Avatar billede medusa Nybegynder
02. juni 2003 - 11:32 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Check for blanke i en liste

Hejsa, Jeg har en liste som består af dage:
Dag1, dag2, ..., dag7. Det skal være muligt at afkrydse en række sammenhængende dage (eks dag2, dag3, dag4), men ikke med huller (eks dag2, dag3, dag7), men hvordan kan man lave dette check?
Avatar billede mmmtm Nybegynder
02. juni 2003 - 11:55 #1
Du kan jo lave det ud fra at der først vælges en "startdag" og derefter antal dage.
Ellers kan du  validere inputtet og prompte brugeren hvis de ikke har valgt sammenhængende dage.
Avatar billede medusa Nybegynder
02. juni 2003 - 13:26 #2
Har du lyst til at uddybe det? Mit spm er stadig hvordan? Gerne kode eksempel i lotusscript.
Avatar billede jogii Nybegynder
02. juni 2003 - 13:37 #3
Du kan prøve følgende (jeg har ikke testet om det virker)

Lav en Keyword liste med tal som alias:
Dag1 | 1
Dag2 | 2
  ...
Dag7 | 7

Følgende burde virke under forbehold for at elementerne i listen gemmes i "naturlig rækkefølge", dvs. 2, 3, 4 og ikke 3, 4, 2

I valideringen kan du bruge følgende:
_list := <FELT>;
_num := @Elements(_list);
_diff := @TextToNumber(_list; -1) - @TextToNumber(_list; 1);
REM "_diff indeholder nu afstanden mellem første og sidste element i listen";
REM "_diff + 1 burde være lig med _num";
@If(_num = 0; @Failure("Du skal vælge mindst én ugedag."); _diff + 1 = _num; @Success; @Failure("Du skal vælge sammenhængende dage"))

//Jörg
Avatar billede jogii Nybegynder
02. juni 2003 - 13:39 #4
Sagde du LotusScript? Hvornår skal der valideres?
//Jörg
Avatar billede medusa Nybegynder
02. juni 2003 - 13:46 #5
først når man gemmer dokumentet.
Avatar billede jogii Nybegynder
02. juni 2003 - 14:14 #6
Skal valideringen være i QS eller må feltet validere sig selv med sin egen valideringsformel? Skal der også valideres via Web?
Avatar billede medusa Nybegynder
02. juni 2003 - 14:26 #7
Det skal ligge i et scriptlib sammen med en masse andet validering af dokumentet. Det skal ikke valideres via web.
Avatar billede mmmtm Nybegynder
03. juni 2003 - 16:57 #8
Det jeg mente, var at du på din formular laver to (dialogbox) felter. Et med de dage der kan vælges og derudover et med de x antal dage der kan vælges. Du kan evt. lade det sidste være beregnet, udfra hvad der vælges i den første - men det er helt afhængigt af hvad det er du skal bruge det til...(?)
Avatar billede medusa Nybegynder
04. juni 2003 - 08:48 #9
Har selv løst problemet ved at give hver dag en værdi (1,10,100...) Hvis det er en sammenhængende periode vil summen give ene 1-taller (når man fjerner efterfølgende nuller).