Avatar billede cheops Nybegynder
06. juni 2003 - 22:00 Der er 27 kommentarer og
3 løsninger

VIGTIGT - Nedtælling til en bestemt tidspunkt?

Jeg skal lave en nedtælling til en bestemt dato... How to do??? Lad os sætte som eksempel at den skal tælle ned til d. 1. oktober, og når man går ind på siden, skal man hele tiden kunne se hvor lang tid der er til denne dato - i dage, timer, minutter og sekunder!

Jeg aner ikke om hvordan man gør, hvad den skal laves/programmeres i osv! Jeg er i øjeblikket bedst til HTML og Flash (i nødstilfælde også lidt ASP), så hvis det kunne holdes indenfor disse kategorier, ville det være fedt!

Håber virkelig I kan hjælpe mig - og meget gerne MEGET hurtigt!!!

På forhånd tak - Karsten Schou Olsen
Avatar billede pistolpalle Nybegynder
06. juni 2003 - 22:03 #1
Avatar billede pistolpalle Nybegynder
06. juni 2003 - 22:03 #2
Avatar billede pistolpalle Nybegynder
06. juni 2003 - 22:04 #3
Avatar billede pistolpalle Nybegynder
06. juni 2003 - 22:04 #4
Avatar billede pistolpalle Nybegynder
06. juni 2003 - 22:04 #5
nok?
Avatar billede pistolpalle Nybegynder
06. juni 2003 - 22:22 #6
smider lige et svar hvis det er
Avatar billede cheops Nybegynder
06. juni 2003 - 22:24 #7
helt fint - er lige ved at kigge på dem... tak for den hurtigt respons, iøvrigt! har ikke lige fået testet dem endnu - kan man i ovenstående eksempler se sekunderne "tikke" nedad?! eller bliver den først opdateret når man går ind på siden igen?
Avatar billede pistolpalle Nybegynder
06. juni 2003 - 22:27 #8
i nogen af dem skulle det være muligt hvis du laver det som der står
Avatar billede pistolpalle Nybegynder
06. juni 2003 - 22:28 #9
med nummer 2 er det i hvert fald muligt
Avatar billede cheops Nybegynder
06. juni 2003 - 22:28 #10
ok, jeg prøver... mine programmørevner er som sagt begrænsede, men prøver lige den fra http://www.psacake.com/web/fb.asp
Avatar billede pistolpalle Nybegynder
06. juni 2003 - 22:29 #11
nej hov det er nummer 3
Avatar billede connie Nybegynder
06. juni 2003 - 22:32 #12
Avatar billede connie Nybegynder
06. juni 2003 - 22:33 #13
hvilket jo så er javascript :)
Avatar billede connie Nybegynder
06. juni 2003 - 22:56 #14
Her er eksemplet du spørger efter til en nedtælling til 1. oktober 2003:

<html>
<head>
<title>Nedtælning</title>
<script language=javascript>
// Script by Mathias Hagensen
// Find more scripts at www.script.dk

function nedtaeling() {
setTimeout("nedtaeling()",1000)
with (Math) {
var idag=new Date();
var imorgen=new Date("October 1, 2003 00:00:00");
var ialtsek=(imorgen.getTime() - idag.getTime())/1000;
var aar=floor(ialtsek/31536000)
var rest1=(ialtsek-(aar*31536000))
var maaneder=floor(rest1/2628000)
var rest2=(rest1 - (maaneder*2628000))
var dage=floor(rest2/86400)
var rest3=(rest2 - (dage*86400))
var timer=floor(rest3/3600)
var rest4=(rest3 - (timer*3600))
var minutter=floor(rest4/60)
var sekunder=floor(rest4 - (minutter*60))

var tid = ((timer < 10) ? "0" : "") + timer
tid += ((minutter < 10) ? ":0" : ":") + minutter
tid += ((sekunder < 10) ? ":0" : ":") + sekunder
document.nedtael.tid.value = tid
document.nedtael.dage.value = dage
document.nedtael.maaneder.value = maaneder
document.nedtael.aar.value = aar } }

</script>

<META NAME="Generator" CONTENT="Stone's WebWriter 2">
<!-- Minus AutoDato -->
</head>

<body onload="nedtaeling()">
<center><h3>Nedtælling</h3></center>
<center>

<form name="nedtael" action="0">
<table>
<tr><td>År<td>Måneder<td>Dage<td>Tid
<tr>
<td><input type="text" name="aar" size="6">
<td><input type="text" name="maaneder" size="6">
<td><input type="text" name="dage" size="6">
<td><input type="text" name="tid" size="6">
</table>
</form>

Til år 1. oktober 2003.

