Avatar billede onomaturgen Nybegynder
03. juni 2003 - 10:21 Der er 29 kommentarer og
2 løsninger

Hvilken Linux som testserver?

Jeg skal til at opsætte en server til privat brug. Men jeg er i tvivl om hvilken Linuxdistribution jeg skal anvende.

Det er meningen at den skal anvendes som test-miljø for hjemmeflækkede web-applikationer, såsom Tomcat, MySql,etc. samt afvikle programmerings-IDE'er.

Derudover skal den fungere som applikationsserver for 2 ældre bærbare, med alt til daglig brug.

Serveren skal derfor ikke afvikle grafiske brugerflader.
De tynde klienter skal til gengæld afvikle så absolut lidt som muligt,dvs. helst kun den grafiske brugerflade, mens den egentligeapplikation afvikles på serveren.

Derudover havde jeg tænkt mig at serveren skulle fungere som web- og mailserver,nu den alligevel skal stå der.
Avatar billede soreno Praktikant
03. juni 2003 - 10:28 #1
Jeg ville foretrække debian.

Jeg vil anbefale at du bruger et par timer her:
http://www.linuxbog.dk/

Samt at du selv prøver flere distributioner. Hvis du er helt grøn i Linux kan du f.eks. starte med RedHat. Når du så har fået lidt erfaring kan du kigge på Debian.
Avatar billede dank Nybegynder
03. juni 2003 - 10:30 #2
i dit tilfælde!

Red Hat eller Debian.

Red Hat fordi den måske i nogen tilfælde er lidt nemmere "at gå til". Og RH har på forhånd taget højde for mange ting, som kan opstå når du installerer ekstra applikationer (libs o.s.v.)

Alternativt debian fordi derers pakkesystem er helt overlegent alle andre. slut med at rode med dependencies problemer mellem pakker på red hat.
Avatar billede arne_v Ekspert
03. juni 2003 - 12:39 #3
Ret ligegyldigt hvilken dist du vælger.

Du skal sådan set kun have et Linux bare bone operativ-system plus
nogle special server og udviklings værktøjer. Og de sidste vil du alligevel
downloade nyeste og installere i.s.f. at bruge dem der kommer med
distributionen.

Så hvad som helst der kan give dig en kørende Linux i text mode
på en time kan bruges.

Jeg vil tro at alle distributioner kan klare det. Jeg ved at Redhat
kan fordi jeg har prøvet det.

Husk for guds skyld at få valgt alt det crap fra som du ikke
skal bruge.

Og jeg forstår ikke betragtningerne om Redhat i.f.m. en ny installation.
Hvis man vælger en "typisk" installation så er alt der de skal bruges
der naturligvis. Hvis man vælger en "custom" installation og selv
vælger så kommer den jo frem til sidst og fortæller hvad man mangler
og spørger om ikke den skal tage det med - og det svarer man bare ja til.
Det er da ikke noget problem.
Avatar billede onomaturgen Nybegynder
03. juni 2003 - 15:35 #4
Jeg tror jeg går efter arne v.'s forslag. Det er netop af denne grund at valget faldt på linux.
Nogle gode råd og vejledning mht. opsætning og konfiguration af applikationer og klienter?

For begge dele gælder at tutorials og How-to's meget gerne modtages.
Avatar billede arne_v Ekspert
03. juni 2003 - 15:51 #5
Linux: bare husk at vælg custom installation og så vælg det meste fra.

Så skal du hente og installere:
  - JDK (formentlig version 1.4.1_02)
  - Tomcat (formentlug version 4.1.24)
  - MySQL (kan jeg ikke huske hvad version der er current)
  - IDE ? (Eclipse måske ?)
de hentes fra deres respektive web-site i enten tar eller .rpm
format og installeres normalt.

Der må være installation sog konfigurations vejledninger
på deres respektive web-sites.

