Avatar billede code_freak Nybegynder
09. juni 2003 - 14:19 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

mod_php4 vil ikke køre mySQL

Jeg vil prøve at installere PHP4 på min BSD, men da jeg havde gjordt det. kunne den ikke finde ud af at tyde mysql_connect(); og i min phpinfo, siger den ikke nogen med without i min install string... men den viser heller ikke nogen kolonne med mySQL.... nogen der kan fortælle hvorfor?
Avatar billede postndk Nybegynder
09. juni 2003 - 14:33 #1
har du installeret php med mysql support,
mener det er :

--with-mysql
Avatar billede code_freak Nybegynder
09. juni 2003 - 14:38 #2
kan man gøre det i en port install?
Avatar billede postndk Nybegynder
09. juni 2003 - 14:39 #3
ja, det kan man, men kan ikke huske hvordan ....
Avatar billede code_freak Nybegynder
09. juni 2003 - 14:52 #4
okay...
Avatar billede dank Nybegynder
09. juni 2003 - 14:56 #5
hvilken version af freebsd? Normalt med mod_php4 så kommer der en menu op, hvor du kan afkrydse mysql. ellers kan du altid rette i Makefile.

Men hvis mysql/postgre databasen er installeret, så kan den som regel selv finde ud af det.
Avatar billede code_freak Nybegynder
09. juni 2003 - 15:24 #6
menuen kommer, og mySQL er afkrydset som standart... så jeg trykker bare ESC også køre den vidre
Avatar billede code_freak Nybegynder
09. juni 2003 - 15:35 #7
men den har gjordt det tidligere, så det er en fejl Jeg har gjordt.
Avatar billede dank Nybegynder
09. juni 2003 - 17:00 #8
kør cvsup
Avatar billede martinbk Nybegynder
12. juni 2003 - 05:17 #9
du kunne evt. også prøve at lade vær med at trykke escape (cancel) men istedet trykke TAB efterfulgt af ENTER (OK) så skal du se, så sker der løjer :)
Avatar billede code_freak Nybegynder
12. juni 2003 - 13:08 #10
den setter bare flueben omkring det merkeret
Avatar billede dank Nybegynder
12. juni 2003 - 13:13 #11
nej.. du skal gøre som holybull siger.. lave fluebenet.. trykke escape og hoppe ned i bunden til OK og så virker det
Avatar billede code_freak Nybegynder
12. juni 2003 - 13:14 #12
nååå... mig der dummet mig... det virker nu :)
Avatar billede dank Nybegynder
12. juni 2003 - 13:20 #13
ok fint.. luk spørgsmål så
Avatar billede code_freak Nybegynder
12. juni 2003 - 18:38 #14
den installere mysql filerne.. det kan jeg se... men den vil ikke gøre det stadigvæk... jeg må nok fjerne alle spor efter min apache og php4... nogen der har et fil-tre fra en port install... til begge ting?
Avatar billede martinbk Nybegynder
12. juni 2003 - 18:51 #15
cd /usr/ports/www/apache13/ ; make deinstall ; make distclean
cd /usr/ports/www/mod_php4/ ; make deinstall ; make distclean
cd /usr/ports/net/cvsup-without-gui/ ; make install
cp /usr/share/examples/cvsup/ports-supfile /root/
rediger /root/ports-supfile
cvsup -g -L 2 /root/ports-supfile
cd /usr/ports/databases/mysql323-server ; make install
cd /usr/ports/www/apache13 ; make install
cd /usr/ports/www/mod_php4 ; make install
rediger /usr/local/etc/apache/httpd.conf, og indsæt følgende linier, de rigtige steder

LoadModule php4_module        libexec/apache/libphp4.so

AddModule mod_php4.c

<IfModule mod_dir.c>
    <IfModule mod_php3.c>
        <IfModule mod_php4.c>
            DirectoryIndex index.php index.php3 index.html
        </IfModule>
        <IfModule !mod_php4.c>
            DirectoryIndex index.php3 index.html
        </IfModule>
    <IfModule !mod_php3.c>
        <IfModule mod_php4.c>
            DirectoryIndex index.php index.html
        </IfModule>
        <IfModule !mod_php4.c>
            DirectoryIndex index.html
        </IfModule>

afslut med
apachectl restart

og voila
Avatar billede martinbk Nybegynder
12. juni 2003 - 18:52 #16
oops glemte lige noget

du skal også tilføje følgende til httpd.conf

<IfModule mod_php4.c>
        AddType application/x-httpd-php .php
        AddType application/x-httpd-php-source .phps
    </IfModule>
Avatar billede code_freak Nybegynder
14. juni 2003 - 19:38 #17
php fejlen kommer frem

Fatal error: Call to undefined function: mysql_connect() in /server/www/main/system/modules.php on line 2
Avatar billede code_freak Nybegynder
14. juni 2003 - 19:39 #18
jeg skriver mysql_connect("10.0.0.7","mysqlserv","xxxxxx");
Avatar billede dank Nybegynder
14. juni 2003 - 20:26 #19
code_freak> har du kigget på nogle af de sidste indlæg? php kommer ikke med mysql pr. default..
Avatar billede code_freak Nybegynder
14. juni 2003 - 20:38 #20
hved jeg... jeg har lige reinstalled min test server, og skrevet efter en standart instalation med Ports og cvsup... + cvsup update kommando

cd /usr/ports/databases/mysql323-server
make install
cd /usr/ports/www/apache13
make install
cd /usr/ports/www/mod_php4
make install

den køre uden fejl... prøvede det samme på den med problemmer.. men det kunne jeg ikke... d.v.s efter min udregning.. ligger der en configuration fil og fylder et sted, eller hvad?
Avatar billede martinbk Nybegynder
14. juni 2003 - 20:42 #21
som dank lige sagde... php er IKKE compilet med MySQL support... tror du skulle prøve r00thack (redhat) linux istedet....
Avatar billede code_freak Nybegynder
14. juni 2003 - 20:44 #22
doh... skulle genstarte (havde glæmte at lukke apachectl de jeg geninstallerede, og tror den havde lavet flere pid med samme portudgang (wierd :-S) men nu virker det :) mange tak for aææe støtte
Avatar billede dank Nybegynder
14. juni 2003 - 20:46 #23
Holybull> Nogen gange er man egentligt lidt i tvivl om der er nogen der lytter.. :o)

Code_Freak> Godt så.. luk spørgsmålet så :=