Avatar billede lasg Nybegynder
02. juni 2003 - 00:51 Der er 3 kommentarer og
4 løsninger

Søger komplet diagram for PSU (eller lidt teknisk PSU-viden)

Nogen der kan finde et nogenlunde diagram over en computerPSU et eller andet sted på nettet? For jeg kan ikke.

Jeg vil gerne vide hvad der sker med strømmen, lige efter den er røget ind som 230v~. Bliver den transformeret til 12v- og så videre derfra til 5v-, 3v- og hvad der nu ellers bruges inde i en computer. Eller bliver den transformeret ned til alle de forskellige spændinger på en gang?

Jeg har gang i et projekt, hvor en alm. computer skal drives af et bilbatteri. Jeg kan 'bare' købe en 12v-230v inverter, men det virker lidt dumt først at lave strømmen fra 12v til 230v, og så igen fra 230v ned til det computeren bruger. Så hvis man kunne smutte uden om en del af PSU'en, og så give den de 12v ind et sted, ville det være smart..

/ LaSG
Avatar billede retaxes Nybegynder
02. juni 2003 - 09:55 #1
hvorfor vil du vide det, du har nok ikke de store muligheder for at gennemskue det alligevel og diagrammer er nok svære at finde.

Men i grove træk sker der det at de 220~ først ensrettes til en tilsvarende jævnspænding (det er her man skal passe på nallerne), spændingen føder en multivibrator der kører på en eller anden høj frekvens, 40 Khz eller hvad ved jeg.
Denne svingning foregår i en transformator der er afstemt til frekvensen, men som samtidig transformerer til de spændinger der bruges i computeren, 12V 5V etc. etc.
Spændingerne stabiliseres af nogle elektroniske regulatorer, jævnspndingen skal være helt fri for brum og støj, det sker i form af filte og elektrolytter.

Kan du klare dig med denne forklaring?
Avatar billede the_collector Novice
02. juni 2003 - 10:04 #2
Avatar billede real_icebear Nybegynder
02. juni 2003 - 10:44 #3
Hvis jeg var dig ville jeg transformer de 12 volt fra bilen direkte om til de forskellige spændinger du nu engang skal bruge, bare være sikker på at de forskellige converter kan levere en stor nok strøm. Hvis du ikke er den største haj til elektronik skulle du måske overveje og købe 12->230 volts converter og så sætte pcen dertil.

Det kunne godt tænkes at der måske skulle smides et extra batteri i bilen
Avatar billede darkwingduck Nybegynder
02. juni 2003 - 11:00 #4
Du kan både køre op forbi 12-220v (dc-ac)og så blot benytte en standart strømforsyning, eller du kan vælge at benytte en dc-dc konverter.

Jeg vil anbefale dig at tage et godt kig omkring på www.mp3car.com. søg på "power supply" eller "dc-dc".

Her kan du hvis du søger lidt finde både tegninger til hvordan du bygger din egen dc-dc konverter, finde links til et sted de sælger dc-dc konverter. Jeg tror nok at opus skulle være navnet på et af de mærker som du kan købe. Vælger du selv at bygge en konverter så vær opmærksom på at nogle af stumperne kan være ssvære at finde i dk, og du nok skal regne med at skulle skaffe nogle af stumperne i udlandet.

Hvis du vælger at købe en dc-ac konverter, får du dog nogle fordele du kan tilslutte "næsten" alle former for 220v emner. Vær dog opmærksom på at en konverter har det lidt svært med strømforbrugs spikes, dvs du kan ikke bruge en crt skærm da den bruger utroligt mange watt lige når den skal varme billedrøret op. Sørg for at få fat i en konverter på mindst 150 watts og gerne mere afhængigt af hvad du har tænkt dig at prøve at trække at gizmoes.

Med hensyn til batterier og strøm forbrug, så kan du få konvertere som selv slår fra når batteriet falder under en hvis spænding, men et ekstra batteri ville ikke være nogen dårlig ide, især ikke hvis du laver en dc-dc konverter (som sjældent har spændings advarsel på.
Avatar billede scb Praktikant
02. juni 2003 - 19:16 #5
Her er diagrammet over en typisk ATX strømforsyning:
http://www.schematicsforfree.com/misc_circuits/ATX_Power_Supply.gif
-SCB
Avatar billede lasg Nybegynder
02. juni 2003 - 19:41 #6
Takker for hjælpen. Jeg køber nok sådan en inverter-dims. Men tak for de fine diagrammer. Nu kan jeg jo altid forsøge mig lidt med PSU-modding også :)

/ LaSG
Avatar billede retaxes Nybegynder
02. juni 2003 - 20:26 #7
takker for pointene..