Avatar billede siooe Nybegynder
30. november 2000 - 14:34 Der er 34 kommentarer

Hvad er MySQL ??

???
Avatar billede disky Nybegynder
30. november 2000 - 14:36 #1
det er en gratis SQL database server, som kan bruges til mange ting.

Desværre mangler den an del funktioner som man bruger når man laver professionelle ting.

Men til mange ting er den udemærket
Avatar billede elevatorcrew Nybegynder
30. november 2000 - 14:39 #2
Jeg vil nu mene at den er ganske udemærket!!

du kan trygt benytte den til at lave dynamiske hjemmesider
Avatar billede disky Nybegynder
30. november 2000 - 14:43 #3
den er udemærket, men den mangler:

Stored Procedures, triggers osv.

Ja man kan lave tingene uden storedprocedures, men i \'rigtige\' databaser kan man bruge dem.
F.eks. i Sybase, MS Sql osv.
Det er en extrem stor mangel i MySql og de synes ikke engang det er en vigtig ting :((
Avatar billede defrost Nybegynder
30. november 2000 - 14:46 #4
MySQL er en,normalt, gratis SQL databaseserver, der især er velegnet til hjemmesider, pga den store hastighed.

Hvis du sammenligner den med andre \"store\" databaser, fx Oracle, Informix og PostgreSQL, mangler den nogle basale ting. Det er bl.a. transactions, triggers, stored procedures, nested queries og foreign keys.

Grunden til at dette mangler er, at formålet med MySQL er, at have en database, hvor hastighed er 1. prioritet og \"stabilitet\" kommer i anden række.

Når jeg sætter stabilitet i anførselstegn er det fordi MySQL på ingen måde er ustabil, men i forhold til andre databaser, der understøtter transaktioner fuldt ud er risikoen for datatab større.

Det skal siges, at i version mysql 3.23.15 understøtter transactions, men kun tabeller af en bestemt type.

Fordelen ved MySQL er som sagt, at den er meget hurtig. Dette skyldes, at meget af det kode, der sløver andre databaser ned har kunnet barberes væk i MySQL.

Så hvis du vil lave en web-application kan du trygt anvende MySQL. Hvis du derimod skal lave et home-banking-system, vil jeg nok vælge en anden database. ;)

Avatar billede disky Nybegynder
30. november 2000 - 15:03 #5
Defrost:

Jeg vil egentligt gerne se eksempler på alvorlige tests der viser at MySql skulle være hurtigere end de store Database produkter. Som f.eks. Oracle, Sybase MS SQL.

Det er jo sjovt nok aldrig MySql der vinder de stoer tests.

Den eneste fordel jeg kan se ved MySql er at den er gratis, og mange udbydere af webhoteller derfor bruger den. Men ingen af de seriøse internet firmaer jeg kender til bruger MySql, da den simpelthen ikke er hurtig og stabil nok til det.

Men som sagt send et par URL\'er på seriøse tests der modbeviser den påstand :)
Avatar billede defrost Nybegynder
30. november 2000 - 15:28 #6
disky:

kender ingen URL\'s på seriøse tests, der påviser at MySQL er hurtigere eller langsommere end andre databaser. Det eneste jeg kender er \"the word one the street\", og som jeg har forstået det er MySQL, ved simple opgaver, hurtigere end de fleste andre databaser.

Oracle er dog også extremt hurtig, men hvis vi snakker om mange webhoteller er den noget lige i overkanten dyr. Desuden kan mange med en smule tålmodighed tune en mysql-server til noget nær optimal performance.

Prøv du derimod at sætte dig ned og forsøg at tune en oracle-db.

Men jeg vil sende dit spørgsmål tilbage i hovedet på dig og bede dig sende mig nogle URL\'s, hvor MySQL IKKE lægger i toppen af feltet inden for hastighed.

Og jeg vil stadig holde min påstand: Til de flestes behov, indenfor web-applicationer er mysql både hurtig og stabil nok.

Avatar billede jinxed Nybegynder
30. november 2000 - 15:30 #7
MySQL er blevet så udbredt fordi den er gratis og hurtig.

Transactions er som defrost skriver blevet tilføjet, men stored procedures mangler.

I SQL syntax delen er MySQL lækker(LIMIT), men mangler nested selects.

Kig på:
http://www.mysql.com/information/benchmarks.html

Jinxed ; ]
Avatar billede disky Nybegynder
30. november 2000 - 15:30 #8
Defrost:

Ja til de fleste opgaver er den hurtigt og stabil nok.