</center>

</body>
</html>
Avatar billede cheops Nybegynder
06. juni 2003 - 23:44 #15
ok, nu har jeg fået det til at virke, og man kan se sekunderne "tikke nedad". Har omdøbt felterne til Dage, Timer, Minutter og Sekunder, da det er det jeg skal bruge... men i Dage-feltet skriver den kun antal dage i resten af denne måned - skal have den til at skrive samlet antal dage indtil d. 1. oktober, og ikke bruge hele antal måneder.

Kan I hjælpe?
Avatar billede nicklasb Nybegynder
06. juni 2003 - 23:52 #16
Find der hvor der står:

with (Math) {

Linierne efter den skal nu hedde:

var idag=new Date();
var imorgen=new Date("October 1, 2003 00:00:00");
var ialtsek=(imorgen.getTime() - idag.getTime())/1000;
var dage=floor(ialtsek/86400)
var rest3=(rest2 - (dage*86400))
var timer=floor(rest3/3600)
    osv..

Prøv om den ikke virker.. :D

/Nicklas B.
Avatar billede nicklasb Nybegynder
06. juni 2003 - 23:53 #17
du kan så selvfølgelig også bare rette det så der står rest1 og rest2 (osv.)
Men det skulle ikke gøre noget på resultatet..
Avatar billede nicklasb Nybegynder
06. juni 2003 - 23:56 #18
hov.. der er lige en midre fejl..

var idag=new Date();
var imorgen=new Date("October 1, 2003 00:00:00");
var ialtsek=(imorgen.getTime() - idag.getTime())/1000;
var dage=floor(ialtsek/86400)
var rest3=(ialtsek - (dage*86400))
var timer=floor(rest3/3600)
var rest4=(rest3 - (timer*3600))
var minutter=floor(rest4/60)
  osv..

Tror det vil virke lidt bedre.. har ikke lige testet det.. men prøv det..
og så skal du også have slettet td'erne med år og måneder.. Men tag lige og overvej at lave hele den table om også.. Den er ikke lavet efter standarderne i hvert falde.. !
Avatar billede nicklasb Nybegynder
06. juni 2003 - 23:58 #19
og så for at værre rigtig irreternede, har jeg også lige rettet den for dig.. ;)

<form name="nedtael" action="0">
<table>
  <tr>
  <td>Dage</td>
  <td>Tid</td>
  </tr>
  <tr>
  <td><input type="text" name="dage" size="6"></td>
  <td><input type="text" name="tid" size="6"></td>
  </tr>
</table>
</form>

en lidt bedre version..
Avatar billede cheops Nybegynder
07. juni 2003 - 00:04 #20
Hvad mener du med standarderne? har indtil videre lavet det sådan:
<form name="nedtael" action="0">
<table>
<tr><td>Dage<td>Timer<td>Minutter<td>Sekunder
<tr>
<td><input type="text" name="dage" size="6">
<td><input type="text" name="timer" size="6">
<td><input type="text" name="minutter" size="6">
<td><input type="text" name="sekunder" size="6">
</table>
</form>
Avatar billede nicklasb Nybegynder
07. juni 2003 - 00:11 #21
ja.. det jeg mener.. Det er ikke standard-html.. Hvis det skal laves rigtigt, skal du som hovedregel slutte alt kode der kan være andet kode i.. Fx en tabel, en tr, en td, en form osv..
se forskellen på den du selv har lavet (vel kopieret fra connie's, som vist heller ikke kender til standarderne (af hvad man kan se ud fra den kode)), og så den jeg har postet.. td'erne i min version er afsluttet efter de ikke bruges mere..

og med dine variabelnavne bliver det så:

<form name="nedtael" action="0">
<table>
  <tr>
    <td>Dage</td>
    <td>Timer</td>
    <td>Minutter</td>
    <td>Sekunder</td>
  </tr>
  <tr>
    <td><input type="text" name="dage" size="6"></td>
    <td><input type="text" name="timer" size="6"></td>
    <td><input type="text" name="minutter" size="6"></td>
    <td><input type="text" name="sekunder" size="6"></td>
  </tr>
</table>
</form>

I hvert falde mere korrekt.. :D
Avatar billede cheops Nybegynder
07. juni 2003 - 00:16 #22
nåååh ja... nu kan jeg se det... Det havde jeg slet ikke set! Plejer også selv at lave det som det du lige har postet c",) - det er ikke sådan, når man copy/paster fra andre, og ikke opdager deres "fejl". Men tak for hjælpen so far - det ser vist ud til at virke optimalt nu...
Avatar billede connie Nybegynder
07. juni 2003 - 00:42 #23
Og nedenfor er så en lidt anderledes udgave i fuld kode :)
------------------------------------------------------------

