Avatar billede hornshoj Nybegynder
30. november 2000 - 15:09 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Script til include-filer.

Hej Eksperter.
Jeg har en kæmpe asp site (ca. 1000 asp scripts), som selvfølgelig er struktureret godt.
Jeg vil dog forsøge at øge hastigheden, da jeg benytter mange include-filer (en procedure/funktion i hver include-fil).

Nu vil jeg gerne have, hvis der var en ekspert, som kunne hjælpe mig lidt (meget) med et script, som sikkert mange andre også kunne bruge.

Scriptet skal gennemløbe alle biblioteker og checke include direktivet, for derefter at samle includefilerne i ÉN .asp fil. Derefter skal den lave en ny .asp fil med den originale samt den samlede nye includefil.

Altså f.eks.:
Filen \"min.asp\" indeholder følgende:
<!-- #include virtual=\"/app/test1.asp\"-->
<!-- #include virutal=\"/app/test2.asp\"-->

Filen \"/app/test1.asp\" indeholder følgende:
<% Function F1()
    Response.Write \"test1\"
  End Function
%>

Filen \"/app/test2.asp\" indeholder følgende:
<% Sub p1()
    Response.Write \"test1\"
  End Sub
%>

Output:
Min_ny.asp skal indeholde og placeres i et bib /publish:
<% Function F1()
    Response.Write \"test1\"
  End Function
%>
<% Sub p1()
    Response.Write \"test1\"
  End Sub
%>
Håber I forstår.
P.S.
Jeg gider ikke svare på om det er fornuftigt eller ej, da det er en test!

Mvh
Hornshøj
Avatar billede blazer Nybegynder
30. november 2000 - 16:12 #1
forstår intet......men det gør jeg heller ikke for tit!
Avatar billede hornshoj Nybegynder
30. november 2000 - 17:32 #2
Hmm tak for ingenting.
Avatar billede lthrane Nybegynder
30. november 2000 - 17:55 #3
Jeg forstår (tror jeg), men jeg ved ikke lige om jeg får tid til at kigge på det. Nysgerrig alligevel.....

Er der nestede includes (inkluderer include filerne andre includefiler) ?

Har du prøvet andre ting for at optimere hastigheden ?

lthrane
Avatar billede hornshoj Nybegynder
30. november 2000 - 17:59 #4
Nej, jeg benytter ikke includes i includes.
Jeg har ikke problemer med hastigheden som sådan. Jeg vil bare gerne afprøve en teori omkring includefiler, og scriptet skal derefter udbygges med at checke de functions/subs jeg har op imod hvilke jeg rent faktisk bentytter i \"hoved-asp\" siden. Således jeg kan filtere funktioner/subs fra som ikke benyttes....
Det skal selvfølgelig udbygges yderligere, men jeg skal lige have det startet op. Hvis det bliver en success, så laver jeg en website efter princippet open-source således alle kan få glæde af det. Jeg håber du får tid til det, får jeg gør ihvertfald ikke.... :)
Avatar billede flemming Nybegynder
30. november 2000 - 21:25 #5
Det er spild af tid - det du her foreslår. Serveren vil under alle omstændigheder cache kildekoden, hvis brugeren vel at mærke har adgang til et begrænset antal .asp filer.

Det er lidt overkill at lave en fil for hver sub/funktion. Det er derimod bedre at samle de funktioner som funktionelt hører sammen i det samme modul.

Hvor mange linier kode har du lavet ?
Hvor stor er det enkelte modul i gennensnit.

Til sammenligning kan jeg fortælle at jeg har struktureret et større system på ~5000 liniers kode i ca. 35 moduler/filer.

Gennensnitlig filstørrelse er: 142 Bytes
Største modul er: 52 KBytes
Mindste modul er: 400 Bytes

Du kan benytte et lille komponent der hedder ASPTime, til at lave tidsmålinger på din kode, så finder du hurtigt ud af hvad der giver performance ;=)

Avatar billede hornshoj Nybegynder
30. november 2000 - 21:38 #6
Flemming--> se venligt min sidste bemærkning, samt min uddybning til lthrane...

...\"Jeg gider ikke svare på om det er fornuftigt eller ej, da det er en test! ....\"

Avatar billede lthrane Nybegynder
30. november 2000 - 21:56 #7
ja - undskyd hornshoj - men jeg smider altså lige endnu et indlæg i dette spm, selv om det ikke hjælper dig en pind...
--
Den nemmeste vedligeholdelse af ens kode opnås naturligvis hvis en funktion kun er kodet eet sted (f.eks. i een af hornshojs include filer). Derfor synes jeg det er godt at horsnhoj har pointeret at det her er til test. Og det kunne sgu\' være interessant at vide hvad det betyder performancemæssigt.

Man kan diskuttere lidt frem og tilbage hvordan man bedst strukturerer sine include filer, og en samling af funktionelt relaterede funktioner er bestemt fornuftig.

Man skal bare huske, at det koster hukommelse på serveren, når kode inkluderes. Derfor er der mening i at inkludere så få linier som muligt, og undgå nestede includes. Som jeg har forstået det, så fylder een asp side det i serverens hukommelse som svarer til summen af alt hvad der includeres fra den fil. Hvis man har en hulens masse hits på sin site, og rask væk inkluderer mange linier kode, så spises der hukommelse.

Så hvis man kan holde sine filer i størrelser som flemming, eller derunder, vil jeg foreslå det.

(hvis man mener at kunne tolke ud fra ovenstående at jeg også ser på sagen med en ISP\'s kasket, så kan det jo være ganske korrekt ;-)

lthrane
Avatar billede hornshoj Nybegynder
30. november 2000 - 22:01 #8
lthrane-->Tak for dit input! Må jeg SÅ se noget kode ;)
Jeg gider næsten ikke afsløre det hele, men min struktur er lagt an på at scriptet på et tidspunkt, når jeg vil opgradere til APS+ kan recompilere hele gøjemøget og derfor benytte minimal tid på konvertering.... MÅSKE! MÅSKE!
Avatar billede hornshoj Nybegynder
24. januar 2001 - 11:50 #9
Hmm det her bliver nok ikke til noget alligevel.
Men jeg modtager da gerne kode, og giver stadigvæk point ud...!