Men det er ikke det samme som hurtigere og mere stabil end andre.

Men her er URL\'en der fortæller det hele http://www.tpc.org/

Og hvad skulle problememt være i at tune en Oracle Database ??? Ja det kræver en der ved hvad han gør, det samme er tilfældet med MySql.

Men du har ret det er fint den er gratis, men hurtigere (i doubt it)
Avatar billede nomiz Nybegynder
30. november 2000 - 15:34 #9
Jeg tror her er tale om snyd! Se brugeren som stiller spørgsmålet er oprettet umiddelbart 10 minutter før spørgsmål stilles! Jeg finder admin..

/vh
Simon
Avatar billede disky Nybegynder
30. november 2000 - 15:34 #10
Jinxed:

Du må meget undskylde men en test lavet og udført af folkene bag MySql kan man ikke tage alt for seriøst.

Kig på www.tpc.org
Avatar billede andreas_admin Nybegynder
30. november 2000 - 15:45 #11
elevatorcrew/siooe er begge slettet for snyd. Jeg beklager overfor de øvrige deltagere, som er kommet med rigtig gode svar. De \"to\" var oprettet lige efter hinanden, og ca. 10 min. inden spm. blev stillet.
Avatar billede jinxed Nybegynder
30. november 2000 - 15:45 #12
//nomiz: agree

disky>> Så vidt jeg husker snød MS sidste år på tpc.org (de glemte alt andet end select\'s).

Kig på ZDnet:

http://www.zdnet.com/enterprise/stories/linux/news/0,6423,2436155,00.html

Jinxed : }
Avatar billede defrost Nybegynder
30. november 2000 - 15:48 #13
Jeg kan ikke finde noget omkring mysql på tpc.org?? Men muligvis bare mig, der ikke ved, hvor jeg skal kigge. ;)

Men nu skal man også se på, hvad der er for nogle tests der bliver udført på databasen....

MySQL er optimimeret til de simple operationer. Noget, der bliver udført meget ved de fleste web-applikationer.
Avatar billede disky Nybegynder
30. november 2000 - 15:49 #14
Jinxed:

Ja og hvad har det med det hele at gøre ??
Det er stadigvæk ikke MySql der vidner den test. Som er defacto standarden for hvor hurtigt en databaseserver er !!

Husk når folkene bag ved MySql forsøger at teste deres base imod andre baser, er den optimeret i yderste detalje, på en måde kun de magter. Hvorimod alle de andre bare er standard installeret.
Avatar billede jinxed Nybegynder
30. november 2000 - 15:49 #15
MySQL rulez!

hehe
Avatar billede disky Nybegynder
30. november 2000 - 15:50 #16
defrost:

Der er en logisk forklaring på at MySql ikke er med, den er simpelthen ikke blandt de hurtigste.

For godt nok koster sådanne en test penge, men selv folk bag noget open source software, er da interreseret i at vise at deres software er hurtigere end andres (hvis de også er det)
Avatar billede defrost Nybegynder
30. november 2000 - 15:56 #17
disky:

Nu er jeg slet ikke med. Du påstår simpelthen at fordi TcX ikke har ville betale penge for at være med i sådan en test (der slet ikke er lavet til en database som MySQL) er det bevis for, at de ikke er hurtige?

Har du kigget på, hvad det er folkene bag TPC tester? Det er way over the head på MySQL. MySQL har aldrig og vil aldrig blive en database, der vil være at finde i det forum.

MySQL er optimeret til at levere resultater til simple forspørgsler LYNHURTIGT! Og dette bliver IKKE testet af TCP.

Avatar billede disky Nybegynder
30. november 2000 - 16:22 #18
Nej jeg siger at hvis MySql er hurtigt ville det være den fedeste reklame for TcX.

Så ethvert firma med fornuft ville bruge de penge for at bevise det.

Men pyt med det, jeg bruger det også selv på min hjemmeside, men som sagt jeg kender ingen seriøse internet firmaer der gør pga. dårlig performance ved hård belastning
Avatar billede defrost Nybegynder
30. november 2000 - 16:25 #19
disky: Jeg har ikke oplevet problemer med den endnu. Men jeg tror ikke, at det kan betale sig at diskutere mere. ;)

EOD herfra.

Avatar billede fartzzz Nybegynder
30. november 2000 - 16:33 #20
Taget fra bogen: MySql & MSql fra forlaget O\'reilly..

