Avatar billede checkmeout Nybegynder
07. juni 2003 - 10:15 Der er 28 kommentarer og
1 løsning

Checke længden af to tekststrenge

I min film har jeg et mc hvori der ligger 2 input-text-fields. Når disse er udfyldt skal filmen (_root) spille videre. Jeg har forsøgt lidt forskelligt, men kan ikke få
det til at virke. Nogle gode råd?
Avatar billede alexander_j Nybegynder
07. juni 2003 - 10:51 #1
En ok-knap man kan trykke på når man har udfyldt felterne!
Avatar billede checkmeout Nybegynder
07. juni 2003 - 11:23 #2
Ja det har jeg nu! Men jeg vil gerne checke at felterne er udfyldt inden man må få lov til at gå videre. Jeg har forsøgt med:
if ( _root.alder.length = 0 or _root.navn.length = 0) {
    prevFrame();
}else{
    _root.play();
}
men der er syntaxerror.....
Avatar billede alexander_j Nybegynder
07. juni 2003 - 12:01 #3
Prøv med:

if ( _root.alder.length == 0 or _root.navn.length == 0) {
    prevFrame();
}else{
    _root.play();
}

eller

if ( _root.alder.text == "" or _root.navn.text == "") {
    prevFrame();
}else{
    _root.play();
}
Avatar billede alexander_j Nybegynder
07. juni 2003 - 12:02 #4
Jeg plejer selv at bruger noget alá:

if (_root.alder.text != "" and _root.navn.text != "") {
    _root.play();
}
Avatar billede checkmeout Nybegynder
07. juni 2003 - 16:00 #5
Det er bedre forstået at der ikke er syntaxerror mere, men det virker ikke. Den tester ikke på strengens længde, men drøner bare hen og viser viderepilen med det samme. Irriterende.
Avatar billede mat Nybegynder
07. juni 2003 - 16:07 #6
har du husket at give felterne instance navne og ikke variabel navne?

on (release) {
    if (_root.alder.length == 0 || _root.navn.length == 0) {
        trace("error");
    }
    else {
        _root.play();
    }

mvh mat
Avatar billede checkmeout Nybegynder
07. juni 2003 - 16:20 #7
øhh, nej....
Men nu har jeg lige forsøgt og umiddelbart er den eneste forskel bare at variablen så ikke bliver defineret til min senere brug!
Jeg har ikke fået sagt at jeg i mellemtiden har rykket det hele ud på scenen, altså både textfieldsene og knappen videre. Hvad er det med de instancenavne?
Avatar billede mat Nybegynder
07. juni 2003 - 16:33 #8
mit eksempel var sådan set også lavet med den forudsætning at tekstfelterne lå i roden, jeg havde ikke opdaget at du havde skrevet "mc" og kiggede bare på alle de _root referencer der var i tråden :)

Dit indhold i tekstfelterne kan hentes med navn.text, som alexander skriver, når du bruger instancenavne på tekstfelterne istedet for var-navn.

Er der mulighed for at se din fil?

