Avatar billede stueplanten Nybegynder
01. juni 2003 - 14:18 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

DNS - GratisDNS.dk

Er der ikke en der kan sige mig, hvad GratisDNS.dk EGENTLIG er? Jeg kan ikke helt se hvad de mener inde på deres hp, efter hvad jeg har forstået kan man få en gratis .dk-hjemmeside hos dem? eller hvad? Og hvad er det for nogle gebyrer de også taler om?
Avatar billede al1407 Nybegynder
01. juni 2003 - 14:19 #1
gratisdns.dk er som navnet siger, et sted du kan få DNS på dine domæner - gratis.

Du kan ikke få gratis domæner hos dem, men servicen der gør at f.eks. navnet 'gratisdns.dk' bliver oversat til en IP adresse.
Avatar billede al1407 Nybegynder
01. juni 2003 - 14:20 #2
Hvis du har dine domæner på deres DNS servere, kan du når som helst rette i DNS'en (f.eks. tilføje subdomæner, rette IP adresser osv.) uden at skulle skrive til en eller anden webhotel udbyder - hvor det sikkert koster penge.
Avatar billede stueplanten Nybegynder
01. juni 2003 - 14:21 #3
ehh jeg forstår ikke helt hvad du mener...?
Avatar billede al1407 Nybegynder
01. juni 2003 - 14:27 #4
Hmm .. ved du hvad DNS er ?

Domain Name Service.

Der er DNS servere overalt, der sørger for at du ikke skal indtaste en IP adresse hver gang du vil se et website som f.eks. Eksperten.dk.

Tit, når man køber et domæne er det i sammenhæng med et webhotel, hvor man får sit domæne DNS "hostet" hos samme firma.

Hvis du senere vil flytte domænet til en anden host, skal der ændres DNS servere HELT.

Hvis du bruger GratisDNS som DNS "host", kan du når som helst selv ændre IP adressen for den server, der skal svare på dit domæne.
Avatar billede al1407 Nybegynder
01. juni 2003 - 14:29 #5
Når du skiver "eksperten.dk" i din browser, så sender den et request til din internet udbyders DNS servere, og spørger dem om de "kender" navnet "eksperten.dk". Gør de ikke det, spørger DE videre indtil de finder en server der kender det.

Finder de ikke en, så vil du få en melding om "Server ikke fundet" eller lign.
Finder de den derimod (som vi håber på ;)..) så vil din browser få IP adressen, og DEREFTER kontakte den server der har den IP.
Avatar billede stueplanten Nybegynder
01. juni 2003 - 14:30 #6
nåårh på den måde.... :D
du får pointene!!
Avatar billede al1407 Nybegynder
01. juni 2003 - 14:31 #7
Tak :)

Håber det hjalp lidt på at forstå det :)
Avatar billede stueplanten Nybegynder
01. juni 2003 - 14:33 #8
Det gjorde det da :D