Advarsel: vær meget opmærksom på karakter-sæt og ISO-8859-1
versus UTF-8 da jeg kender flere som har haft problemer med
det i.f.m. Java og MySQL på nyere Linux !

Hvis du har nogle konkrete spørgsmål så spørg endelig. Jeg kender
de fleste af produkterne rimeligt godt.
Avatar billede dank Nybegynder
03. juni 2003 - 16:04 #6
Der er bare lige en lille detalje du glemmer - det er vedligeholdelsen og installeringen er nye pakker/applikationer.

RedHat: Først leder du web igennem for at finde en passende RPM, som du så downloader. Derefter skal du installere den. Hvis der er dependicies problemer, så kan du starte forfra.. o.s.v.

Debian: apt-get install program. done!

Desuden er det vel lidt forkert at vælge en dist og under installering vælge det meste fra - så står du tilbage med noget der i base minder om Debian.

2 skridt frem og 1 tilbage! :o)

Iøvrigt finder du mindst ligeså god support fra linux samfundet hvis du vælger Debian. Måske endda bedre support, idet en meget stor andel af "nørderne" benytter Debian.

Se f.eks. www.Debianguiden.dk
Avatar billede arne_v Ekspert
03. juni 2003 - 17:00 #7
Udmærket argument hvis man vil installeret 1000 applikationer som
bruger et hav af biblioteker.

Men det er ikke tilfældet her. Det var meget få applikationer. Applikationer
som ikke har meget dependencies (Tomcat kan man køre samme binære
dist på både Windows og Linux !). Applikationer som man ikke skal
lede efter for at finde (fordi de er hvor de er og dem der bruger
dem ved hvor de er).

Og min pointe var netop at man kun skulle bruge bare bone Linux og
at det derfor ikke betød meget hvilken dist man så vælger.
Avatar billede arne_v Ekspert
03. juni 2003 - 17:03 #8
Jeg ved ikke nok til at kunen sige hvad der er bedst support på.

Der er 3 gange som mange Redhat spørgsmål som Debian spørgsmål
her på E, men det kan man jo ligeså godt konkludere at
redhat er sværere at bruge udfra.

Det var mit indtryk at rigtigt nørder bruger FreeBSD
og slet ikke Linux.
Avatar billede dank Nybegynder
03. juni 2003 - 17:38 #9
hehe.. FreeBSD er da også klart at fortrække, men nu gik spørgsmålet jo på Linux.
Avatar billede onomaturgen Nybegynder
03. juni 2003 - 22:01 #10
FreeBSD?
Sig frem.
Er det et egentligt alternativ til mit behov?
Og hvordan med klienterne i et FreeBSD-miljø?
Avatar billede arne_v Ekspert
03. juni 2003 - 22:08 #11
FreeBSD er en gratis Unix ligesom Linux.

Den er ikke nær så kendt oi offentligheden som Linux.

Men rigtige nørder foretrækker normalt den til server.

Du kan og nok ikke få de der færdigpakkede distroer til den.

Du skal ud og hente source og builde.

Det var et fremragende valg til f.eks. high volume FTP server.

Jeg er lidt skeptisk overfor Java supporten.

Men jeg er ikke FreeBSD ekspert - måske dank kan be eller afkræfte.
Avatar billede dank Nybegynder
03. juni 2003 - 22:23 #12
Om du benytter Linux eller FreeBSD betyder nok ikke det helt store.

FreeBSD er utroligt robust. jeg har haft redhat servere og Debian servere som er stået af under stor belastning, men det er endnu ikke lykkedes at kvæle en BSD maskine :o)

FreeBSD har bl.a. "ports" som betyder ufatteligt nem installering af ting. f.eks. så installeres Apache 1.3.27_4 med mod_ssl således

# cd /usr/ports/www/apache
# make install && make clean

done...

Så henter den selv hvad den skal bruge på nettet. compiler både apache + evt. dependencies.

Det er enda en nemmere metode, som jeg dog ikke benytter.

