidler, visse tjenesteydelser samt udgifter
til personbefordring og hotelværelser pålægges dog kun 12%
moms, mens bl.a. aviser belægges med 6% moms.
Ved varesalg fra virksomheder i Danmark til køber i Sverige skal
dansk moms ikke faktureres, hvis køber er momsregistreret i Sverige.
Eksportøren skal i givet fald på fakturaen angive køberens momsregistreringsnummer,
der er 12-cifret og begynder med kendingsbogstaverne
SE.
Enhver, som driver selvstændig erhvervsvirksomhed med varer og afgiftspligtige
ydelser i Sverige, har pligt til at betale moms. Hvis en
dansk virksomhed, der ikke har sæde i Sverige, ønsker at sælge direkte
til svenske slutbrugere eller andre uden momsregistreringsnummer og
vil undgå fakturering af dansk moms i henhold til de gældende EUKvantitative
regler, kan virksomheden lade sig momsregistrere i Sverige. Registreringen
skal i så fald ske til den lokale Länsstyrelse gennem et svensk
”ombud”.
En dansk virksomhed, der ikke er momsregistreret i Sverige, kan få
moms refunderet, som er betalt til svenske momsregistrerede personer
eller virksomheder i forbindelse med erhvervsmæssige aktiviteter.
Momsrefusion
Avatar billede giang Nybegynder
12. juni 2003 - 19:55 #4
Tak for hjælpen.

Jeg blev da lidt klogere, og vil nu tage kontakt til Danmarks Eksportråd og Told&Skat for yderligere information.
Derudover skal jeg have fundet en partner der kan svensk. Hvis du har erfaring med det svenske marked, og er interesseret i projektet, er du naturligvis velkommen til at skrive.

Endnu en gang tak for hjælpen.
Avatar billede nythjem Nybegynder
14. juni 2003 - 04:09 #5
Hej Giang!

Jeg har slet ikke fået sagt tak for point, så tak for det :)

Jeg har desværre ikke nogle synderlige erfaringer med Sverige som marked ud over det til læste :( Men lykke til med projektet :)

Og god weekend!