Avatar billede dava Nybegynder
08. juni 2003 - 12:35 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Dynamisk aflæse instance name

Kan man dynamisk aflæse hvilken instance der blev udført en on-handler på? Og i så fald hvordan?

F.eks. - jeg har 5 forskellige instances af det samme MC i en scene. Til hver af de 5 er der knyttet en on(release) handler. Når man har klikket på en af de 5 skal der udføres en function på den instance hvor der blev klikket, men hvordan kan jeg i AS finde ud af hvilken instance der blev "aktiveret"?

Umiddelbart har jeg gjort det at jeg har lavet 5 næsten ens functions til hver instance, hvor det kun er instancename der er forskelligt i hver af dem, men der /må/ næsten være en mere hensigtsmæssig måde :-)
Avatar billede hoejrup Nybegynder
08. juni 2003 - 12:56 #1
Har du prøvet at sætte en variabel for hver eneste handler der aktiveres?

_root.in1 = 1;
_root.in2 = 1;
_root.in3 = 1;
_root.in4 = 1;
_root.in5 = 1;

/per
Avatar billede mat Nybegynder
08. juni 2003 - 13:00 #2
kan du ikke sende en "this" reference til function´en, f.eks:

function move(hvem) {
    hvem._x += 10;
}

on (release) {
    _root.move(this);
}

mvh mat
Avatar billede dava Nybegynder
08. juni 2003 - 13:04 #3
-> Per,
Jeg forstår ikke helt din kommentar... sorry.
Men øhh... det generelt er lidt sådan noget jeg er ude på at skulle undgå, det at man har 5 forsk. instance names (hvis såfremt i fald det er muligt at "aflæse" dem) burde, sådan som jeg forstår det, være nok. Så lidt hardkodede værdier som muligt ;-)
Avatar billede mat Nybegynder
08. juni 2003 - 13:07 #4
øhm har du set mit indlæg eller er jeg usynlig?

movieclips har en _name property, som refererer til deres instancenavn, men personligt synes jeg bedre om noget lignende ovenstående.

Må vi se din functions?

-mat
Avatar billede hoejrup Nybegynder
08. juni 2003 - 13:11 #5
Knap til instance 1:

on(release) {
  _root.in1 = 1;
}

Og sætte følgende på instance 1.

onClipEvent (enterFrame) {
    if (_root.in1 = 1) {
        this._x = this._x + 2;
        _root.in1 = 0;
    }

/per
Avatar billede dava Nybegynder
08. juni 2003 - 13:11 #6
- jo, sad lige og afprøvede det - og kan med glæde konstatere at det virker.

Tak skal du have mat :-)
Avatar billede dava Nybegynder
08. juni 2003 - 13:12 #7
Doh, trykkede forkert. Plz giv et svar mat.
Avatar billede mat Nybegynder
08. juni 2003 - 13:13 #8
svar :)

(psst per, der mangler et lighedstegn i din sammenligning ;)
Avatar billede hoejrup Nybegynder
08. juni 2003 - 14:36 #9
mat> Det ved jeg godt.

/per