Problemet med FreeBSD er at det kan være lidt sværere at installere. kræver måske lige at man prøver det et par gange.. Derefter klares en installation, på ca. 10 minutter maks!

Typiske brugere af FreeBSD er nok "rigtige" nørder og professionelle brugere der fortrækker BSD.

Det bedste sted af hente hjælp til BSD er nok www.bsd-dk.dk 's danske mailingliste.

En hurtig søgning i ports på en BSD maskine, med søgeordet "java" gav omkring 250 resultater.

En søgning med ordet "tomcat" gav følgende resultat:

mars root  /usr/ports% #make search key=tomcat
Port:  jakarta-tomcat-3.3.1_16
Path:  /usr/ports/www/jakarta-tomcat3
Info:  Open-source Java web server by Apache, stable 3.x branch
Maint:  znerd@FreeBSD.org
Index:  www java
B-deps: XFree86-libraries-4.3.0_5 expat-1.95.6_1 fontconfig-2.2.0 freetype2-2.1.
4_1 imake-4.3.0 javavmwrapper-1.4 jdk-1.2.2p11 libiconv-1.8_2 open-motif-2.2.2_1
pkgconfig-0.15.0 unixODBC-2.2.5 urwfonts-1.0
R-deps: XFree86-libraries-4.3.0_5 expat-1.95.6_1 fontconfig-2.2.0 freetype2-2.1.
4_1 imake-4.3.0 javavmwrapper-1.4 jdk-1.2.2p11 libiconv-1.8_2 open-motif-2.2.2_1
pkgconfig-0.15.0 unixODBC-2.2.5 urwfonts-1.0

Port:  jakarta-tomcat-4.0.6
Path:  /usr/ports/www/jakarta-tomcat4
Info:  Open-source Java web server by Apache, stable 4.0.x branch
Maint:  znerd@FreeBSD.org
Index:  www java
B-deps: XFree86-libraries-4.3.0_5 expat-1.95.6_1 fontconfig-2.2.0 freetype2-2.1.
4_1 imake-4.3.0 javavmwrapper-1.4 jdk-1.2.2p11 libiconv-1.8_2 open-motif-2.2.2_1
pkgconfig-0.15.0 unixODBC-2.2.5 urwfonts-1.0
R-deps: XFree86-libraries-4.3.0_5 expat-1.95.6_1 fontconfig-2.2.0 freetype2-2.1.
4_1 imake-4.3.0 javavmwrapper-1.4 jdk-1.2.2p11 libiconv-1.8_2 open-motif-2.2.2_1
pkgconfig-0.15.0 unixODBC-2.2.5 urwfonts-1.0

Port:  jakarta-tomcat-4.1.24
Path:  /usr/ports/www/jakarta-tomcat41
Info:  Open-source Java web server by Apache, stable 4.1.x branch
Maint:  znerd@FreeBSD.org
Index:  www java
B-deps: XFree86-libraries-4.3.0_5 expat-1.95.6_1 fontconfig-2.2.0 freetype2-2.1.
4_1 imake-4.3.0 javavmwrapper-1.4 jdk-1.2.2p11 libiconv-1.8_2 open-motif-2.2.2_1
pkgconfig-0.15.0 unixODBC-2.2.5 urwfonts-1.0
R-deps: XFree86-libraries-4.3.0_5 expat-1.95.6_1 fontconfig-2.2.0 freetype2-2.1.
4_1 imake-4.3.0 javavmwrapper-1.4 jdk-1.2.2p11 libiconv-1.8_2 open-motif-2.2.2_1
pkgconfig-0.15.0 unixODBC-2.2.5 urwfonts-1.0