---Snip
\"as Mysql is faster than msql, msql is more efficient\"
---Snip

Og det skal osse lige siges at msql er meget dyrt og udviklingen er ikke lige så hurtig som mysql!
Men man kender jo Micro$oft.. Alt kører stadig som demo! ;o)

Fartzzz
Avatar billede mtilsted Nybegynder
30. november 2000 - 16:46 #21
Mysql er meget hurtig til de ting den gør simpelthen fordi der er saa mange ting den ikke implementere. Hvis du laver 10000 simple insert tror jeg faktisk at mysql ville slaa de fleste andre databaser da de kan lave insert meget hurtigt fordi de ikke skal lave transaction support :-}

Problemet med mysql er alle de ting de ikke har implementered saa egentlig vil jeg anbefale brug af PostGres sql server(Køre paa alt andet end windows) som er en opensource server med baade transactions support for flere queryes og ligende brugbare features :}

(Og grunden til at du ikke ser nogle database sammenligninger er at det er en del af slutbruger licensen for MsSql og Orakel at man ikke maa lave den slags.
Avatar billede alvion Nybegynder
30. november 2000 - 17:12 #22
Jeg har lavet nogle test-scripts, hvor resultaterne kan ses på:

http://www.sarum.dk/info/performancetest.htm

Det skal dog siges, at pga. tidsmangel har jeg kun kørt hver test igennem 10.000 gange, hvor en mere reel test ville være 10.000.000 gange. Men brug den som i lyster.

Hvis du vil have yderligere forklaringer af resultaterne eller en kopi af de scripts som er brugt, så smid en mail til mig.
Avatar billede alvion Nybegynder
30. november 2000 - 17:18 #23
Men ja, jeg tror også spørgsmålet er snyd.

Hvem helvede smider 300 point efter sådant et spørgsmål, og så ovenikøbet bare skriver ?? i brødteksten?

Nå, men vi finder jo nok ud af det. På et eller andet tidspunkt kommer der et lige så tyndt svar som spørgsmålet. Dette bliver godkendt og så ved vi hvem det er...
Avatar billede alvion Nybegynder
30. november 2000 - 17:19 #24
Jeg glemte også lige at sige, at begge database servere er sat op efter standardinstallation, dvs. der er ikke foretaget optimering på nogen af dem.
Avatar billede jinxed Nybegynder
01. december 2000 - 08:16 #25
alvion>> Interessant test : ) Ville gerne se det hvis MySQL lå på Solaris!?
Avatar billede alvion Nybegynder
01. december 2000 - 09:04 #26
Så må du selv gøre det. Jeg har ikke lige scripts\'ene tilgængelige lige nu - de ligger på en maskine jeg lige skal have sat sammen igen. Så snart jeg har fundet dem frem (om et par dage) lægger jeg dem ud samme sted som resultatet.
Avatar billede jinxed Nybegynder
01. december 2000 - 09:45 #27
alvion>> ok
Avatar billede billeschou Nybegynder
01. december 2000 - 12:06 #28
til fartzzz og mtilsted: msql og MsSql er ikke det samme...
http://www.hughes.com.au
Avatar billede mtilsted Nybegynder
01. december 2000 - 12:10 #29
Hvor har jeg da antydet at de skulle være ens???
Avatar billede billeschou Nybegynder
01. december 2000 - 13:31 #30
sådan som jeg opfatter fartzzz\' indlæg, så forveksler han msql med MsSQL. Mht. dit indlæg, så opfattede jeg det som en kommentar til fartzzz.
Måske jeg har misforstået noget...
Avatar billede naesbygaard Nybegynder
01. december 2000 - 20:03 #31
PAS PÅ :)

MySQL  er et narkotika, man bliver afhængig af det!

Dog et plus: Første gang er gratis, men det er næste og næste og næste også! :)

/NbG

Avatar billede mortenfn Nybegynder
01. december 2000 - 23:35 #32
næste spørgsmål hvad er bedst bil eller en traktor, i hopper på den hver gang, men denne gang en fornuftig diskution
Avatar billede alvion Nybegynder
02. december 2000 - 01:54 #33
Ja, selvfølgelig hopper vi på den hver gang.

Folk i dette forum er her, fordi de vil løse problemstillinger og diskuttere løsninger, ikke fordi de vil snuse rundt i hvorvidt spørgeren har rent mel i posen. Derfor kan der gå lidt tid, før man opdager at det er et \"fake\" spørgsmål, og så er debatten alligevel godt igang.
Avatar billede jinxed Nybegynder
06. december 2000 - 07:32 #34
naesbygaard>> hehe ; ]