Avatar billede asand Nybegynder
06. juni 2003 - 19:08 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

justify i css?

Hvordan laver man 'align=justify' i css?
Hvorfor virker det her ikke
  text-align: text-align: justify;

Der står her det skal virke.
--fra w3c.org--
5.4.6    'text-align'
Value: left | right | center | justify
Initial: UA specific
Applies to: block-level elements
Inherited: yes
Percentage values: N/A
--slut--

Det virker hverken i IE eller Mozilla 1.4b

-Asand
Avatar billede boris Mester
06. juni 2003 - 19:14 #1
Sådan her?
....style= "text-align:justify" .....
Avatar billede roenving Novice
06. juni 2003 - 19:23 #2
-- det du har lagt har ihvertfald en uhensigtsmæssig gentagelse, som vil få fortolkningen af css til at kløjs -- sikkert springe det over ...
Avatar billede dhreugh Nybegynder
06. juni 2003 - 19:25 #3
Er du sikker på at du bruger det inde i et blok element, f.eks. DIV? Det kan måske være derfor at det ikke virker...
Avatar billede asand Nybegynder
06. juni 2003 - 19:28 #4
roenving--> Ja, okay, det var en fejl. Men jeg er sikker på, du kender svaret.
Avatar billede asand Nybegynder
06. juni 2003 - 19:29 #5
Boris--> Jeg vil have det i et eksternt stylesheet.
Avatar billede asand Nybegynder
06. juni 2003 - 19:32 #6
dhreugh--> Jo, du har ret. Der står jo også, at det kun kan bruges i 'block-level elements. Men kan man ikke lave det for body?? Skal man sætte en div udenom? Det er ikke særlig smart!!
Avatar billede roenving Novice
06. juni 2003 - 19:36 #7
Hæ:
body *{
text-align:justify
}
gælder for alle efterkommere af body, så det vil gælde for blocklevel elementer, men ikke inline-elementer i body (heriblandt direkte text-nodes)
Avatar billede asand Nybegynder
06. juni 2003 - 19:56 #8
Har fundet ud af, at der er noget helt galt! Nogen, der kan se, hvad?
BODY
    {
    font-family:    garamond;
    font-weight:    bold;
    font-size:    7%;
    text-align:    justify;
    color:        000000;
    }
Avatar billede roenving Novice
06. juni 2003 - 20:08 #9
Ikke andet end, at du bør angive et alternativ til garamond og sætte #-tegnet på farven, og-eh 1/14-del størrelse ?-)
Avatar billede roenving Novice
06. juni 2003 - 20:09 #10
-- men det har vel ikke noget med justification at gøre ;-)
Avatar billede asand Nybegynder
06. juni 2003 - 20:30 #11
Ja, jeg ved godt at den er gal med størrelsen, men det var bare for, at det skulle kunne se, når det virkede! Det virker stadig ikke!
Avatar billede roenving Novice
06. juni 2003 - 20:33 #12
Har du prøvet den der body *
Avatar billede asand Nybegynder
06. juni 2003 - 20:40 #13
Det virker, men er lidt uheldigt, da den smider alt andet til venstre (justify) også. Men jeg tror jeg har fundet problemet. Det er, at jeg har includeret siden, hvor stylesheetet virker på i php. Det giver nogle lidt sjove bivirkninger, så det må jeg lige finde ud af at lave på en anden måde. Evt. ved hjælp af een frame!
Avatar billede boris Mester
06. juni 2003 - 22:35 #14
Jeg er ikke helt sikker på, hvad det er du mener, men du kunne f.eks. skrive sådan i et eksternt stylesheet for at anvende justify i body, men bruge noget andet i en div af klass "a":
(Du kan jo også supplere med f.eks. margin-left)
BODY
    {
    font-family:    garamond;
    font-weight:    bold;
    font-size:    14px;
    text-align:    justify;
    color:        000000;
    }
    .a
    {
    font-family:    garamond;
    font-weight:    bold;
    font-size:    14px;
    text-align:    right;
    color:        000000;
    }
Avatar billede boris Mester
06. juni 2003 - 22:37 #15
(Nu kopierede jeg bare din kode; selvfølgelig skal der havelåge på farven)
Avatar billede roenving Novice
06. juni 2003 - 22:40 #16
-- jeg kom til at tænke på: body>* kan måske gøre det ...

-- det betyder oversat, at reglen gælder for direkte børn, men _ikke_ deres efterkommere !-)
Avatar billede asand Nybegynder
03. maj 2005 - 16:35 #17
svar