Avatar billede nikolajb Nybegynder
10. juni 2003 - 19:28 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

output som txt-fil

Jeg har lavet en dynamisk adresseliste, som folk gerne skal kunne downloade som komma-separeret fil (eller noget andet, som Excel kan genkende). Det store spørgsmål er: Hvordan griber jeg det an?

Selve adresselisten ligger i MySQL, og normalt har jeg et PHP-script til at hente indholdet og smide det ind i en tabel. Filen skulle gerne være up-to-date, så jeg vil ikke bare lave et link til en fast fil.

Hvordan griber jeg det an? Kan jeg få PHP til at spytte en fil ud, så der dukker en "save as" prompt op hos brugeren? Eller skal jeg ud i noget javascript?

Selve indholdet er ikke noget problem... tror jeg da :o)
Avatar billede fangel Nybegynder
10. juni 2003 - 19:32 #1
du kan godt få en promt til at komme op når man går ind på en side... dette gøres ved at sende 4 headere afsted til browseren... prøv at søg her på E omkring download i php kategorien...

Morten
Avatar billede fangel Nybegynder
10. juni 2003 - 19:37 #2
prøv at lav denne fil:

---
<?php
header("Content-Disposition: attachment; filename=jeg_er_en_test_fil.txt");
header("Content-Type: application/octet-stream");
echo "jeg er en test fil, prøv at åben mig";
?>
---

og se om det ikke virker, jeg ved faktisk ikke om det gør, men prøv... (tester også selv)

Morten
Avatar billede fangel Nybegynder
10. juni 2003 - 19:39 #3
hmm... det her virker bedre..

---
<?php
header("Content-Disposition: attachment; filename=jeg_er_en_test_fil.txt");
header("Content-Type: text/plain"); // synes lige jeg ville sige at det var en .txt fil ;)
echo "jeg er en test fil, prøv at åben mig";
?>
---

Morten
Avatar billede nikolajb Nybegynder
10. juni 2003 - 19:42 #4
Det ser meget rigtigt ud. Jeg takker :o)
Avatar billede fangel Nybegynder
10. juni 2003 - 19:45 #5
svaa'r // hvis du skulle få brug for det