Avatar billede alexander_j Nybegynder
11. juni 2003 - 00:56 Der er 14 kommentarer og
3 løsninger

Gemme data i director fra flash?

http://www.macromedia.com/support/flash/ts/documents/write_file.htm

Ifølge ovenstående link skulle det være muligt at gemme data fra en flashfilm, hvis denne importeres i director og gemmes som shockwave!

Flash og director kommunikerer via fscommand har jeg fundet ud af, men da jeg er absolut noob i director ville jeg høre om der var en der havde et eksempel(eller kunne skærer det ud i bølgepap for mig) på save/load af text i director og kommunikation mellem flash og director?
Avatar billede sparkl Nybegynder
11. juni 2003 - 02:25 #1
Præcis hvilke data er det du ønsker at gemme?

Du kan godt bruge director til at gemme data for din flashfilm, men det er ikke nødvendigvis den bedste måde, da du så tvinger brugeren til at skulle have Shockwave playeren installeret. Det er ligeså let at lave en løsning som bruger et serverside script til at gemme dataene. Det kan f.eks. være ASP, PHP, CGI eller javascript, som de også skriver i det link du postede.

Hvilken løsning der er bedst afhænger lidt af hvilke data du ønsker at gemme, og hvor høj sikkerhed der er påkrævet.
Avatar billede kanding Nybegynder
11. juni 2003 - 09:26 #2
I en perfekt verden havde alle shockwaveFlash plugin, så det aldrig var et issue om det skulle være det ene eller det andet. Nåh, ikke mere brok...

Prøv at bruge dette i ren flash, altså uden director. Indsæt dette script i frame'en
--------------- CLASS ----------------
//************* COOKIE CLASS INIT ************
cookie = function (fileName) {
    this.cookie = SharedObject.getLocal(fileName);
};

cookie.prototype.setCookie = function(_text) {
    this.cookie.data.txt = _text;
    this.cookie.flush();
};

cookie.prototype.getCookie = function() {
    return this.cookie.data.txt;
};
-------------------------------------

Du opretter et cookie object sådan her:
gUserCookie = new _root.cookie("BrugerInfo")

gUserCookie er object referencen
BrugerInfo er navnet på filen

Hvis du vil skrive til den:
gUserCookie.setCookie("Hello world")

Hvis du vi læse den:
trace(gUserCookie.getCookie())

Men disse er filer som flash læser. Det er ikke meningen at bruger skal røre ved dem.
Avatar billede kanding Nybegynder
11. juni 2003 - 09:28 #3
Ok, det skulle have været et svar ;-)
Avatar billede alexander_j Nybegynder
11. juni 2003 - 14:31 #4
Sorry - data er fra en variabel og ønskes gemt i en textfil!

Jeg mestrer til fulde at gemme data i sharedobject og via ASP (og har lige lært en metode til at gøre det via javascript) - det er ikke det jeg søger, jeg søger en kode der kan browse, hente og gemme i en textfil på brugeren computer lige som macromedia omtaler i deres første mulighed (se linket)!
Avatar billede kanding Nybegynder
11. juni 2003 - 15:19 #5
Hmmmm... let og svær. Let fordi director kan gøre det, men svær fordi Macromedia har nogle strenge krav når vi er i en browser.

Lad mig lige forstå hvorfor at du skal finde en bestemt fil og skrive i den og ikke kan bruge noget "cookie woogie"
Avatar billede alexander_j Nybegynder
11. juni 2003 - 16:48 #6
Det er til en texteditor, hvor brugeren skal have mulighed for at arbejde videre med texten bagefter i fx word!

Her er editoren: http://vestermarie-skole.dk/dansk/stavgodt.html
Og som den er nu, så gemmes der i cookies, men det ville være fornemt hvis man kunne gemme i en textfil på egen computer, så man senere kunne hente den i word og arbejde med layout mv.!
Avatar billede sparkl Nybegynder
12. juni 2003 - 00:51 #7
Som Kanding siger, er der meget strenge krav til hvad der kan lade sig gøre når applikationen skal køre i en almindelig browser, og dette med god grund.

