Avatar billede graae Nybegynder
03. december 2000 - 13:08 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Begynderspm. !?

Hvem kan forklare mig nedenstående script GRUNDIGT, og med hovedvægt i linien:    strTemp = strTemp & \"Hello World!<br>\"

<%
Function SayHello (nTimes)
  For i = 1 to nTimes
    strTemp = strTemp & \"Hello World!<br>\"
  Next
  SayHello = strTemp
End Function

strHello = SayHello(10)
Response.write strHello
%>
Avatar billede vandhunden Nybegynder
03. december 2000 - 13:20 #1
Skriptet starter sin udførelse ved strHello =....
Der sætter den variablen strHello til at være SayHello ti gange. Så hopper den op i funktionen og for-next-løkken betyder at den først kører løkken igennem med 1 derefter 2 indtil den er oppe på nTimes (dvs 10). Det der sker inde i løkken, (den hovedvægtige sætning) er at den laver en tekstvariabel (strTemp), og sætter den ligmed det den var før plus (&) \"Hello World\". Første gang den kører igennem løkken er strTemp = \"\" men bliver til \"\" + \"Hello World\" hvilket er lig med \"Hello World\". Næste gang bliver strTemp = det den var før plus hello word. Dvs \"Hello World\" + \"Hello World\" = \"Hello WorldHelloWorld\", og sådan kører den indtil den har gjort det ntimes. Så sætter den variablen strHello til at være ligmed strTemp (altså den lange række af helloer). Og først nu hopper den tilbage til Response.write, og så printer den indholdet af SayHello på skærmen...
Avatar billede vandhunden Nybegynder
03. december 2000 - 13:21 #2
Man kan sige at idét at den læser at strHello skal være = SayHello(10), så ved den at den skal udføre hele funktionen før den går videre...
Avatar billede graae Nybegynder
03. december 2000 - 16:30 #3
Okay. En bedre forklaring får jeg nok ikke sådan lige ;o)