Avatar billede da-bitsch Nybegynder
05. juni 2003 - 09:42 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

file extension

hey er ved at lave en lille teksteditor. Da jeg har en åbn gem funktion ligesom alle mulige andre programmer er jeg stødt på et problem. Når man åbner en fil for formen caption udfra navnet på filen. Mit problem er så her. Fx hvis jeg havde en fil som hed hej og det var en rtf fil skrev den hej.rtf i stedet for hej hvordan løser jeg dette problem
Avatar billede Slettet bruger
05. juni 2003 - 09:49 #1
function EtEllerAndet(Filnavn: String): String;
begin
Result := Filnavn;
Delete(Result,length(Filnavn)-length(ExtractFileExt(Filnavn))+1,length(ExtractFileExt(Filnavn)));
end;
Avatar billede da-bitsch Nybegynder
05. juni 2003 - 13:00 #2
Fed kode tror jeg. Jeg er ret nybegynder og kender ikke rigtig til functions havd skal jeg skrive for at kalde denne function ?? fx hvis jeg vil lave den som min mdi caption. Før havde jeg

TMDI(ActiveMDIChild).Caption := extractfilename(opendialog1.FileName) ;

Men der får jeg extensionen med. Håber at du kan forklare mig hvad jeg skal gøre
Avatar billede Slettet bruger
05. juni 2003 - 13:03 #3
Du skal bare sætte funktionen ind og skirve TMDI(ActiveMDIChild).Caption := EtEllerAndet(opendialog1.FileName);
Avatar billede Slettet bruger
05. juni 2003 - 13:05 #4
Ups.. Hvis du ikke vil have stien med skal du skrive

TMDI(ActiveMDIChild).Caption := EtEllerAndet(extractfilename(opendialog1.FileName));
Avatar billede da-bitsch Nybegynder
05. juni 2003 - 13:07 #5
jeg har fået det til at virke, men hele stien er med og det skulle den ikke havde været hvordan får jeg den til ikek at gøre det
Avatar billede Slettet bruger
05. juni 2003 - 13:12 #6
Så erstat den anden funktion med denne:

function EtEllerAndet(Filnavn: String): String;
begin
Result := ExtractFileName(Filnavn);
Delete(Result,length(Result)-length(ExtractFileExt(Result))+1,length(ExtractFileExt(Result)));
end;

Så trro jeg det virker
Avatar billede da-bitsch Nybegynder
05. juni 2003 - 13:14 #7
Jeg takker mange gange det var lige det jeg stod og manglede tak du
Avatar billede Slettet bruger
05. juni 2003 - 13:16 #8
:D