Avatar billede drixy Nybegynder
10. juni 2003 - 10:17 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Dynamisk eller fast IP - hvorfor og hvornår ?

Hejsa eksperter!

Jeg skal i forbindelse med oprettelse hos ISP vælge om jeg vil have
- 2 dynamiske eller
- én fast IP.

Jeg vil købe en router mellem adsl-modemmet og min switch (hvor der er 5 maskiner på.)

I sådan en situation - hvad er er da 'the right thing' 2 doo ?

Underforstået, hvornår er det en fordel med hhv. dynamiske og en fast IP addresse ?

Mvh, Henrik M.
Avatar billede chalde Seniormester
10. juni 2003 - 10:22 #1
Hvis du skal køre med router, skal du tage en fast IP. Så tildeler raouteren selv iper til de computere der bliver tilsluttet.
Dynamisk bruger man hvis man ikke har router, og bruger f.eks swith/hub.
Avatar billede chalde Seniormester
10. juni 2003 - 10:23 #2
hmm.. en raouter... mener router.
Avatar billede riversen Nybegynder
10. juni 2003 - 10:25 #3
chalde: det er fuldstændig ligegyldig om det er fast eller dynamisk. Router er fint i begge tilfælde.

drixy: hvis du vil opsætte nogle services...fx webserver eller ftp server bør du vælge en fast ip, således der ikke opstår problemer når du pludselig får en anden ip, og folk ikke kan connecte. Den dynamiske ip giver en form for sikkerhed, da du løbende skifter ip og en hacker dermed ikke altid kan forvente at finde dig på samme ip. Men bag nat-router er du allerede godt beskyttet.

Jeg ville købe en fast.
Avatar billede k-b-n Nybegynder
10. juni 2003 - 10:26 #4
Ved en dynamisk ip for du en ny random ip adresse hver gang du logger på og ved fast ip har du den samme hele tiden..den faste er meget god til hvis du vil lave din egen ftp/web server, tilgængel er du lidt mere udsat for hacker angreb men hvis du installerer en god firewall+antivirus skulle der ikke være nogle problemer..jeg vil anbefale den faste..

PS. hvis du skal have 5 computerer på netwærket skal du bruge en router...en anden god ide er at instalerer 2 webkort i den ene af dem så ALT trafik kører gennem den så behøves du kun at have firewall på den og kan spare resurcerne på de andre computere

Med venlig hilsen
//Ken Nørregaard
K-B-N.dk
Avatar billede chalde Seniormester
10. juni 2003 - 10:28 #5
undskyld undskyld... men har bare erfaret at det bedste valg ville være en fast, da det derved er nemmere at hold styr på connections udefra...
Avatar billede riversen Nybegynder
10. juni 2003 - 10:29 #6
chalde: forstår ikke hvad du mener
Avatar billede chalde Seniormester
10. juni 2003 - 10:31 #7
riversen -> som k-b-n og du selv skriver. Hvis man f.eks kører server (spil/ftp) er det nemmere og holde styr på, når folk udefra skal connecte. Men ja, det er så nemmere for hackere, hvis man da ikke bruger firewall.