mvh mat
Avatar billede checkmeout Nybegynder
07. juni 2003 - 16:38 #9
lige et øjeblik..... jeg skal lige nå fakta!
Avatar billede alexander_j Nybegynder
07. juni 2003 - 16:41 #10
Det tager KUN 5 minutter at handle i fakta, så jeg bliver skuffet hvis han ikke er tilbage 16:43:39!
Avatar billede mat Nybegynder
07. juni 2003 - 16:41 #11
LOL
Avatar billede mat Nybegynder
07. juni 2003 - 16:43 #12
..men det kan jo være der er cykelløb i hans fakta?!?
Avatar billede checkmeout Nybegynder
07. juni 2003 - 17:18 #13
Nu ved jeg ikke hvem du er mest skuffet over, mig eller Fakta?
Men min fil ligger her:
http://www.0fejl.dk/scorespillet/
og det jeg spørger til lige nu er scenen hvor man støder på taleboblen med Øhhh... jeg hedder ___ ....osv
Avatar billede checkmeout Nybegynder
07. juni 2003 - 17:20 #14
og så er jeg ikke nogen "han"!
Avatar billede mat Nybegynder
07. juni 2003 - 17:29 #15
det var nu fla´en jeg tænkte på :)
Avatar billede checkmeout Nybegynder
07. juni 2003 - 17:53 #16
Det var ikke så nemt.... men med kap en hæl og klip en tå gik det endelig.... ;) (så ikke lige først at din mailadr lå her, -aabekat!)
Avatar billede checkmeout Nybegynder
07. juni 2003 - 17:57 #17
nix det gik stadig ikke.... den fylder mere end din mail vil godtage!
Avatar billede mat Nybegynder
07. juni 2003 - 18:10 #18
kan du ikke ligge den op på dit hotel så kan vi downloade den derfra? (hvor meget fylder den?)
Avatar billede checkmeout Nybegynder
07. juni 2003 - 18:14 #19
Avatar billede mat Nybegynder
07. juni 2003 - 18:29 #20
skriv navnene på tekstfelterne i instance boxen i properties og ryk tjekket til knappen - jeg kan ikke se logikken i at tjekke i en frame?

on (release) {
    if (alder.length == 0 || navn.length == 0) {
    trace("error");
}else{
    trace("pass");
}
    lyd = new Sound();
    lyd.attachSound("OK");
    lyd.start();
    play();
}

mvh mat (og det udtales åbekat ;)
Avatar billede checkmeout Nybegynder
07. juni 2003 - 18:50 #21
OK du har ret..... jeg er ikke den store flashhaj, men jeg øver mig!!! Men bortset fra det så virker det da stadig ikke..... Den siger stadig "pass" selvom intet er udfyldt.
Avatar billede mat Nybegynder
07. juni 2003 - 18:54 #22
ahvafornoget?!? det virker fint her?...du er 300% sikker på at du har skrevet tekstfelternes navne i "instance" og at der ikke står noget i "var"?
Avatar billede checkmeout Nybegynder
07. juni 2003 - 19:04 #23
Sorry nej...... det havde jeg glemt! Men nu virker det endelig! Læg et svar mat, så gir jeg lidt mere for det extra besvær.
Avatar billede mat Nybegynder
07. juni 2003 - 19:07 #24
30 point er fint nok, men alexander burde måske have en slat, jeg brød jo bare ind her :)

mvh mat
Avatar billede checkmeout Nybegynder
07. juni 2003 - 19:11 #25
Så smid et svar alexander.... medmindre du sidder og ser bold!
Avatar billede alexander_j Nybegynder
07. juni 2003 - 22:20 #26
Yahoo - det er mere end belønning nok at Danmark vandt - hurra for det (og nej jeg behøver ingen point her - mat har til fulde fortjent dem ;-) )
Avatar billede alexander_j Nybegynder
07. juni 2003 - 22:23 #27
Forøvrigt en klassisk fejl for flash-newbies - fandt samme type fejl hos een jeg hjalp tidligere i dag (altså det der med instancename).

Forøvrigt undskyld jeg kaldte dig 'han' - jeg burde ha´ skrevet 'den' når jeg ikke kendte kønnet ;-)
Avatar billede checkmeout Nybegynder
07. juni 2003 - 22:25 #28
Ja det var dejligt...... og jeg gider ikke diskutere point, det er livet for kort til! Jeg gav jer glad 30 hver, men nu lukker og slukker jeg bare med 1000 tak for hjælpen.
Hver gang jeg får hjælp på eksperten bliver jeg fyldt med kjærlighed til jer fantastiske mennesker der gider bruge jeres tid på at hjælpe folk i slet ikke kender. TAK!
Avatar billede checkmeout Nybegynder
07. juni 2003 - 22:30 #29
alexander jeg gør selv det samme! Jeg tror altid det kun er hankøn der kender eksperten.... , men netop derfor bliver jeg jo nødt til at markere at der også findes kvinder i webverdenen! (Omend jeg ikke har indgydet meget respekt til mit køn i dag!)