Avatar billede lyhg Nybegynder
04. juni 2003 - 14:45 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Formler i flash

HEJ! Jeg har mange gange været i tvivl om nogle formler og lignende, men jeg har før set, at man feks kan skrive et tal og så finder flash ud af kvadratroden. Jeg vil selv gerne kunne lave sådanne men ved ik hvordan. Jeg har feks tænkt mig at lave en flash-film der udregner gennemsnitshastighed. Så skal man kunne skrive antal kilometer og antal minutter. Jeg vil gerne have hjælp til at lave gennemsnitshastigheds udregner og hjælp til hvordan man laver formler i flash.
Avatar billede pistolpalle Nybegynder
04. juni 2003 - 14:50 #1
Må jeg spørge hvad du vil bruge det til OT?
Avatar billede pyroman Nybegynder
04. juni 2003 - 15:18 #2
Har du flash og kan du bruge det? For så burde det ikke være noget problem hvis du bruger Math-objectet...

fx:

result = Math.sqrt(input);

/Filip
Avatar billede mat Nybegynder
04. juni 2003 - 15:20 #3
er det ikke bare kilometer delt med timer? og timer er vel bare minutter delt med 60?

så må formlen være: avrgSpeed = km/(minuttes/60);

km = 100;
minuttes = 30;
avrgSpeed = km/(minuttes/60);
trace("gennemsnitshastigheden: " + avrgSpeed + " kilometer i timen");

..eller sådan noget :P

mvh mat
Avatar billede barklund Nybegynder
04. juni 2003 - 15:20 #4
Hvis du har kilometer og minutter i to inputfelter og et dynamisk felt til gennemsnithastigheden i km/t så er det bare:

hastighed = kilometer / (minutter * 60);

Denne kode kan du for eksempel skrive på en knap i en on(release)-blok:

on (release) {
    hastighed = kilometer / (minutter * 60);
}
Avatar billede barklund Nybegynder
04. juni 2003 - 15:21 #5
og ja, som mat siger er det selvfølgelig:

hastighed = 60 * kilometer / minutter;
Avatar billede mat Nybegynder
04. juni 2003 - 15:22 #6
5 sekunder barklund ;)
Avatar billede pyroman Nybegynder
04. juni 2003 - 15:22 #7
Og gennemsnithastigheds-udregner...

inputTime = "";
inputDistance = "";
speed = "";
function calculateSpeed (){
  speed = inputDistance/inputTime;
}

2 inputfelter med inputvariablerne og et dynamisk tekstfelt med speedvariablen og en knap med følgende kode:

on(release){
  calculateSpeed();
}
Avatar billede pyroman Nybegynder
04. juni 2003 - 15:24 #8
jaah - der kan nå at ske meget på 15 sek..... jeg blev vist sidst i rækken...
Avatar billede lyhg Nybegynder
04. juni 2003 - 23:54 #9
øhh jeg har prøvet at gøre det i begge siger men det virker ik...
i kan se den her : http://www.angelfire.com/oz/ozon/Eksperten/fart.fla
i må gerne rette i den og husk at sige hvad i retter...
Avatar billede mat Nybegynder
05. juni 2003 - 14:59 #10
jeg kan ikke hente din fil fra den url, min mail står på mit minisite hvis du vil sende den :)

mvh mat
Avatar billede lyhg Nybegynder
05. juni 2003 - 20:37 #11
nååh undskyld! f'et i fart skal være med stort
http://www.angelfire.com/oz/ozon/Eksperten/Fart.fla
Avatar billede mat Nybegynder
05. juni 2003 - 21:03 #12
Du har ekskluderet bogstaver i inputfelterne men prøver alligevel at skrive i dem?

Jeg har fjernet alt tekst fra felterne, der står jo alligevel forklarende tekst ved siden af.

Du skal give tekstfelterne instance-navne ikke variabel-navne og de skal hedde:

inputDistance, inputTime og speed

Det eneste der står i roden (tidslinien) nu er:

function calculateSpeed() {
    speed.text = int(inputDistance.text)/(int(inputTime.text)/60);
}

og på knappen:

on (release) {
    calculateSpeed();
}

Det virker nu :)

mvh mat
Avatar billede lyhg Nybegynder
05. juni 2003 - 21:33 #13
instance-navne?? gør jeg det ved at lave tekstfelterne om til movieclips?
Avatar billede lyhg Nybegynder
05. juni 2003 - 21:36 #14
og hvorfor skriver du speed.text og .text ved alle de andre?
Avatar billede lyhg Nybegynder
05. juni 2003 - 21:47 #15
kan du ikke bare lægge .fla ud på nettet? det ville være rart ;-)
Avatar billede mat Nybegynder
05. juni 2003 - 22:29 #16
Jeg kan ikke uploade, der er af en eller anden grund spærret på mit hotel?

.text er en property for tekstfelter - det er en mx-ting - det er her du skriver hvad der skal stå i feltet.

Alle tekstfelter i mx har en instance box i properties boxen

(og nu tænker jeg på om du sidder med flash 5?)

mvh mat
Avatar billede lyhg Nybegynder
05. juni 2003 - 22:37 #17
ok tak mat!
jeg har fået det til at virke