Avatar billede thomasw Nybegynder
04. juni 2003 - 21:11 Der er 16 kommentarer og
2 løsninger

classpath i linux

Jeg er simpelthen ved at give op. med hensyn til min classpath i Linux. Nogle siger man skal rette i .baschr og andre siger man skal rette i sin profile fil.

Mit spørgsmål er hvordan opsætter jeg min classparth så jeg kan compile og køre mine linux programmer.

Jeg har en user som på min maskine som skal køre java. mit jdk ligger i følgende direktorat: file:/home/Thomas/j2sdk1.4.1_03.

Og hvordan tjekker jeg at jeg kan compile og køre en hello world ?. Når jeg pr skriver java eller javac(ud for en *.java fil ) sker der ikke noget .

Tillægsspørgsmål. Kan jeg ikke opsætte emacs sammen med java - evt et link
Avatar billede arne_v Ekspert
04. juni 2003 - 21:19 #1
/home/Thomas/j2sdk1.4.1_03/bin/javac Foobar.java
/home/Thomas/j2sdk1.4.1_03/bin/java -classpath . Foobar

bør virke uden noget som helst sat op.
Avatar billede arne_v Ekspert
04. juni 2003 - 21:20 #2
Så kan du tilføje /home/Thomas/j2sdk1.4.1_03/bin/java til din PATH
og så kan du nøjes med at skriv:

javac Foobar.java
java -classpath . Foobar
Avatar billede disky Nybegynder
04. juni 2003 - 21:20 #3
ja men det var IKKE det han bad om vel ?

Hvor du skal opsætte dine environment variabler afhænger helt af om det skal gælde på bruger niveau eller på system niveau.
Avatar billede arne_v Ekspert
04. juni 2003 - 21:21 #4
Og lad være med at sætte CLASSPATH (det er en global sti til
biblioteker) og brug -classpath i.s.f. til både javac og java.
Avatar billede arne_v Ekspert
04. juni 2003 - 21:21 #5
Hvor du sætter PATH henne afhænger af hvilken shell du bruger.
Avatar billede arne_v Ekspert
04. juni 2003 - 21:24 #6
Jeg bruger bash og har følgende i min .bash_profile:

PATH=$PATH:$HOME/bin:/usr/java/jdk1.3.1/bin
export PATH
JAVA_HOME=/usr/java/jdk1.3.1
export JAVA_HOME
Avatar billede disky Nybegynder
04. juni 2003 - 21:26 #7
arne det kommer da HELT and på hvad man ønsker, hvis alle skal havde adgang til bestemte .jar filer classpath'er man dem selvfølgelig på system niveau, og kun bruge specifikke på bruger niveau.

Dine udtalelser er alt for generaliserede
Avatar billede thomasw Nybegynder
04. juni 2003 - 21:28 #8
jeg bruger bash og i første omgang skal min classpath være på bruger niveau. Disky det er rart du er på banen. kan du ikke give mig et eksempel på hvordan jeg kan sætte min classpath op på brugerniveau ?

Hvorfor skriver i PATH=$PATH:$HOME/bin:/usr/java/jdk1.3.1/bin. og skriver java. Skal jeg også gøre det. Jeg har jo ikke mit jdk liggende i dir; java. ?
Avatar billede arne_v Ekspert
04. juni 2003 - 21:29 #9
????

.bash_profile ligger på bruger niveau !
Avatar billede disky Nybegynder
04. juni 2003 - 21:30 #10
på bruger niveau gør du som arne har nævnt

Du skal rette den path, så den passer præcist til dit system.
Avatar billede arne_v Ekspert
04. juni 2003 - 21:30 #11
Du skal selvfølgelig rette stien til hvor du har installeret JDK.

PATH=$PATH:$HOME/bin:/home/Thomas/j2sdk1.4.1_03/bin
Avatar billede arne_v Ekspert
04. juni 2003 - 21:32 #12
disky>

Med hensyn til classpath, så mener jeg bestemt at man skal gøre sit yderste for
aldrig at bruge CLASSPATH variablen hverken på bruger eller på system
niveau.
Avatar billede disky Nybegynder
04. juni 2003 - 21:35 #13
Og den mening er subjektiv.

Om det ene eller det andet er godt afhænger 100% af situationen
Avatar billede thomasw Nybegynder
04. juni 2003 - 21:36 #14
disky>> hvor skriver du /bin: foran :/ home ?
Avatar billede thomasw Nybegynder
04. juni 2003 - 21:37 #15
øhh jeg mener hvorfor skriver du /bin:    foran :/ home ?
Avatar billede arne_v Ekspert
04. juni 2003 - 21:37 #16
Avatar billede arne_v Ekspert
04. juni 2003 - 21:38 #17
PATH elementer adskilles af : d.v.s. at der er 3 ting i path:
$PATH = det der er sat system
$HOME/bin = det der er i bin directory under home directory
/home/Thomas/j2sdk1.4.1_03/bin = java
Avatar billede thomasw Nybegynder
04. juni 2003 - 21:41 #18
>> kanoon diske og arne det viker Tusinde TAK :_)