Avatar billede stef Nybegynder
25. august 1999 - 11:14 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Tracert, switches?

Jeg er igang med at lave en opgave ang.Tracert kommandoen.
De switches som tilhører kommandoen er jeg interesseret i at få forklaret på letforståligt dansk.
Det drejer sig om: -d, -h, -j, -w.
Er Tracert kun anvendelig fra en Windows Dos-prompt, eller er den til stede i fx Dos 6.22?
På forhånd tak.
Avatar billede mukke Nybegynder
25. august 1999 - 11:25 #1
Format: tracert [-d] [-h maksimum_hop] [-j værtsliste] [-w timeout] mål_navn

Indstillingsmuligheder:
    -d                Oversæt ikke adresser til værtsnavne.
    -h maksimum_hop    Det største antal hop, der skal søges efter mål.
    -j værtsliste      Løs kilderute langs værtsliste.
    -w timeout        Vent timeout-millisekunder for hvert svar.

Det vil altså sige at -d giver dig IP-adresserne uden at "oversætte" dem til domains (fx. 195.192.104.254 frem for www.midtfyns-gym.dk) Dette er hutige men ofte ret usigende.(...)
Avatar billede mukke Nybegynder
25. august 1999 - 11:30 #2
-h Fortæller hvor lang den skal trace - -h 10 fortæller den at den maks skal søge 10 servere. Standard er vistnok 30.

-j må du sev finde ud af :)

-w fortæller hvor længe den skal vente på de forskellige servere. Ved ordentlige forbindelse er det ikek det store problem, men hvis man vil undersøge hvorfor man ikek kan frbindelse til et eller andet sted, kan det være praktisk at sætte denne højt så man er sikker på at når den timmer ud, så er det fordi den angivne server er nede.

Håber dette hjalp.

Mht. dos 6.22 - Jeg tvivler på det men ved det ikke med sikekrhed.
Avatar billede anke Nybegynder
25. august 1999 - 14:33 #3
Tracert

tracert [-d] [-h maksimum_hop] [-j værtsliste] [-w timeout] destination_navn
Denne diagnosticeringsfunktion bestemmer ruten til en destination ved at sende ICMP echo-pakker med forskellige TTL-værdier (Time-To-Live) til destinationen. Det kræves af hver router på stien, at den nedsætter TTL på en pakke med mindst 1, før pakken sendes videre. TTL er således rent faktisk en hoptæller. Når TTL på en pakke når 0, formodes routeren at sende en ICMP Tid overskredet-meddelelse tilbage til kildesystemet. Tracert bestemmer ruten ved at sende den første echo-pakke med en TTL på 1 og forøge TTL med 1 for hver efterfølgende transmission, indtil destinationen svarer eller den maksimale TTL-værdi er nået. Ruten bestemmes ved at undersøge ICMP Tid overskredet-meddelelserne, som sendes tilbage af de mellemliggende routere. Bemærk, at nogle routere ubemærket sender pakker med overskredet TTL, og at de er usynlige for tracert.

Parametre

-d
Angiver, at adresser ikke skal fortolkes som værtsnavne.
-h maksimum_hop
Angiver det maksimale antal hop, der skal bruges til at søge efter destinationen.
-j værtsliste
Angiver løs kilderute langs værtsliste.
-w timeout
Venter det antal millisekunder, der er angivet i timeout, på hvert svar.
destinationsnavn
Navnet på destinationsværten.
Dette er Windows egen forklaring, men ikke et ord om dos.
/anke
Avatar billede stef Nybegynder
26. august 1999 - 09:45 #4
Tak for hjælpen Anke!
Det var rart at få kommandoen detaljeret lidt mere.
Tak.