<html>
<head>
<title>Nedtælling</title>

<SCRIPT>
<!-- hide script
//change your event date event here.
var eventdate = new Date("October 1, 2003 00:00:00 GMT+2");
function toSt(n)
{s=""
if(n<10) s+="0"
return s+n.toString();
}
function countdown()
{cl=document.clock;
d=new Date();
count=Math.floor((eventdate.getTime()-d.getTime())/1000);
if(count<=0)
{cl.days.value ="MIL";
cl.hours.value="LE";
cl.mins.value="NI";
cl.secs.value="UM";
alert("1 Oktober 2003!"); // Message which appears when time is out
return;
}
cl.secs.value=toSt(count%60);
count=Math.floor(count/60);
cl.mins.value=toSt(count%60);
count=Math.floor(count/60);
cl.hours.value=toSt(count%24);
count=Math.floor(count/24);
cl.days.value=count;
setTimeout("countdown()",500);
}
// end script -->
</SCRIPT>

<META NAME="Generator" CONTENT="Stone's WebWriter 2">
<!-- Minus AutoDato -->
</head>

<Body OnLoad="java script:countdown();">

<FORM name="clock"></P>
<TABLE BORDER=5 CELLSPACING=5 CELLPADDING=0 BGCOLOR="#000000">
<TR>
<TD ALIGN=CENTER WIDTH="31%" BGCOLOR="#000080"><FONT COLOR="#00FF00"><B>Dage:</B></FONT></TD>
<TD ALIGN=CENTER WIDTH="23%" BGCOLOR="#000080"><FONT COLOR="#00FF00"><B>Timer:</B></FONT></TD>
<TD ALIGN=CENTER WIDTH="23%" BGCOLOR="#000080"><FONT COLOR="#00FF00"><B>Minutter:</B></FONT></TD>
<TD ALIGN=CENTER WIDTH="23%" BGCOLOR="#000080"><FONT COLOR="#00FF00"><B>Sekunder:</B></FONT></TD>
</TR>
<TR>
<TD ALIGN=CENTER><INPUT name="days" size=4></TD>
<TD ALIGN=CENTER><INPUT name="hours" size=2></TD>
<TD ALIGN=CENTER><INPUT name="mins" size=2 ></TD>
<TD ALIGN=CENTER><INPUT name="secs" size=2 ></TD>
</TR>
<TR>
<TD COLSPAN="4" BGCOLOR="#000080">
<center><FONT SIZE=+2 COLOR="#00FF00">Indtil 1. oktober 2003.</FONT></center>
</TD>
</TR>
</TABLE>
</FORM>
</body>
</html>
Avatar billede cheops Nybegynder
07. juni 2003 - 13:19 #24
Tak for hjælpen, allesammen... det var fedt med så hurtig assistance!
Avatar billede nicklasb Nybegynder
07. juni 2003 - 13:52 #25
connie -> Og der har du så bare problemet med at du skrivet alt koden med STORE bogstaver.. Tror heller ikke det er standard.. og især ikke når du blander det med små..

men med den kode virker det da.. ;)
Avatar billede connie Nybegynder
07. juni 2003 - 16:03 #26
nicklasb> Det har ingen betydning om du bruger store eller små bogstaver i HTML. Men du har da ret i at det ser pænere ud at holde sig til det ene eller det andet.

I XHTML er sagen derimod en anden! Der SKAL man bruge Lowercase, altså små bogstaver ;)
Avatar billede nicklasb Nybegynder
07. juni 2003 - 16:40 #27
skal du også i HTML 4.01.. Den kommer med fejl hvis du har store bogstaver.. eller er det bare mig der husker forkert?
Avatar billede pistolpalle Nybegynder
07. juni 2003 - 17:01 #28
øhmm... er det der en lige fordeling? mine svar opfylder FULDT ud hvad du spørger om. Du kunne bare sige hvis du skulle have mere hjælp og jeg skulle skrive koderne til dig!!!
Avatar billede connie Nybegynder
07. juni 2003 - 18:46 #29
niclasb > Du husker forkert :)
Avatar billede cheops Nybegynder
08. juni 2003 - 12:13 #30
pistolpalle-> nej, ikke helt lige fordelt... prøvede det ene af dine links, fik den til at vise hvor lang tid der var igen, men det virkede ikke efter hensigten. Derfor gik jeg igang med connies forslag, og da det så ud til at virke bedre, så jeg ingen grund til at drage dig ind i det igen! connie og nicklasb hjalp mig med de sidste finpudsninger, så i princippet brugte jeg slet ikke dine links til noget, men syntes alligevel at du skulle have nogle point for at svare så hurtigt... Beklager, hvis du ikke er tilfreds - men du fik da trods alt lidt ud afd et!