Avatar billede jakka Nybegynder
02. juni 2003 - 16:25 Der er 1 kommentar

joins?, exist? og subSelects? på fem tabeller

Jeg har fem tabeller:
indrykning(bestillingsDato, annonceNr...)
bestilling(bestillingsDato, annonceNr, tlfNr...)
annonce(annonceNr, annonceType...)
annonceType(annonceTyper, høj, lav, mini, stor...)
Kunde(tlfNr,navn...)

Jeg skal lave en liste over kunder, der har haft en bestilling af samtlige annoncetyper i år 2000!

Jeg har det her indtil videre:

SELECT kunde.navn
FROM kunde, bestilling, indrykning, annonce, annonceType
WHERE bestilling.bestillingsDato  LIKE '*2002' and kunde.tlfNr=bestilling.tlfNr and annonce.annonceNr=bestilling.annonceNr and
annonce.annonceType=annonceType.annonceType
and  Exists (select * FROM kunde where annonce.annonceType='høj')

UNION
SELECT kunde.navn
FROM kunde, bestilling, indrykning, annonce, annonceType
WHERE bestilling.bestillingsDato  LIKE '*2002' and kunde.tlfNr=bestilling.tlfNr and annonce.annonceNr=bestilling.annonceNr and
annonce.annonceType=annonceType.annonceType
and  Exists (select * FROM kunde where annonce.annonceType='lav'.........

Men det er det med at sammenligne de enkelt kunders bestillinger, om de har haft bestilt samtlige, der giver store problemer!

Håber nogen gider hjælpe!

på forhånd tak!

Jakka
Avatar billede thomasll Nybegynder
03. juni 2003 - 09:27 #1
Du skal bruge dobbelt negation til at løse problemet, umiddelbart virker det som om dine tabeller indeholder redundans, da du har mange oplysninger i hver tabel.

Prøv at kig på dine tabeller og se om de kan gøres mindre, ellers tror jeg ikke du får det til at virke

T-Bird