Avatar billede muffet Nybegynder
03. juni 2003 - 14:58 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

database eller ej

Jeg skal til at lave et projekt, hvor jeg skal have nogle databaser med forskellige data (sjovt nok). I mit studie (IT-ingeniør) har vi indtil videre brugt hægtede lister af objekter, som vi så har gemt i binære filer.
Jeg har erfaring med PHP og MySQL, og tænkte om ikke det var nemmere at lave programmet til en eller anden database.

Men er det nemmere? Og hvad når man skal have programmet over på en anden maskine, skal man så installere SQL-server eller andet på den computer?

Jeg vil samtidig også gerne høre, hvilken database der er mest professionel og hvilken der er nemmest at bruge!
Avatar billede soepro Nybegynder
03. juni 2003 - 15:20 #1
De spørgmål/svar der hidtil har været her i C++ kategorien indikerer at MySQL ikke lige er så nem at gå til. Min egen erfaring er udelukkende database-adgang gennem Borland's Database Engine, som følger med Delphi/C++ Builder. Det er *MEGET* nemt.

Om du skal gemme i en database afhænger IMHO af hvor "seriøst" du skal bruge programmet efterfølgende. Det er selvfølgelig langt det mest enkle bare at serialisere ("dumpe") data'ene direkte ud i alm. binære filer - og det virker under alle operativsystemer på alle maskiner.

Hvis du bruger databaser i en eller anden form, skal du installere databasen på den "næste" maskine - når man bruge BDE betyder det at din installationsfil indeholder små 10 MB ekstra udover dit eget program. Anvendelsen af databaser bliver derfor også hurtigt et spørgsmål om operativ-systemer, API'er <> DLL'er, COM eller DCOM (eller ligefrem CORBA) objekter og meget mere.

Hvis man ikke arbejder på en Windows platform synes MySQL databasen at være det foretrukne valg. Når nu du kender den i forvejen, ville jeg "surfe" lidt efter de nødvendige C++ klasser til at kunne tilgå MySQL databasen - den evt. ekstra tid du anvender der, kunne hurtigt komme tilbage ved at din database som er lige at gå til for dig.
Avatar billede arne_v Ekspert
03. juni 2003 - 15:20 #2
Udfra kategori og spørgsmål vil jeg formode at du vil have en C/C++
applikation til at bruge en database.

Ja - det er meget almindeligt.

Det er masser af udmærkede database servere. I den billige (læs: gratis)
ende er der MySQL.

Din applikation kan godt køre på en anden server end databasen og accesse
databasen over netværk.

(en af fordelene ved MySQL er at du bare kan installere denpå alle de maskiner
det skulle være uden at skulel ud og købe licenser)
Avatar billede arne_v Ekspert
03. juni 2003 - 15:22 #3
Der er forskellige interfaces til databaser.

Jeg vil klart anbefale dig at bruge ODBC kald.

Fordi så kan du nemt skifte både database og C/C++ compiler.

Det kan du ikke med diverse enten database eller compiler
specifikke biblioteker.
Avatar billede arne_v Ekspert
03. juni 2003 - 15:25 #4
Jeg har et stykke eksempel kode liggende, hvis du er interesseret.
Avatar billede muffet Nybegynder
03. juni 2003 - 16:49 #5
Bare for lige at uddybe det lidt... jeg bruger visual C++ og MFC.

Programmet skal udvikles, så det nemt kan sælges til firmaer, og helst uden at man skal ind og installere alt for meget på deres maskiner, men samtidig skal det være sådan at data fra databasen skal være tilgængelig fra internettet... Så egentlig er det vel en god idé at lave det på en MySQL database.

Ved I noget om, hvordan sikkerheden er med sådan en?

Eksempelkode er ikke så interessant, mere et sted, hvor man kan læse om det, internetsider eller bøger...

Jeg synes altid det er svært at starte på noget helt nyt, for der er altid et hav af muligheder! :)
Avatar billede arne_v Ekspert
03. juni 2003 - 17:00 #6
Kode som læser et DSN navn fra noget konfiguration og
så acceser databasen via ODBC til en DSN er en yderst fleksibel
måde at gøre det på, som tillader virksomhedens IT afdelinge at
sætte tingene op som de vil.

Hvis du har lagt dig fast på Visual Studio og MFC så er der
andre muligheder end basale ODBC kald.
Avatar billede arne_v Ekspert
03. juni 2003 - 17:01 #7
Du kan sagtens få en OK sikkerhed med MySQL. Den bruges meget til
internet løsninger så den bliver testet hver dag.
Avatar billede muffet Nybegynder
03. juni 2003 - 17:02 #8
hvad er så det for nogle muligheder?
Avatar billede arne_v Ekspert
03. juni 2003 - 17:06 #9
Avatar billede muffet Nybegynder
03. juni 2003 - 17:11 #10
ok... jeg kigger på mysql... jeg siger tak for inputs!