Avatar billede tinepingvin Nybegynder
11. juni 2003 - 10:01 Der er 29 kommentarer og
1 løsning

phpmyadmin brugere og privilegier?

hej eksperter.

jeg har phpmyadmin kørende og det hele virker.

-dog vil jeg gerne ha lavet det såen at mine brugere kun kan se deres egen DB. -ligenu er der ingen .htaccess fil i min mappe. og i config.inc.php er authtype sat son config.

-hvis jeg ændrer den til "http" så går apache i spunk og giver en internal server error..

-jeg skal altså bruge lidt hjælp til at pille i config.inc.php og til at tildele de rigige rettigheder i phpmyadmin. -der er 300 point på højkant for hjælp. -dobbelt op hvis jeg kan få hjælp hurtigt.
Avatar billede tinepingvin Nybegynder
11. juni 2003 - 10:04 #1
ehm, det skulle vist ha været 200 point.. :-)  -mongolpøller. hehe
Avatar billede websmith Nybegynder
11. juni 2003 - 10:08 #2
Jeg mener at phpAdmin kan sættes op til at bruge mySQL's brugere.

Dvs. Du har den bruger i mysql som "ejer" en database, og hvis han/hun logger på phpadmin med sit brugernavn og password, så kan brugeren kun se/ændre sin egen database og test databasen.
Avatar billede tinepingvin Nybegynder
11. juni 2003 - 10:11 #3
super! det er der jeg skal hen. men hvordan? det synes jeg ogpå man kan læse sig til i phpmyadmin. men hvordan sætter man den op til at spørge efter brugernavn+pass udfra users db'en?
Avatar billede websmith Nybegynder
11. juni 2003 - 10:14 #4
Prøv at ændre AuthType til mysql
Avatar billede websmith Nybegynder
11. juni 2003 - 10:14 #5
Jeg tjekker lige om det nu er rigtigt
Avatar billede tinepingvin Nybegynder
11. juni 2003 - 10:17 #6
det var det ikke. :-)
Avatar billede websmith Nybegynder
11. juni 2003 - 10:19 #7
$cfg['Servers'][$i]['auth_type']    = 'cookie';

Og når den beder dig om at logge på, så prøv at logge på med andet end root for at se om du rent faktisk får lov til at se andre databaser
Avatar billede tinepingvin Nybegynder
11. juni 2003 - 10:21 #8
prøver lige
Avatar billede tinepingvin Nybegynder
11. juni 2003 - 10:23 #9
hmm, det virker ok. jeg kan sagtens logge på. men kan stadig se alle db'erne. kan også redigere i dem. ligegyldigt hvilken bruger jeg logger på med.

-men kan det ikk skyldes de privilegier som er sat op i phpmyadmin?

er der et sted hvor man kan definere hvilke brugere der har adgang til hvilke db'er?
Avatar billede websmith Nybegynder
11. juni 2003 - 10:23 #10
Den burde også kunne sættes til http.

Prøv at kigge i error_log filen, for at se hvad det er som Apache bliver så gal over  når den bliver sat til http :)=
Avatar billede websmith Nybegynder
11. juni 2003 - 10:29 #11
Det gør man i mysql, man opretter en record i db tabellen i databasen mysql.

Der kan man oprette rettigheder på databaser, dvs. hvem som har lov til at selecte, inserte osv.

prøv evt at kigge på www.mysql.com i dokumentationen. Den er rent faktisk god.

Søg efter: Grant

Og du skal bruge noget ala:

grant all on databasenavn to brugernavn identified by "password"

Dette giver brugeren adgang til alt på den givne database.
Avatar billede tinepingvin Nybegynder
11. juni 2003 - 10:29 #12
den skriver i errror loggen:
(OS 64)Det angivne netværksnavn er ikke længere til rådighed.  : winnt_accept: Asynchronous AcceptEx failed

og så giver apache en fejl 500
Avatar billede tinepingvin Nybegynder
11. juni 2003 - 10:30 #13
websmith: aha ok. men det skal altså være med auth=http ikk?
Avatar billede websmith Nybegynder
11. juni 2003 - 10:32 #14
Herefter skal du køre

FLUSH PRIVILEGES

For at få mysql til at reload rettighederne.

Dit problem kan måske være at da du oprettede dine mysql brugere at du har givet dem rettigheder til alt. Dette kan du løse ved følgende:

revoke all on *.* from brugernavn, brugernavn, brugernavn osv.

