Avatar billede jetkat Nybegynder
03. juni 2003 - 22:44 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Benytte visse varenumre som tilbehør på andre varenumre

Jeg bruger ASP og Access database. Jeg har i Access en kolonne som hedder Webstatus, hvis varenummeret er markeret med www i Webstatus kommer det på webben - ellers ikke.
Jeg har oprettet nogle tilbehørskolonner Tilb1, Tilb2 osv. Her påfører jeg de varenumre som skal listes som tilbehør. Problemet er nu, at de varenumre som påføres i Tilb1, Tilb2 osv. går uden om mit Webstatus-check og kommer på webben uanset de er markeret som www eller ej.
Er der mon nogen som kan kringle den ?
Avatar billede eagleeye Praktikant
03. juni 2003 - 23:07 #1
Kan du stadig tjekke på webstatus, ved at JOIN din vare tabel med Tilb1 eller Tilb2 og så tjekke på webstatus sådan her:

SQL = "SELECT * FROM tilb1 LEFT JOIN vareTabel ON tilb1.vareID = vareTabel.vareID WHERE vareTabel.webstatus = 'www'";
Avatar billede netro Nybegynder
03. juni 2003 - 23:28 #2
Tilb1 og Tilb2 er da kolonner, ik'?
Avatar billede luftballon Nybegynder
04. juni 2003 - 00:31 #3
Så vidt jeg kan se bliver du nok nød til at splitte din tabel op i 2. En vare tabel (tblvare) og en tabel med de tilknyttede poster (tbltilknytning).

Derefter vil du kunne anvende følgende SQL-sætning:

SELECT tblvare.Varenr, tbltilknytning.tilknyttetvarenr, tblvare.www FROM tblvare INNER JOIN tbltilknytning ON tblvare.Varenr = tbltilknytning.Varenr WHERE tbltilknytning.tilknyttetvarenr In (SELECT varenr FROM tblvare WHERE www=true) AND tblvare.www=True AND tbltilknytning.Varenr=1;

Det centrale i den er at den laver en sub-query, der tjekker om www feltet for det tilknyttede varenr er = true.

I ovenstående eks. er der taget udgangspunkt i at du forespørger mod varenr 1.

En sidegevinst ved denne løsning er at du kan oprette et ubegrænset antal tilknyttede vare.
Avatar billede eagleeye Praktikant
04. juni 2003 - 08:43 #4
Hvad hedder din(e) tabeller?

Og er Tilb1 og Tilb2 tabeller eller kolonner i en tabel?
Avatar billede jetkat Nybegynder
04. juni 2003 - 10:21 #5
Min tabel hedder Produkter. Her er følgende kolonner: Varenr (primær nøgle), Webstatus, Tilb1, Tilb2
I Tilb1 og Tilb2 indtaster jeg nogle af posterne fra Varenr som tilbehør. Disse har det altså med at smutte udenom mit Webstatus=www check.
Er det bedre at oprette en separat tilbehørstabel evt. med følgende kolonner: Varenr, Tilb1, Tilb2 osv. ?
Jeg tester lige nogle af jeres forslag når jeg kommer hjem fra arbs i aften.
Avatar billede netro Nybegynder
04. juni 2003 - 19:34 #6
Ja, lav en ekstra tabel med Varenr som fremmednøgle. Og sørg så for, at der er referentiel integritet mellem Produkter og den nye tabel.
Avatar billede jetkat Nybegynder
04. juni 2003 - 19:59 #7
Undskyld mange gange. Jeg glemte helt at sige jeg gerne vil have den til at vise Varenavn på tilbehørsvarenumrene istedet for Varenr.
Opsummering: 2 tabeller
1. Produkter
Kolonner:
Varenr (Primær nøgle)
Varenavn
Webstatus
2. Tilbehor
Kolonner:
Varenr
Til1
Til2
Avatar billede luftballon Nybegynder
04. juni 2003 - 20:07 #8
Er en tilbehørsvare ikke også en selvstændigt vare? Hvis den er er det bedre med
1. Produkter
Kolonner:
Varenr (Primær nøgle)
Varenavn
Webstatus

2. Tilbehor
Kolonner:
Varenr
tilbehørsvarenr

Hvor varenr og tilbehørsvarenr er en sammensatnøgle.
Avatar billede netro Nybegynder
04. juni 2003 - 20:49 #9
Prøv at køre følgende statement:

