Avatar billede tipsen Nybegynder
10. juni 2003 - 00:09 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Afgør mulighed for at bruge af .htaccess - hvordan?

Hej eksperter

Jeg har (som mange andre) et webhotel og vil gerne vide hvordan jeg afgør om jeg kan benytte .htaccess filer - lige så vel som man i php kan bruge phpinfo() til at få oplyst, hvordan php er konfigureret - findes der så noget tilsvarende der kan fortælle mig hvordan apache er konfigureret? (Andet end en email til supporten, som er tæt på ikke eksisterende!)
Avatar billede tipsen Nybegynder
10. juni 2003 - 00:12 #1
NB: Jeg kan godt gennemskue, at jeg bare kan prøve med en fil og hvis det viser sig at være eneste udvej, vil jeg gerne bede om et konkret eksempel, da jeg ikke er så skarp på det område!
Avatar billede ahv Nybegynder
10. juni 2003 - 00:14 #2
Så kan vi da tage sidste udvej med det samme? ;o)
Lav en .htaccess fil med indholdet:
Deny from all
blot læg den i roden, hvis du kan komme ind på siden, ja så er der ikke htaccess understøttelse.
Avatar billede illbeback Nybegynder
10. juni 2003 - 00:40 #3
Så vidt jeg ved er .htaccess udelukkende en Apache utility, så hvis dit hotel bruger såddan en skulle den være hjemme.
http://www.netcraft.com kan du se hvad dit webhotel bruger.
Avatar billede tipsen Nybegynder
10. juni 2003 - 01:36 #4
illbeback: Det er rigtigt, at det er en Apache-feature, men derfor behøver den jo ikke være slået til... - ahv - fik bekræftet at det ikke er muligt for mig at benyttet - ved du om det er muligt at få apaches konfiguration?
Avatar billede ahv Nybegynder
10. juni 2003 - 01:59 #5
tipsen, så meget er jeg ikke inde i apache.
Avatar billede htm Nybegynder
10. juni 2003 - 18:30 #6
Der findes ikke nogen "udskriv apache config" descærre, dette ville være rart. Men det er samtidig også en for stor sikkerhedsbrist ;o) Det eneste du har at rette dig efter er udbyderens oplysninger, eller ved at teste selv!

.htaccess behøver ikke og være slået fra fordi deny from all ikke virker, der er flere forskellige niveauer man kan tillade med .htaccess

test af auth_config
AuthName "Sikker side"
AuthType Basic
AuthUserFile "d:\en\eller\anden\sti"
require valid-user
#Tjek om der kommer loginskærm når du accesser biblioteket
--------------------------

Test af options
--------------------------
Options Indexes FollowSymLinks MultiViews
#slår filoversigt til
--------------------------

test af fileinfo
--------------------------
ErrorDocument 404 404.html
#erstatter standard fejldoument 404 - bemærk at dette skal være større end 500 byte
--------------------------

test af indexes
--------------------------
IndexIgnore filnavn
#fjern et filnavn fra filoversigten
--------------------------

Test af limit
--------------------------
Deny from all
#Den har vi været inde på
--------------------------

Dette er de niveauer der er .htaccess kan være slået til i, der kan godt være flere af dem der er sat til af gangen, og den kan også stå til all, som betyder alle ovenstående!

Håber det så kom på plads? ;o)
Avatar billede thomasledet Nybegynder
12. juni 2003 - 11:23 #7
den helt og aldeles oplagte løsning med at ringe eller skrive til support for pågældende webhotel er ikke faldet nogen ind? Hvis support er næsten ikke-eksisterende, mon ikke det så er på tide at flytte til et andet webhotel, hvor man får noget for sine penge?
Avatar billede thomasledet Nybegynder
12. juni 2003 - 11:29 #8
hvis du ikke mener, du har råd til et bedre webhotel, så tænk på, hvor meget tid, du har spildt på at finde ud af det her? Noget sådant burde endda fremgå direkte af deres online dokumentation. Tænk, hvis du skulle have haft timeløn for dit arbejde med at finde ud af noget så simpelt som at finde ud af, om der er adgang til .htaccess?
Avatar billede tipsen Nybegynder
12. juni 2003 - 11:52 #9
thomasleddet: Det var så det forslag jeg skrev, at jeg ikke havde behov for - jeg har et glimrende "webhotel" da mit (nye) site hostes gratis på en hurtig server uden reklamer! Da jeg også ved, at ham der hoster det for mig ikke er teknisk mindet, men har en betalt 'medarbejder' (konsulent) til den slags vil jeg ikke ulejlige ham mere end højst nødvendigt! Og som studerende har jeg desværre mere tid end penge - selvom jeg ikke ikke har meget tid!
Avatar billede tipsen Nybegynder
12. juni 2003 - 11:54 #10
Tak for hjælpen.