Avatar billede supernewbie Nybegynder
04. juni 2003 - 20:54 Der er 24 kommentarer og
3 løsninger

jubii chat :P

Hej allesammen (nok især Ole :)  )
Jeg vil høre hvordan jubii's chat er bygget op, selvfølgelig ikke helt ned i detaljer men sådan bare det vigtigste, med php og javascript :)

Håber en vil gi lidt af sin tid og svare på mit spg. :=)

/Out :)
Avatar billede martinhh Nybegynder
04. juni 2003 - 20:57 #1
Tror ikke det er php, men ASP... og SQL server DB
Avatar billede supernewbie Nybegynder
04. juni 2003 - 21:00 #2
Ja det ved jeg men jeg vil lave noget lignende i php, og det minder jo rimelig meget om hinanden. :)
Avatar billede schaefner Juniormester
04. juni 2003 - 21:01 #3
Avatar billede supernewbie Nybegynder
04. juni 2003 - 21:06 #4
Kender den skam godt...
Men nu vil jeg altså høre om jubii og ikke 100 andre :D
Avatar billede bacce.dk Nybegynder
04. juni 2003 - 21:15 #5
jubii.dk chatten er mig bekendt bygget op om ASP sammen med en masse java, javascript og en masse vb_scripts. Dog ved jeg også at de er ved at få alt asp udskiftet med ASP .net meen det lykkedes ikke så godt for dem.
Avatar billede supernewbie Nybegynder
04. juni 2003 - 21:16 #6
Alt det der ved jeg også godt, men mit spg. er lidt mere detaljeret hvordan den er bygget op...
Avatar billede bacce.dk Nybegynder
04. juni 2003 - 21:19 #7
som jeg lige har beskrevet...
ASP, java, vb_scripts til serverside
java til lidt clientside og så ruller den.
Hvis du vil nermere ind på det tror jeg du skal overveje at skrive til chat teamet meen tror desværre ikke du bliver klogere af det....

Hvis du vil gøre dig forhåbninger om at bygge noget i samme stil vil jeg anbefale dig at have en helveds masse penge til serverudstyr samt læse en mase bøger om diverse programmerings teknikker...

Det kan ikke laves ud af simple php eller asp scripts
Avatar billede martinhh Nybegynder
04. juni 2003 - 21:19 #8
Hvordan skal vi have en kinamands chance for at vide det? Det holder Jubii da tæt ind til sig selv! Det ville da osse være mærkeligt andet...

Go' aften
Martin
Avatar billede martinhh Nybegynder
04. juni 2003 - 21:22 #9
Når de skal replace en emote gør de nok noget i stil med:

nystring = Replace(StrText, "/hej", "Siger hej til alle")

Just my 50 cents
Martin
Avatar billede supernewbie Nybegynder
04. juni 2003 - 21:27 #10
Kan godt regne ud af det ikke "bare" er et lille php script men hvor kan jeg lære mere om det java de bruger og vb scripts ?
Avatar billede supernewbie Nybegynder
04. juni 2003 - 22:07 #11
Ingen der kunne hjælpe med det??? :O
Avatar billede bacce.dk Nybegynder
04. juni 2003 - 22:08 #12
du kan nok ikke jes med diverse tutorials her på nettet. Der skal lidt mere hardcore programmering til.
Såå svaret vil være køb dig fattig i bøger...
og dertil kommer der også servere.. det skal du også lige have godt styr på da du ikke får et webhotel til at hoste sådanne projekter
Avatar billede supernewbie Nybegynder
04. juni 2003 - 22:11 #13
Altså mit project ligger ikke i at producerer en 100% lignende kopi af jubii, da det kræver Overdrevet meget erfaring, men bare en lille men lignende chat..
Avatar billede summersun Nybegynder
04. juni 2003 - 22:32 #14
supernewbie>>

start med at find ud af hvordan andre små chatte fungere og arbejd dig så videre derfra... ingen grund til at kaste dig ud i noget hvor du ikke kan bunde ;)