Port:  mod_jk-3.3.1_2
Path:  /usr/ports/www/mod_jk
Info:  Apache module for Tomcat 3
Maint:  znerd@FreeBSD.org
Index:  www
B-deps: XFree86-libraries-4.3.0_5 apache-1.3.27_4 expat-1.95.6_1 fontconfig-2.2.
0 freetype2-2.1.4_1 gettext-0.11.5_1 gmake-3.80 imake-4.3.0 javavmwrapper-1.4 jd
k-1.2.2p11 libiconv-1.8_2 open-motif-2.2.2_1 pkgconfig-0.15.0 unixODBC-2.2.5 urw
fonts-1.0
R-deps: XFree86-libraries-4.3.0_5 apache-1.3.27_4 expat-1.95.6_1 fontconfig-2.2.
0 freetype2-2.1.4_1 imake-4.3.0 jakarta-tomcat-3.3.1_16 javavmwrapper-1.4 jdk-1.
2.2p11 libiconv-1.8_2 open-motif-2.2.2_1 pkgconfig-0.15.0 unixODBC-2.2.5 urwfont
s-1.0
Avatar billede dank Nybegynder
03. juni 2003 - 22:26 #13
Hvis du beslutter at prøve FreeBSD, skal du kigge efter v4.8 og hvis du har en fornuftig internet forbindelse, kan du hente den CD-rom der fylder omkring 30MB. Den har alt basis.

Vælg "mininal-install" og du er kørende på omkring 10 minutter.
Avatar billede arne_v Ekspert
03. juni 2003 - 22:31 #14
Han skal også have en JDK og http://java.sun.com/j2se/1.4.1/download.html
er Linux only.
Avatar billede dank Nybegynder
03. juni 2003 - 22:36 #15
hvad gør JDK? (jeg er ikke så meget inde i Java)
Avatar billede arne_v Ekspert
03. juni 2003 - 22:39 #16
JDK (også kaldet Java SDK) er Java compileren + Java runtime

JRE = kun Java runtime

Tomcat skal have JDK fordi den skal compile JSP sider.
Avatar billede dank Nybegynder
03. juni 2003 - 22:43 #17
Det må være denne her:

Port:  jsdk-2.0
Path:  /usr/ports/java/jsdk
Info:  Sun's Java Servlet Developers Kit
Maint:  greg@greg.rim.or.jp
Index:  java
B-deps: compat3x-i386-4.4.20020925 javavmwrapper-1.4 jdk-1.1.8
R-deps: compat3x-i386-4.4.20020925 javavmwrapper-1.4 jdk-1.1.8

Install af denne:

cd /usr/ports/java/jsdk; make install && make clean && echo "bsd styrer!";

:o)
Avatar billede dank Nybegynder
03. juni 2003 - 22:43 #18
Men der er tonsvis af jave ting og sager.. jeg nægter at tro på at du ikke kan få samme support på disse ting under freeBSD
Avatar billede arne_v Ekspert
03. juni 2003 - 22:48 #19
Nej. Det er servlet developers kit. Det er noget andet.

Jeg tror også at man kan få JDK (Java SDK) til FreeBSD, men det er
lige med at finde det.

Det kan også være at man ikke skal lede efter en SUN udgave men
efter Blackdown udgaven i.s.f..
Avatar billede arne_v Ekspert
03. juni 2003 - 23:00 #20
Her er der ihvertfald noget:
  http://www.eyesbeyond.com/freebsddom/java/jdk14.html
(men det er build selv)
Avatar billede arne_v Ekspert
03. juni 2003 - 23:02 #21
Avatar billede dank Nybegynder
03. juni 2003 - 23:07 #22
ja.. det kan i alle tilfælde nok lade sig gøre. :o)

Men igen... Linux eller FreeBSD, Red Hat eller Debian.. tror ikke det betyder det helt store... ofte er det et spørgsmål om præference og intet andet.

