Avatar billede larslyster Nybegynder
11. juni 2003 - 14:07 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Batch (.bat)

Hvordan får jeg en batch fil til at lave en mappe, hvor navnet er den dato som den køres (skal virke enten i win9x eller win xp) ?

Har prøvet det her for at hente datoen, men uden held:
@echo off
DATE > %temp%./dato.bat
call %temp%./dato.bat
set dato=%1
echo datoen idag er %dato
Avatar billede Slettet bruger
11. juni 2003 - 14:18 #1
md %date%

:o)
Avatar billede larslyster Nybegynder
11. juni 2003 - 14:53 #2
synes ellers jeg havde prøvet det :)

takker
Avatar billede Slettet bruger
11. juni 2003 - 14:54 #3
any time... :o)
Avatar billede larslyster Nybegynder
11. juni 2003 - 14:57 #4
ved du også hvordan jeg kan lave formatet om til f.eks. MM-DD-YY ?
Avatar billede Slettet bruger
11. juni 2003 - 15:05 #5
variablen %date% bruger den opsætning af dato som din Windows er sat op til.
Så vil du vil have MM-DD-YY, så tror jeg du skal ændre datoopsætningen i Windows til eng.

Control Panel -> Regional and language options.....
Avatar billede bertelbrander Praktikant
11. juni 2003 - 15:41 #6
Du kan bruge følgende line til at lave formatet om:
for /F "tokens=2,3,4 delims=- " %i in ("%DATE%") do @set MyDate=%j-%i-%k

Når du har kørt linien vil MyDate indeholde datoen som MM-DD-YY
Avatar billede bertelbrander Praktikant
11. juni 2003 - 15:45 #7
Hvis du bruger det i en batch-fil skal %i laves om til %%i og det samme for %j og %k
Avatar billede Slettet bruger
11. juni 2003 - 16:03 #8
bertelbrander >> Det var sgu avanceret :o)
Virker dette for larslyster fortjener du bestemt pointen.....

larslyster>> Gi' lyd fra dig....
Avatar billede larslyster Nybegynder
11. juni 2003 - 20:56 #9
bertelbrander >> det virker ikke, selv ikke efter jeg har omdøbt til %% i stedet for %.

phatlasse >> jeg var vist for hurtigt ude før, fordi %date% virker kun i xp og ikke i 98se
Avatar billede bertelbrander Praktikant
11. juni 2003 - 23:30 #10
Nej, %date% og min kommando virker ikke på 9x. Jeg tror ikke der er nogen metode til at få det til at virke i ren DOS på 9x.
Det burde dog virke på NT/2000/XP, hvilken version prøver du på?
Avatar billede larslyster Nybegynder
12. juni 2003 - 13:48 #11
bertelbrander >> jeg har prøvet både i 98se og xp. Ingen virker. Herefter står de linier jeg har brugt i batch filen. En ting til, når nu %date% ikke virker i 9x, kender du så en anden måde (se evt. det jeg spurte om i starten) ?

@echo off
for /F "tokens=2,3,4 delims=- " %%i in ("%DATE%") do @set MyDate=%%j-%%i-%%k
md %MyDate%
Avatar billede bertelbrander Praktikant
12. juni 2003 - 15:03 #12
Jeg kender ingen metode til at lave en mappe med dags dato som navn, der vil virke  på 9x, og jeg tvivler på at det er muligt.
Jeg kan let lave et lille C-program til at gøre det, hvis du er intereseret.
Hvad sker der når du kører det lille script på XP?
Prøv evt. at fjerne første linie (@echo off) og @ i for linien og post et screen-dump.