Avatar billede mrnight Nybegynder
02. juni 2003 - 20:36 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Kontakt af mobiltelefon

Hej jeg har lavet en kontakt af en mobiltelefon. Således når jeg ringer op til telefonen "trækker" kredsløbet et relæ.

Det er en NOKIA 3310!

Jeg sad lige op måte lidt på telefonen i dag! Jeg har fundet ud af at der over vibratoren er et spændingsfald på 2 - 2.5 VDC. (Højeste neveau)

Er der en eller anden der kan finde et diagram med et relæ der ikke er så stort? Hvor der helst ikke ingår nogle integrerede kredsløb :-)!
Avatar billede mrnight Nybegynder
02. juni 2003 - 20:41 #1
Her er diagram over kredløbet jeg har bygget.

http://sound.westhost.com/project38.htm

på veroboard fylder det ca. 12 * 5 cm.
Avatar billede scb Praktikant
02. juni 2003 - 21:13 #2
Roder du stadig med telefonen...
Men hvis du har ca. 2 volt DC er det sansynligvis nok til at tænde en optokobler, udgangen af optokobleren kan du så bruge til hvad du vil, f.eks trække et relæ.
-SCB
PS: Jeg er ikke på Eksperten mere i aften...
Avatar billede scb Praktikant
02. juni 2003 - 21:15 #3
Eller prøv at fjerne D1, og så koble spændingen fra vibratoren direkte over R11.
Hvis det virker kan du fjerne alt til venstre for D1.
-SCB
Avatar billede real_icebear Nybegynder
02. juni 2003 - 22:05 #4
Hmm... Hvorfor ikke bare bruge en almindlig bc547 og et par modstande det burde da gøre det.

Der er vel 0 volt når telefonen ikke ringer og 2-2,5 volt når den ringer.

Og den skulle bruges til at tænde en pc ik'?
Avatar billede real_icebear Nybegynder
02. juni 2003 - 22:06 #5
Forresten scb har du opkøbt et kæmpe lager med optokobler,
Har lagt mærke til at det er en komponent du tit forslår :)
Avatar billede k.harritsoe Nybegynder
02. juni 2003 - 23:30 #6
Brug en transistor, fx en BC547, til at trække et relæ.
Avatar billede scb Praktikant
03. juni 2003 - 06:46 #7
>>real_icebear  Det kunne være jeg skulle gøre det...
Grunden til at jeg tit foreslår en optokobler når der skal hentes styrespænding el.lign ud af færdigkøbte produkter, er at du ikke får galvanisk forbindelse med det du selv har bygget, og det kan være en kæmpe fordel, f.eks hvis det er noget med lyd undgår du stel/brum sløjfer, eller hvis det skal køre på samme strømforsyning, og det ene kredsløb har hævet stel, eller måske + til stel, og sådan kunne jeg blive ved....

Men i dette tilfælde er det sikkert ok, det er også derfor jeg foreslår efterfølgende bare at koble spændingen ind på den fet der trækker relæet i mrnight´s eksisterende opstilling.
-SCB
Avatar billede mrnight Nybegynder
03. juni 2003 - 11:03 #8
Hvis jeg skal bruge en optokobler, kan du så ikke finde et diagram?

Og optokobleren hos www.rs-components.dk
Avatar billede mrnight Nybegynder
03. juni 2003 - 20:46 #9
Er der nogle der hjælper eller hvad?
Avatar billede scb Praktikant
03. juni 2003 - 22:22 #10