Avatar billede drnicebyte Nybegynder
01. juni 2003 - 23:46 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

End of file

Hei.

Jeg har et problem, skal skrive inn noen tall til en fil.
Men når jeg skal hente tallene ut igjen får jeg end of file.
Jeg skjønner at feilen kommer fordi tallene på blir delt med , (komma). Og at jeg har skriver de inn med komma.

Så det jeg lurer på er hvordan jeg skal få skrevet til fila med . (punktum) istedet. Altså tallene slik feks 12.4
og ikke 12,4

I filen ligger tallene slik
0.45
0.8
2.2
1.5
0.04

Og når jeg lagrer tallene til fila blir tallene slik
0,45
0,8
2,2
1,5
0,04

Hvordan skal jeg lagre slik at tallene blir lagret med punktum. (.) og ikke (,)

Dette er koden som jeg bruker:

Private Sub knappLagre_Click()
    Open "c:\verdier.fag" For Output As #1

        Print #1, txtfugveggfakt.Text
        Print #1, txtfuggulvfakt.Text
        Print #1, txtlimfakt.Text
        Print #1, txtmembranGfakt.Text
        Print #1, txtmembranVfakt.Text
        Print #1, txtPrimerfakt.Text
        Print #1, txtSiliconfakt.Text
    Close #1
End Sub
Avatar billede joern Nybegynder
02. juni 2003 - 06:26 #1
Hej.

Visual Basic anveder punktum som decimal-adskiller uanset hvad du har angivet i internationale indstillinger i Windows.  Det er også nødvendigt hvis du vil lave beregninger på dine værdier, at der anvendes punktum.
Min version af VB er 5.0 Pro Enterprise og i den (gamle) kan man ikke anvende en funktion der udskifter alle komma'er med punktum'er - eller omvendt, lige nu kan jeg end ikke huske hvad den hedder.
Men det kan gøres med VB5 alligevel.

Angiv styresystem og VB-version når du spørger.  Hvis jeg skal svare vil jeg foreslå at du skriver den kodestump, hvor du læser:  'Line Input' eller...

M.v.h.  Jørn
Avatar billede olet Nybegynder
02. juni 2003 - 11:23 #2
Joern har ret, fejlen ligger sandsynligvis der, hvor du læser filen, men en genvej kunne være at gør sådan her:

Print #1, Replace(txtfugveggfakt.Text, ",", ".")

Alternativt anvende VB's Format funktion.
Avatar billede joern Nybegynder
02. juni 2003 - 12:19 #3
Hej olet>>

Replace hedder kommandoen selvfølgelig, den som VB6 har og VB5 ikke.

m.v.h. Jørn
Avatar billede drnicebyte Nybegynder
03. juni 2003 - 07:13 #4
Tusen takk