Avatar billede maxburner Nybegynder
03. juni 2003 - 21:08 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

PHP og onchange - data veksling

Jeg er igang med at kode endnu et nyt manager system, denne gang skal den flytte dataerne rundt ved at bruge javascript 'onchance' i form/input.

Da jeg ikke har kodet/brugt javascript i 1 år nu, har jeg total glemt hvordan man bruger javascript og hiraki kodning.

Jeg håber at der er nogen php/javascript Hajer til det.

Jeg skal have hjælp til at lave et system som veksler/beregner og henter data ved onchange el. lign kommando.

Her er et skiste beskrivelse:

<form name=test action="" type=post>

<input name=hentid value="PHP echo" onchange="bla()">
// ved at efterlade input, skal den hente resten af den spicifike ID fra mysql database

<input name=info value="PHP echo">
// det hentede infoer skal automastisk skrives her

<input name=submit value="add">
</form>

en onchange beregning:

Input [tal]

skrive [sum-tal] her...

hvordan kan jeg egentlig det???
Avatar billede maxburner Nybegynder
03. juni 2003 - 21:51 #1
har vist fået svar at php og javascript ikke kan arbejdesammen med onchange :(
Avatar billede andy Nybegynder
04. juni 2003 - 09:40 #2
Det kan sagtens lade sig gøre.

Du skal generere dit javascript med php.

Du kan med fordel først kode en lille del af dit javascript i hånden, og når det fungerer kan du lave noget php kode til at generere dit dynamiske javascript.
Avatar billede sostack Nybegynder
04. juni 2003 - 13:41 #3
Her kommer princippet:
<?php
if($_POST['knap'] != "nej")
{
    $chnej = "";
    $chja = "checked";
} else {
    $chja = "";
    $chnej = "checked";
}
echo "Ja : " . $chja . "<br />Nej : " . $chnej . "<br />";
?>
<form action="<?php echo $_SERVER['PHP_SELF']; ?>" method="POST">
<input type="radio" name="knap" value="ja" <?php echo $chja; ?> onclick="java script:submit();">Ja<br />
<input type="radio" name="knap" value="nej" <?php echo $chnej; ?> onclick="java script:submit();">Nej
</form>
<?php
if(isset($_POST['knap']))
{
echo "Valget var " . $_POST['knap'];
} else {
echo "Intet valg endnu!";
}
unset($_POST['knap']);
?>

//sostack
Avatar billede sostack Nybegynder
04. juni 2003 - 13:45 #4
Eller med en selectbox:
<form action="<?php echo $_SERVER['PHP_SELF']; ?>" method="POST">
<select name="knap" onchange="java script:submit();">
<option value="test1">Test1</option>
<option value="test2">Test2</option>
<option value="test3">Test3</option>
<option value="test4">Test4</option>
<option value="test5">Test5</option>
</select>
</form>
<?php
if(isset($_POST['knap']))
{
echo "Valget var " . $_POST['knap'];
} else {
echo "Intet valg endnu!";
}
unset($_POST['knap']);
?>

//sostack
Avatar billede maxburner Nybegynder
04. juni 2003 - 19:59 #5
Næsten, men det var mere til en form hvor man har 5 text inputs, og hvis man skriver i input nr1 til ID, så skal den automatisk hente data for lige den ID nummer man taster, og automatisk udfylde de andre 4 ud automatisk.
Avatar billede sostack Nybegynder
06. juni 2003 - 07:11 #6
Så skal du ikke bruge onchange. da den vil opdatere, for hvert tastetryk.
Du kan evt. bruge onBlur, altså når man går væk fra feltet (TAB):
<form action="<?php echo $_SERVER['PHP_SELF']; ?>" method="POST">
<input type="text" name="knap" value="test1" onBlur="java script:submit();">
</form>
<?php
if(isset($_POST['knap']))
{
echo "Valget var " . $_POST['knap'];
} else {
echo "Intet valg endnu!";
}
unset($_POST['knap']);
?>

//sostack
Avatar billede maxburner Nybegynder
22. juni 2003 - 00:23 #7
har fået systemet til at virke på anden måde.. takker