Avatar billede kanding Nybegynder
04. juni 2003 - 13:35 Der er 12 kommentarer og
2 løsninger

Workarounds for flash websites

Der er behov for en del workarounds for at få et flash website til at opføre sig som et ordinært website.

Hvis bruger klikker BACK/FORWARD i history hopper man ud af filmen.
Hvis bruger vil tilføje en side(frame) til favoritter og sidst men slet ikke mindst, problemet for web crawlers/search bot's i at indeksere et flash site.

Der er lidt at læse om sidst nævnte her:
http://www.searchenginewatch.com/searchday/article.php/2161851
http://news.com.com/2100-1032-991617.html

Tilføje favoritter har jeg sådan set løst.

BACK/Forward har jeg set en løsning på, men den var ikke videre elegant og rimelig omfattende at vedligeholde.

Indekseringen har jeg set en løsning, hvor et php script svarede bot'en ved forespørgsler.

Er der andre erfaringer ???
Avatar billede jakwag Nybegynder
04. juni 2003 - 13:38 #1
jeg lytter lige med : )
Avatar billede pyroman Nybegynder
04. juni 2003 - 15:52 #2
Her er en tutorial på hvordan man laver forward og back knapper:

http://www.flashkit.com/tutorials/Actionscripting/Expert/Back_and-Simon_Bo-595/index.php

Man kan også godt linke til en flashframe i urlen på en eller anden måde som jeg ikke kan huske, men som godt kunne gå hen og indeholde noget javascript - kan ikke huske ideen, men man kan vil søge her på exp eller google...
Avatar billede paask Nybegynder
04. juni 2003 - 17:14 #3
Hvis du bruger Flash MX er det super simpelt at få back/forward til at virke. Jason Perry har lagt en tutorial ud hos Flashmagazine.com som du kan læse her:

http://www.flashmagazine.com/html/688.htm

Det drejer sig egenlig bare om at bruge named anchors til sine frame labels. Ta' et kig på .fla filen også - link nederst i teksten.
Avatar billede paask Nybegynder
04. juni 2003 - 17:15 #4
Virker også til favorites :)
Avatar billede barklund Nybegynder
05. juni 2003 - 01:53 #5
Som du siger John, så er muligheden for sidstnævnte at identificere userAgent som en Google Bot, og derpå præsentere et sædvanligt HTML-site med samme indhold som det tilsvarende flash. Men det er ikke alt.

For links-ne fra Google skal samtidig forårsage at brugeren kommer tilbage til flashfilmen i den rigtige frame...

Altså du skal både lave en "falsk" side2.html til google og en "rigtig" side2.html som redirigerer brugeren tilbage til din flashfilm i den rigtige frame (= med de rigtige parametre).

Det er set løst meget flot nogle steder - kan dog ikke lige huske linket.
Avatar billede jakwag Nybegynder
05. juni 2003 - 14:35 #6
normalt vil man også bruge loadmovie istedet for at lægge ting i frames, og så kan man jo ikke bruge disse named anchors.
Desuden virker named anchors ikke ligesom back and forward normalt gør. Man hopper mellem frames i den rækkefølge de kommer og ikke den rækkefølge man har været på dem.
Det er absolut min mening at named anchors forvirre brugeren mere en det gør gavn.
Mange brugere ved idag godt at der gælder andre regler når man trykker sig rundt i et flash site end et normalt html doc. og man kan f.eks lave flash'en som et popup (set utallige steder) så bliver brugeren ikke fristet til at bruge browserens knapper (og derved ufrivviligt forlade siden).
Det er så nemt at lave sine egne back and forward knapper.
Avatar billede kanding Nybegynder
06. juni 2003 - 09:41 #7
OK, langt igen åbentbart! ;-)
Hvis det er rigtigt hvad jakwag siger så er pyroman's løsning ikke så brugbar, men det vil jeg lige teste.
>> Barklund, jeg har set noget php script som kunne svare bot'en. Simpelthen fodre den med data fra databasen, så man er fri for alle de html filer.

Jeg vil fordele 20 point til jer hver, men jeg mangler svar fra paask & barklund. Så, hvad er det langsommeste dyr i verden ??
Avatar billede barklund Nybegynder
06. juni 2003 - 09:51 #8
Det kan du godt gøre sådan, men hvis Google simpelthen tror, at den bare parser et almindeligt HTML-site, så laver den jo et søgeresultat for hver af dem. Og desuden kan man søge ind til bestemte dele af sitet på den måde - det er det smarte i ideen.
Avatar billede thulstrup Nybegynder
06. juni 2003 - 10:15 #9
Barklund> det lyder meget spændende, hvis du kan komme i tanke om et relavant link må du meget gerne poste det her.
Avatar billede thulstrup Nybegynder
06. juni 2003 - 13:07 #10
Hvad hvis man laver en "falsk" nyheder.php til google, som henter alle nyheder fra databasen. Så kan man jo lave en meta tag der sender brugeren til det rigtige sted i flashen.
<META HTTP-EQUIV="Refresh" CONTENT="0;URL=flashindex.php?side=nyheder">

Ville det virke?
Avatar billede barklund Nybegynder
08. juni 2003 - 20:54 #11
Google's bot'er er sgu smarte nok til at gætte, at ingen brugere får siden at se, for de bliver jo redirigeret med det samme. Så man skal bruge noget serverside og identificere UserAgent... På google kan man se den aktuelle useragent, som botterne udsender...
Avatar billede barklund Nybegynder
21. februar 2005 - 08:41 #12
Uh, tak - det var en gammel én :)
Avatar billede kanding Nybegynder
21. februar 2005 - 08:49 #13
Ja, pinligt. Har et par "hangs" jeg skal have ryddet op i her på eksperten... ;-)
Avatar billede paask Nybegynder
21. februar 2005 - 08:57 #14
Damn - det gav da lige lidt nostalgi til min ellers kedelige mandag morgen :)