Set rs_navn = conn_navn.Execute("Select p.Varenr, p.Varenavn, t.Til1, t.Til2 From Produkter p Left Join Tilbehor t On p.Varenr = t.Varenr Where p.Webstatus = 'www'")
While Not rs_navn.EOF
  Response.Write rs_navn("Varenr") & " - " & rs_navn("Varenavn") & " - " & rs_navn("Til1") & " - " & rs_navn("Til2") & "<br>"
  rs_navn.MoveNext
Wend
Avatar billede jetkat Nybegynder
12. juni 2003 - 12:14 #10
Undskyld tænkepausen, jeg skulle pludselig på ferie :-)
Jo, de varenumre jeg indtaster i Til1 og Til2 er også selvstændige produkter fra kolonnen Produkter.Varenr

Jeg har prøvet at oversætte følgende af "Luftballon's" tidligere svar til min database uden held:
SELECT tblvare.Varenr, tbltilknytning.tilknyttetvarenr, tblvare.www FROM tblvare INNER JOIN tbltilknytning ON tblvare.Varenr = tbltilknytning.Varenr WHERE tbltilknytning.tilknyttetvarenr In (SELECT varenr FROM tblvare WHERE www=true) AND tblvare.www=True AND tbltilknytning.Varenr=1;

Blev til:

SELECT Produkter.Varenr, Tilbehor.Til1, Produkter.Webstatus FROM Produkter INNER JOIN Tilbehor ON Produkter.Varenr = Tilbehor.Varenr WHERE Tilbehor.Til1 In (SELECT Varenr FROM Produkter WHERE Webstatus=www) AND Produkter.Webstatus=True AND Tilbehor.Varenr='::Varenr::'

Jeg får følgende fejlbeskrivelse i på webben:

Database Results Error
Description: [Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] Too few parameters. Expected 1.
Number: -2147217904 (0x80040E10)
Source: Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers

Som sagt er mit mål at få listet Varenavn + Pris på de Varenr jeg indtaster i Til1 og Til2.
Avatar billede eagleeye Praktikant
12. juni 2003 - 21:14 #11
Hvis Varenr er tal skal der stå noget andet end '::Varenr::' her:

Tilbehor.Varenr='::Varenr::'

Eks

Tilbehor.Varenr=1
Avatar billede jetkat Nybegynder
12. juni 2003 - 21:30 #12
Varenr, Varenavn, Webstatus, Til1 og Til2 er alle tekst.
Avatar billede eagleeye Praktikant
12. juni 2003 - 21:37 #13
Og dine tabeller ser ud som i beskrevet i 4/06-2003 20:07:29 ?
Avatar billede jetkat Nybegynder
13. juni 2003 - 01:29 #14
Nej som i 04/06-2003 19:59:24
Jeg forstår ikke helt det med den "sammensatte nøgle".
Avatar billede luftballon Nybegynder
13. juni 2003 - 12:12 #15
Okay tror jeg at jeg har kringlet den:

SELECT (SELECT varenavn  FROM produkter WHERE varenr=til) AS Navn, (SELECT pris  FROM produkter where varenr=til) AS Pris

FROM Produkter INNER JOIN Tilbehor ON Produkter.Varenr = Tilbehor.Varenr

WHERE Tilbehor.Varenr=1 AND (SELECT webstatus FROM produkter WHERE varenr=til)='www';

2 tabeller:

1. Produkter
Kolonner:
Varenr (Primær nøgle)
Varenavn
pris
Webstatus

2. Tilbehor
Kolonner:
Varenr (sammensat nøgle)
Til (sammensat nøgle)

I den forbindelse er det vigtigt at bemærke at det ikke er nødvendigt med felterne til1 og til2 i tilbehørstabellen, idet der skal oprettes en record for hver tilbehørsvare. Dvs hvis varenr 1 har  varenr 2 og 3 som tilbehørsvarer, skal der oprettes 2 poster til tabellen tilbehor. Derfor er der kun ”vaernr” og ”til” i tabellen tilbehor.

Jeg har lavet en lille eksempeldatabase. Hvis du giver mig din email adr. så må du få den.
Avatar billede jetkat Nybegynder
13. juni 2003 - 14:19 #16
Send meget gerne eksempeldatabase til jetkat@get2net.dk
Avatar billede jetkat Nybegynder
15. juni 2003 - 10:13 #17
Luftballon's nedenstående løsning fungerer, tak.

SELECT (SELECT varenavn  FROM produkter WHERE varenr=til) AS Varenavn, (SELECT pris  FROM produkter where varenr=til) AS Pris, (SELECT Varenr FROM produkter where varenr=til) AS Varenr
FROM Produkter INNER JOIN Tilbehor ON Produkter.Varenr=Tilbehor.Varenr
WHERE Tilbehor.Varenr='::Varenr::' AND (SELECT webstatus FROM produkter WHERE varenr=til)='www';