Avatar billede mental Nybegynder
12. juni 2003 - 00:46 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

partition på maxtor 160gb HDD

hjælp...

jeg har investeret i en maxtor 169gb HDD og nu skal jeg have partitioneret den, MEN... windows mener kun at den er på 128gb :/
men min bios kan godt se den som 163gb...

jeg har prøvet med Paragon Partition Manager 5.5, som jeg normalt bruger, men den kan også kun se 128gb.
og jeg har prøvet i 2 forskellige maskiner nu...

hvordan kan jeg få den partitioneret??
Avatar billede oleeskimo Nybegynder
12. juni 2003 - 00:55 #1
har du prøvetfdisk ? evt , hvis aligevel skalpartitionere den så bare del den halvover og så lad windows instaler på den ene halvdel også noget på den anden
Avatar billede aovergaard Nybegynder
12. juni 2003 - 00:58 #2
Prøv lige at opdatere din bios det skulle kunne løse problemet
Avatar billede mental Nybegynder
12. juni 2003 - 01:01 #3
fdisk sut røv, den kan slet ikke se disken.

hvorfor skulle jeg opdatere BIOS når bios godt kan se alle 160gb??
Avatar billede skaw Nybegynder
12. juni 2003 - 01:04 #4
http://www.eksperten.dk/spm/333896 der er en tråd her måske? mwh skaw
Avatar billede skaw Nybegynder
12. juni 2003 - 01:11 #5
Avatar billede mental Nybegynder
12. juni 2003 - 01:27 #6
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\Atapi\Parameters

On the Edit menu, click Add Value, and then add the following registry value:
Value name: EnableBigLba
Data type: REG_DWORD
Value data: 0x1

det har jeg lige prøvet... men virker ikke... :/
Avatar billede halifax Nybegynder
12. juni 2003 - 01:37 #7
Det antages, du kører Win XP. Right?

For at se det hele på diske større end 137GB skal du have

1. BIOS kompatibel med 48-bit LBA  (det har du ok.)
2. Installeret ServicePack 1 til XP

Så kører disken med fuld kapacitet og du undgår at sidde og "fedte" med reg.databasen, li'som du får de øvrige ting fra SP1.
Avatar billede skaw Nybegynder
12. juni 2003 - 02:01 #8
noget smartere
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
12. juni 2003 - 07:14 #9
Prøv det link på denne side, maxtor big drive enabler:
http://maxtor.custhelp.com/cgi-bin/maxtor.cfg/php/enduser/std_adp.php?p_faqid=960
Avatar billede halifax Nybegynder
12. juni 2003 - 11:40 #10
Såfremt XP er opgraderet med SP1, hvilket man bør gøre, er der ingen grund til at bruge Maxtor Big Drive Enabler.
Det eneste den gør, er at foretage ændring i reg.databasen til support af 48-bit LBA (som beskrevet ovenfor).
Men tilsvarende opdatering sker med SP1. At gøre det dobbelt forekommer unødigt.
Avatar billede halifax Nybegynder
08. februar 2004 - 19:33 #11
Fik du løst problemet?  -  Tid at lukke spørgsmålet??