Den bedste løsning som jeg kan se, er at håndtere skrivning og læsning fra text filen på serveren, og så give brugeren mulighed for at downloade og uploade filer.
Avatar billede sparkl Nybegynder
12. juni 2003 - 00:59 #8
Hvis du ønsker at beholde din løsning med sessions, kan du lave en asp rutine som lægger dataene i en tekstfil og sender den til brugeren. Det er dog så påkrævet, at brugen selv pejer på hvor de skal ligge på hans maskine.
Avatar billede alexander_j Nybegynder
12. juni 2003 - 20:14 #9
Det falder dårligt i hak med hvad de skriver på linket her: http://www.macromedia.com/support/flash/ts/documents/write_file.htm eller har jeg misforstået et eller andet?
Avatar billede kanding Nybegynder
12. juni 2003 - 21:04 #10
Jamen de er også mere end en person hos Macromedia og nogen gange ved den ene ikke hvad den anden gør... lige som i mange andre store firmaer...

se bla. : http://www.macromedia.com/support/director/ts/documents/read_write_text_tips.htm

Her er et uddrag

The FileIO Xtra offers a tremendous amount of flexibility for writing files to a disk and reading files from a disk. The FileIO Xtra can be used in projectors, but not in Shockwave movies. It is not considered a Shockwave Safe Xtra. For more information about Shockwave Security, see Shockwave Security (TechNote 3199)

Du kan vist nok bruge den alligevel, der kommer bare en grim dialog box med advarsel om at denne xtra kan skade din computer m.m. hvilket ikke er det bedste at smide i hovedet på folk... ;-)
Avatar billede alexander_j Nybegynder
12. juni 2003 - 22:16 #11
hmm, men hvis jeg gemmer skidtet som en projekter, så er det muligt at få en sød lille dialogboks op, hvor brugeren kan browse sig frem til en textfil på harddisken som hun/han kan enten gemme eller hente?

Det lød ellers så nemt i linket - det er naturligvis ganske betryggende at der gøres noget ud af sikkerheden, men det kan altså også virke lidt hysterisk at en bruger ikke kan gemme noget de har lavet fra en hjemmeside!

Jeg tror jeg går tilbage til en javascriptløsning, hvor min bruger kan kopiere teksten til clipboard - hvorefter de selv må åbne notepad eller word og trykke copy!

Jeg ville nu stadig gerne se et eksempel på hent og gem en txt.fil via director, hvis der er en af jer der har sådan en film på lager!
Avatar billede sparkl Nybegynder
12. juni 2003 - 23:43 #12
Summerer lige lidt op...

Hvis du laver det som en projekter, kan du frit gemme og læse fra brugerens disk, men så kan applikationen ikke køres i Internet browseren. Det betyder at de skal downloade og eksekvere en fil manuelt.

Hvis du ønsker at det skal køre i browseren, kan du enten bruge flash eller director til at læse fra en fil på serveren. For at få en fil op på serveren, kan du bruge ASP, eller lignende til at uploade en fil, som brugeren selv vælger ud på sin harddisk.
Når du så skal gemme igen, kan du ligge teksten ned i en fil på serveren, og så sende filen til brugeren, enten i ASP, eller fra Shockwave. Så skal brugeren selv vælge hvor han vil have filen til at ligge på sin harddisk.
Avatar billede kanding Nybegynder
13. juni 2003 - 09:03 #13
Hvis det er som projector så kan du alt !
Du kan godt med shockwave kopiere teksten til clipboard, åbne fx. notepad og paste dertil.
Jeg har en på lager, på CD 1 - 25 et eller andet sted...skal se om jeg kan finde det, har lige lidt deadline hængende, så skal jeg kigge...
Avatar billede alexander_j Nybegynder
15. juni 2003 - 21:08 #14
kanding har du fundet eksemplet - så kan vi måske få lukket spørgsm¨let!
Avatar billede alexander_j Nybegynder
05. juli 2003 - 17:10 #15
Vi venter stadig ;)
Avatar billede alexander_j Nybegynder
22. juli 2003 - 15:57 #16
Det ender vist med jeg render med pointene selv! ;(
Avatar billede kanding Nybegynder
24. juli 2003 - 19:36 #17
sorry, jeg har endnu ikke fået kigget, har lige været på ferie samt deadline + yderliger ny milepæl på nyt projekt på mandag. Send mig et spark bag i via en mail på john@spritelab.dk efter mandag så skal jeg se om jeg kan få taget mig sammen