Den væstentligste forskel i dagligdagen, synes jeg dog er de forskellige pakkesystemer.. og her er Red Hat bare ikke så fed :o)

Jeg har en RH server der kører med titusindvis af domæner, endnu flere pop3, dns, mysql + en masse andre ting.. kører konstant med et load på omkring 0.60-0.80 og den kører perfekt... Så RH kan da også være udemærket.
Avatar billede onomaturgen Nybegynder
03. juni 2003 - 23:27 #23
Hmmm......
Jeg tror lige at der er nogle ting jeg skal have sat mig ind i, førend jeg er i stand til at træffe et endeligt valg
Det virker det som FreeBSD, er en lige lovlig stor mundfuld for mig i første omgang. Desuden er stabilitet ikke kritisk for formålet. Det lyder som om netop stabiliteten er argumentet for at vælge FreeBSD, fremfor Linux, mens Linux til gengæld er lettere at gå til, correct me if I'm wrong.

Jeg vil tillade mig at bede Jer om at kommentere på delspørgsmålet om klienterne, og om valget af OS, har indflydelse på dette.
Jeg tror at jeg med de svar jeg får her, så har fat i den rigtige ende. Jeg har i hvert fald stof til nogle timers eftertanke;-).
Avatar billede dank Nybegynder
03. juni 2003 - 23:35 #24
Du "slipper" nemmest igennem en RedHat Installation, men jeg tvivler på din "dagligdag" med at installere programmer/opdatere o.s.v. er nemmere med Red Hat - tværtigmod!

Du kommer til at bruge lidt længere tid på at lære at installere Debian/FreeBSD, men du lærer Linux "rigtigt" at kende, og den tid du ofrer i starten er godt givet ud i sidste ende. både for din forståelse af tingene og den mindre tid du benytter på at opdatere.
Avatar billede dank Nybegynder
03. juni 2003 - 23:36 #25
(jeg har ikke den store erfaringer i at køre tynde klienter) men jeg tvivler på at det vil være meget anderledes om du gør det på den ene eller anden platform.
Avatar billede onomaturgen Nybegynder
03. juni 2003 - 23:50 #26
Er løsningen mht. de "tynde klienter"(læs: gamle bæbare) at installere VNC eller lign. og så derigennem afvikle applikationerne på serveren, men arbejde ved klienten?
Eller rettere; hvad er Linux's bedre alternativ til MSs Terminal Server?
Avatar billede dank Nybegynder
04. juni 2003 - 00:07 #27
hvad er det helt nøjagtigt som serveren skal afvikle for klienterne?
Avatar billede onomaturgen Nybegynder
04. juni 2003 - 00:21 #28
Grundliggende vil jeg gerne at alle programmer de bærbare ikke har RAM eller CPU-kraft til at afvikle, skulle kunne afvikles på serveren.
Dvs. Programmerings-IDE, Office-programmer, winamp, etc. At de bærbare bare var skærme og tastaturer til serveren.
Avatar billede arne_v Ekspert
04. juni 2003 - 08:38 #29
Det lyder som om du skal have fat i noget der svarer til terminal server.

Jeg mener ikke at VNC duer. VNC overtager skærmen på serveren men
kan så vidt jeg ved ikke lave multiple klienter. Det er et fremragende
remote administrations værktøj. Men ikke en terminal service.

X protokollen har altid haft den funktionalitet. Men det kræver en
del at køre et X display på en klient.

Gammeldages telnet er naturligvis helt uproblematisk, men IDE og Office
anno 2003 kører ikke over telnet.

Mit bud: prøv med X og hvis det er for tungt til klienterne så skal
du ud og lede efter noget der svarer til terminal services.
Avatar billede dank Nybegynder
04. juni 2003 - 10:43 #30
det er vist denne du skal bruge: http://www.ltsp.org/
Avatar billede onomaturgen Nybegynder
05. juni 2003 - 09:32 #31
Hatten af for Jer, Arne v. og dank. Jeg er imponeret over omfanget og hurtigheden af Jeres svar. Tak for det!
Skulle jeg få brug for at stille yderligere spørgsmål, vil jeg håbe at have Jer blandt besvarerne.
Tak for hjælpen.