i øvrigt så har jubii deres helt eget database system.. som en eller med en hjerne på størrelse med en planet har kodet.. det har jeg i hvertfald ladet mig fortælle af nogle der skulle vide det..
Avatar billede bacce.dk Nybegynder
04. juni 2003 - 22:32 #15
hmm så start med at se lidt nermere i koden på http://tjenester.dk/x-codes.dk/eksperten/chat/ og lær af den og byg da videre der fra
Avatar billede supernewbie Nybegynder
04. juni 2003 - 22:35 #16
så 'supernewbie' er jeg heller ikke :)
Kan godt lave en chat som Oles :)
Avatar billede summersun Nybegynder
04. juni 2003 - 22:42 #17
jamen så er det jo bare at arbejde videre derfra :)
Avatar billede bacce.dk Nybegynder
04. juni 2003 - 23:23 #18
lige mine ord summersun :-)

Hvis du kan bygge noget i stil med Ole chatten kan du nok også komme videre derfra til noget lidt mere advanceret..
husk på vi hjælper gerne med dine fejl herinde :D
Avatar billede martinbk Nybegynder
05. juni 2003 - 00:03 #19
mit chat system er bygget op omkring en Socket server, skrevet i C, har så et java applet der connecter via telnet forbindelse, og så en del javascripts/php på clientsiden.. men find en god artikel om en Socket server i C mit system bruger ca. 8Kb/sec ved 45 Brugere connected
Avatar billede tobiashm Nybegynder
05. juni 2003 - 10:54 #20
Du kan også sagtens lave socket serveren i Java, men det vigtigste er at du skal have en sådan kørende som dine chat-applets forbinder til.
Så igang med at læse om Java applets og netværks-kommunikation.
Avatar billede supernewbie Nybegynder
05. juni 2003 - 14:17 #21
Det kræver jo også en fast server og jeg har ikke lige 50.000 til server og internet forbindelse.. :)
Avatar billede xtr0 Nybegynder
05. juni 2003 - 20:57 #22
tobiashm <- jeg ville meget gerne have nogen links til Java for begyndere og "Java applets og netværks-kommunikation".
har tænkt på at lære det et stykke tid nu... bare aldrig bleet il noget :/
Avatar billede tobiashm Nybegynder
06. juni 2003 - 11:31 #23
Du kan finde masser af dokumentation og tutorials til de fleste emner og niveauer på http://developer.java.sun.com/developer/onlineTraining/
Avatar billede tobiashm Nybegynder
06. juni 2003 - 11:39 #24
Avatar billede dontron Nybegynder
06. juni 2003 - 12:02 #25
Da jeg for 5 år siden lavede jubii chatten, der skrev jeg alt i ASP og MSSQL / MYSQL. Og dette er fint nok når man som dengang havde 100-200 chattere online.

Men idag er Jubii chat jo ude i 12 lande og har små 4 millioner chattere med ca. 20.000 samtidige online, og så holder ASP/PHP desværre ikke længere.
I dag er store dele af chatten skrevet om til kompilerede C++ og C# komponenter for at ku skalere og følge med mens chatten vokser.
En sådan backend kræver en del flere programmører og sætter udviklingstiden alvorligt ned i forhold til ASP/PHP, men det har vi desværre været nød til at gøre.

Så mit forslag vil være at lave noget let og hurtigt i PHP/ASP med MYSQL som database (evt. en memory table til chat linierne). Det er ikke umagen værd at skrive det i C++ / Java før chatten vokser sig stor så du kan tjene lidt penge på den. For som du selv siger, servere er bestemt ikke gratis, og vi har ca. 60 store servere der trækker jubii chatten idag (6 af dem er danmark)

Forresten, så er vi lige gået live her:
http://chat.lycos.ru/
(dont ask, jeg fatter heller ikke hva der står hehe)

- Torben Rudgaard
Avatar billede supernewbie Nybegynder
14. juni 2003 - 16:23 #26
lukket
Avatar billede bacce.dk Nybegynder
14. juni 2003 - 19:35 #27
hold da kæft en snylter..
Du har fået meget mere svar end det du egentlig bad om og så snupper du points selv.
Dohh tror du at du kommer langt på det ?