Avatar billede stev Nybegynder
01. juni 2003 - 20:11 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

JavaScript eller PHP

Jeg vil gerne have et felt hvor man skriver sit navn.
Når man så har klikket OK skal navnet gemmes i en variabel($navn) og lave en cookie så hver gang man åbner siden står navnet der.

Hvordan gør man det?
Avatar billede rzj Nybegynder
01. juni 2003 - 21:42 #1
sådan her:
<?php
session_start();
if(isset($_POST['action'])){
    $name = $_POST['username'];
    session_register('name');
    header("Location: ".$_SERVER['PHP_SELF']);
}
?>
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
<html>
<head>
<title>Untitled</title>
</head>
<body>
<?php
if(isset($_SESSION['name'])){
echo $_SESSION['name'];
}
?>
<form action="<?php echo $_SERVER['PHP_SELF'];?>" method="post">
<input type="text" name="username" /><br/>
<input type="submit" name="action" value="Send" />
</form>
</body>
</html>
Avatar billede rzj Nybegynder
01. juni 2003 - 21:45 #2
læg dog mærke til at jeg anvender sessions istedet. Forskellen på session og cookien kan du læse mere om på php.net. Den primære ligger i at sessions gemmes på serveren og at man ikke selv kan bestemme udløbstiden. Tilgengæld kan ens webserver konfig'es til at der kan sættes sessions uanset om cookie er slået til hos klienterne. Med sessions har du altså så at sige mere kontrol med brugeren(e)...
/raz
Avatar billede rzj Nybegynder
01. juni 2003 - 21:47 #3
nå, ja læg også mærke til at jeg tilgår formvariablene med $_POST[], da ikke alle konfigurationer har slået global_vars til - altså muligheden for at tilgå formvars direkte med $action, $username osv.
Avatar billede roenving Novice
01. juni 2003 - 23:40 #4
-- og når du så spø'r om det skal du da også have javascript/html-løsningen:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
    "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<HTML>

<HEAD>

<TITLE>Cookies</TITLE>

<SCRIPT LANGUAGE="javascript" TYPE="text/javascript">
function skrivCookie(){
    document.cookie="navn="+document.CookieForm.navn.value;
}

function hentCookie(){
    if (document.cookie){
        var n = document.cookie.indexOf("navn=");
        if (n>-1){
            document.CookieForm.navn.value=document.cookie.substring(n+5);
        }
</SCRIPT>

</HEAD>

<BODY ONLOAD="hentCookie();">
<FORM NAME="CookieForm">
<INPUT NAME="navn" VALUE="" ONCHANGE="skrivCookie();">
<INPUT NAME="adresse" VALUE="">
</FORM>
</BODY>

</HTML>
Avatar billede stev Nybegynder
02. juni 2003 - 14:24 #5
Tak til jeg begge for det...
Jeg fik noget lavet ud af det:D
Avatar billede roenving Novice
02. juni 2003 - 14:27 #6
Muy bueno ;O)