Avatar billede anderskj1 Nybegynder
09. juni 2003 - 16:00 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Ang. Big vs. little Endian

Jeg skal have bestemt om følgende format er big eller little endian. Men jeg synes mere det er ..."ingen"..ting.

Er formatet big eller little endian?

http://www.pings.dk/endian.jpg

Header skal forstås som et 12 bit tal (4095)

Allokerings bits er tal på 4 bits (1-15).

Er dette format entydigt big eller little eller er det et "mix"

Mvh
Anders
Avatar billede arne_v Ekspert
09. juni 2003 - 17:34 #1
Big og little endian  er strengt taget kun begreber for integers
bestående af flere end 1 byte.

big endian = mest signifikante byte kommer først
little endian = mindst signifikante byte kommer først

Dit format kører på nibbles (4 bit enheder) ikke bytes og det er
ikke helt klart om det er heltal.

Det ser dog lidt "little endian" agtigt ud da de mindst signifikante
nibbles kommer først.
Avatar billede anderskj1 Nybegynder
09. juni 2003 - 17:44 #2
Du er over alt. talene er lavet med din BitString klasse som jeg engang fik af dig. Så vidt jeg kan se tager den det ønskede tal fra LSB og fremefter alt efter hvormange bits der er plads til i den "nuværende" byte. Derefter putter den 8 bit ad gangen over i det array der hedder *body indtil der ikke er flere. Synes ikke rigtig den arbejder på nibble nivau. Men det kunen det selvfølgelig godt ligne udfra min illustraiton. Men det er måske forkert at definere de variable bitlænge tal som big eller little endian? For jeg har kigget lidt på det og har ikke rigtig kunne putte det i den "rigtige" boks.
Avatar billede arne_v Ekspert
09. juni 2003 - 17:54 #3
Normalt bruger man kun little/big endian i forbindelse med hele bytes.

BitString kan godt gemme og hente nibbles (4 bit enheder).

Men den måde 12 bit bliver gemt på er fast. Den vil altid gemme den
mindst signifikakte del først. D.v.s. den har lidt little endian
tendenser.

Du har kun mulighed for at vende de enkelte bytes med Rev - og det er
noget andet.
Avatar billede anderskj1 Nybegynder
09. juni 2003 - 18:03 #4
Det var lige det jeg havde brug for at få bekræfet. At little / big kun er "interesant" for hele bytes. Men at den havde little tendenser. Mange tak for hjælpen.