Avatar billede mulp Nybegynder
10. juni 2003 - 13:26 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

UML (interface)

Jeg har en main-metode, hvor jeg opretter et objekt af en klasse a der implementerer interface b.
Selve oprettelsen ser således ud:
b obj = new a([parameter]); (Pointeren er således af typen b (interfacet), men objektet oprettes ud fra klassen a).

Jeg er i tvivl om hvordan denne relation skal se ud i et UML-diagram. Skal linket fra klassen med main-metoden gå til klassen a eller interfacet b?
Avatar billede arne_v Ekspert
10. juni 2003 - 13:50 #1
main klasse---(composition)---interface b---(implemnets)----klasse a
Avatar billede arne_v Ekspert
10. juni 2003 - 13:51 #2
Begrundelse: I resten af main kan du kun bruge den som b (medmindre
du typecaster den tilbage til a - og det er ikke pænt !).
Avatar billede mulp Nybegynder
10. juni 2003 - 13:57 #3
Tak!

composition er bare en ubrudt linje, og implements er en stiplet pil, right?
Avatar billede mulp Nybegynder
10. juni 2003 - 14:06 #4
sorry... en composition er en linje med en fyldt "ruder", men hvad er begrundelsen for den frem for en simpel linje?
Avatar billede mulp Nybegynder
10. juni 2003 - 14:07 #5
Og i hvilken linje ende skal den fyldte "ruder" være?! :)
Avatar billede arne_v Ekspert
10. juni 2003 - 14:13 #6
Du kan også godt bare lave en association men det er efter
min mening en composition (main klassen ejer det b/a objekt
fuldstændigt).

Den fyldte rude skal laves på main klasse siden.
Avatar billede mulp Nybegynder
10. juni 2003 - 14:25 #7
Referencen til b/a-objektet overføres til en GUI-klasse senere, så jeg laver bare en association!

Tak!