Dette fjerner rettigheder fra alle brugere.

Herefter skal du så bruge grant til alle brugere så de får adgang til sin egen database.
Avatar billede tinepingvin Nybegynder
11. juni 2003 - 10:34 #15
hmm.. jeg prøver lige. men det skal stadig være med auth sat til http???
Avatar billede websmith Nybegynder
11. juni 2003 - 10:34 #16
>>websmith: aha ok. men det skal altså være med auth=http ikk?

Næ prøv bare med cookie, det vigtigste lige nu er at få givet den rigtige adgang til brugerne.
Avatar billede tinepingvin Nybegynder
11. juni 2003 - 10:42 #17
hehe.. i don't get it....

-du siger jeg skal oprette en recorf i db tabellen. -jeg har fundet tabellen. men hvad skal der stå i den recorf og hvordan opretter jeg den.

regn mig bare for en 100% SQL noobie.. :-)
Avatar billede websmith Nybegynder
11. juni 2003 - 10:48 #18
Okay,

Du skal starte mysql kommando linie programmet op.

Når der er startet

Kan du bruge de kommandoer som jeg skrev:

Dvs.

revoke all on *.* from brugernavn - Som fjerner alle rettigheder for brugeren på alle databaser

og så når det er gjort for alle brugere, kan du gøre:

grant all on databasenavn to brugernavn identified by "password"

Som giver brugernavn alle rettigheder til databasenavn

Alternativt, så download mysqlCC, fra www.mysql.com/downloads/mysqlcc.html, den kan vist også administrere brugere.
Avatar billede tinepingvin Nybegynder
11. juni 2003 - 10:54 #19
oho, jeg takker.
-btw. hvordan starter man kommando linjen op til sql?
Avatar billede websmith Nybegynder
11. juni 2003 - 11:02 #20
bruger du windows eller linux

Windows:

åben en kommando prompt

cd \mysql\bin (eller hvor mysql nu er installeret)

skriv:

mysql -u root -p

Indtast passwordet til din root konto.

linux/unix, noget af det samme :) bare med / istedet for \
Avatar billede tinepingvin Nybegynder
11. juni 2003 - 11:03 #21
tak
Avatar billede websmith Nybegynder
11. juni 2003 - 11:05 #22
Det var så lidt.

Jeg håber at du får det op at køre som du skal.
Avatar billede tinepingvin Nybegynder
11. juni 2003 - 11:10 #23
hehe, det ser ikke såen ud lige nu.  er tilbøjelig til bare at smide en .htaccess på og så løbe risikoen for at en bruger ændrer en andes tabel.

:-(

-jeg kan ikk få min SQL til at lave noget output i dos. -sucks...
Avatar billede tinepingvin Nybegynder
11. juni 2003 - 11:11 #24
og det der CC kan jeg da slet ikk få til at makke ret. det ser heller ikk ud som om man kan tildele forskellige db'er til forskellige users..
Avatar billede tinepingvin Nybegynder
11. juni 2003 - 11:29 #25
får syntaks fejl fra sql i dos. på revoke kommandoen
Avatar billede websmith Nybegynder
11. juni 2003 - 14:29 #26
Avatar billede tinepingvin Nybegynder
11. juni 2003 - 14:35 #27
jeg har ordnet det.

slettede alle brugere og fjernede deres privilegier i phpmyadmin.
-legede lidt med config.inc.php og fandt ud af at man kan tildele brugere deres en db på den måde. -det er lidt smart. og noget nemmere end CC og sql-promte..
Avatar billede ole-jensen Nybegynder
05. oktober 2004 - 09:33 #28
Hej tinepingvin

Kunne du ikke lige skrive hvordan du gøre da jeg selv sidder og roder med det sammen ;)

mvh.
oj
Avatar billede tinepingvin Nybegynder
05. oktober 2004 - 10:37 #29
Hej Ole.

jeg er skiftet til linux. -der er langt mindre bøvl der.

-men sidst jeg prøvede MySQL på win32 synes jeg bare at jeg pakkede phpmyadmin ud og så loggede på med user: root og blankt pass. derefter kan man oprette relevante brugere og tildele dem de databaser de skal have. -håber det hjælper.
Avatar billede ole-jensen Nybegynder
09. oktober 2004 - 18:44 #30
Hej tinepingvin

ok tak for dit svar jeg går og overvejer om jeg skal sætte en linux server op

Mvh.
ole jensen