Avatar billede exp-ralle Nybegynder
03. juni 2003 - 15:55 Der er 17 kommentarer og
3 løsninger

3 i én om delphi!

Hej

1. Hvordan laver man løkker i delphi?

Fx. en for eller en while løkke... ?

2. Hvordan laver man noget som fx.

variabel = variabel + 2

eller

variabel = variabel & ' hej med dig'

Også gerne hvis der er en let måde som variabel .= eller variabel++...

3. Jeg har hørt at man med et specielt komponent eller sådan noget kan få WinXP lignende ikoner (eller er det OfficeXP?)... mener det hedder XPTheme men hvor kan jeg få det og hvordan indstalleres det?

Kan man gøre sådan at hvis computeren der kører programmet ikke har WinXP så bliver det bare alm. ikoner?

Rasmus
Avatar billede greatdane Nybegynder
03. juni 2003 - 15:59 #1
1: for i:=1 to 50 do begin
      /* kode */
  end;

  while(a>0) do begin
      /* kode *(
  end;

2: var1:=var2 + 3;

  tekstvar:=tekstvar + 'hej med dig';

  inc(i); /* Svarer til i++ */
Avatar billede greatdane Nybegynder
03. juni 2003 - 16:00 #2
1: Hvis du kun skal udføre et eneste statement i løkkerne, kan du undvære begin...end; - f.eks.
  for i:=1 to 50 do writeln(i);
Avatar billede exp-ralle Nybegynder
03. juni 2003 - 16:01 #3
ok tak :D

Men hvad med 3... har et lille tekst program som ser ret kedeligt ud... kunne godt tænke mig at lære det med XP ikoner...
Avatar billede zerohero Nybegynder
03. juni 2003 - 16:03 #4
1: var I : Integer;
  begin
    for I := 0 to 9 do
    Canvas.TextOut(0,I*16,IntToStr(I));
  end;

  var I : Integer;
      S : string;
  begin
    S := 'Dette er en test!';
    while pos(' ',S) <> 0 do
    S[pos(' ',S)] := '_';
  end;

ZeroHero
Avatar billede zerohero Nybegynder
03. juni 2003 - 16:06 #5
der findes også repeat - until løkke

var
  I : Integer;
begin
  I := 0
  repeat
    Canvas.TextOut(0,I*16,IntToStr(I));
    I := I+1;
  until I = 10;
end;
Avatar billede zerohero Nybegynder
03. juni 2003 - 16:08 #6
2: var S : string
  begin
    S := S+'Hej';
    S := S+' Med';
    S := S+' Dig';
    ShowMessage(S);
  end;
Avatar billede exp-ralle Nybegynder
03. juni 2003 - 16:13 #7
Okay... men altså... ikke nogen af jer der ved hvordan man laver WinXP style knapper osv. ?
Avatar billede snowball Novice
03. juni 2003 - 16:18 #8
XPControls v.2.20 By Michael Frank. Set of Windows XP Visual Styles supporting components: TXPAnimate, TXPCheckBox, TXPCheckListBox, TXPGroupBox, TXPListView, TXPRadioButton, TXPPageControl, TXPThemeAPI, TXPTrackBar, TXPStatusBar, TXPToolBar.

http://www.torry.net/vcl/packs/interfacelite/xpcontrols.zip

Snowball
Avatar billede snowball Novice
03. juni 2003 - 16:19 #9
Avatar billede exp-ralle Nybegynder
03. juni 2003 - 16:20 #10
Har du erfaring med nogen af dem?
Avatar billede exp-ralle Nybegynder
03. juni 2003 - 16:53 #11
Er der så nogen der ved hvor jeg kan få nogle WinXP ikoner altså selve ikonerne til toolbaren?
Avatar billede stone Forsker
03. juni 2003 - 18:41 #12
man kunne jo plukke den fra shell32.dll som ligger i windows\system32, med reshack.exe, men husk at have baglandet iorden før brug. Ved ikke lige hvor skrap Microsoft er hvis man bruger deres ikoner. Du kunne henvende dig til dem og spørge - hvis de gider svarer.
vh
stone
Avatar billede exp-ralle Nybegynder
03. juni 2003 - 19:26 #13
Ok...

Sidste spm...

Nogen der ved hvorfor min menu ligepludselig er blevet hvid der ved Filer og Rediger, se www.rasmuslarsen.com/delphi.jpg fatter ikke hvordan jeg gør det gråt igen...??
Avatar billede armena Nybegynder
03. juni 2003 - 20:04 #14
hvilket komponent bruger du?
Avatar billede exp-ralle Nybegynder
03. juni 2003 - 20:07 #15
En helt almindelig MainMenu...

Og det underlige er at den var grå der i starten og nu er den pludselig hvid...
Avatar billede armena Nybegynder
03. juni 2003 - 20:08 #16
hmm har lige testet det ved mig. Og der sker faktisk det samme. (når jeg altså bruger MainMenu).
Mærkeligt, sikkert fordi vi har Win Xp.
Avatar billede exp-ralle Nybegynder
03. juni 2003 - 20:10 #17
... skal jeg så bruge en TB2K mainmenu eller sådan noget?
Avatar billede exp-ralle Nybegynder
06. juni 2003 - 18:35 #18
Nå det skulle jeg...

Er der lige nogen der ved hvordan man gør sådan at hvis brugeren ikke har skrevet .txt eller .php (det er det min editor kan) efter sit filnavn sætter den det auto på så filen ikke kommer til at hedde Fil men Fil.txt/php
Avatar billede greatdane Nybegynder
12. juni 2003 - 09:33 #19
Det er vist på tide at lukke dette spørgsmål - du har jo fået svar på de tre spørgsmål, du stillede, men du kan tilsyneladende blive ved med at finde på nye...
Avatar billede greatdane Nybegynder
16. juni 2003 - 14:18 #20
Hm - sorry.  Jeg har lige set, at der er uddelt points den 3. juni, men jeg har hele tiden fået et banner om, at spørgsmålet var åbent.  Glem venligst min rykker...  /me dunker sig selv i hovedet med en røget spegesild