Avatar billede marikke Nybegynder
30. november 2000 - 09:38 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Har nogen en god ide til at flytte data???

Jeg skal læsse varer i flere biler for at køre dem rundt i København, og har derfor sorteret mine ordrer efter dato og postnr. i en forespørgsel (fra flere tabeller). Sorteringen efter postnr. kan kun være en grovsortering, så derfor ville jeg gerne,med musen, kunne flytte lidt rundt på ordrene (som har et ordrenr.)i en formular eller en rapport, så de passer bedre til en fornuftig kørselsplanlægning.
I Exel kan man gøre det, kan man ikke i Access??
Er der en der har et forslag?
Avatar billede janbangm Nybegynder
30. november 2000 - 10:00 #1
Hvis du ligge SQL sætning ind i et modul kan du på knappe skrifte mellem de forskellige SQL sætning. Du kan evt. oprette en forspørgels, gå over i vis SQL og kopier det over i hændelsen. Det samme gør du så med den modsatte sortering.

Så laver du en if-sætning der skifter mellem de 2 SQL sætninger

Avatar billede janbangm Nybegynder
30. november 2000 - 10:00 #2
Jeg kan beskriv det lidt med i fateb når jeg kommer hjem hvis du er interresseret.
Avatar billede powell Nybegynder
30. november 2000 - 10:13 #3
Er du blot almindelig bruger på databasen, kan du ikke gøre andet end at bede den vedkomne som har lavet programmet om at lave de ændringer der skal til, evt. sådan som janbangm skriver.
Avatar billede moses Praktikant
30. november 2000 - 11:44 #4
Hvis du vil have databasen til at starte med at stille det hele op efter dato og for hver dato efter postnummer - og du derefter selv vil flytte f.eks. linie 3 ned imellem linie 12 og 13, så kommer du ikke udenom lidt programmering.

Når databasen har sorteret groft, så skal du have et frit talfelt, som du får datagbasen til at nummerere efter denne orden.
Derefter skal en smule kode bytte om på disse tal efterhånden, som du manuelt flytter rundt på linierne.
Avatar billede marikke Nybegynder
30. november 2000 - 11:59 #5
Det er i stil med det Moses foreslår. Skal det foregå i en formular designet som tabel, eller hvad?
Skal der sættes et ekstra felt ind i formularen? eller hvor?
Desværre har jeg ikke begreb om programering.....
/rikke
Avatar billede moses Praktikant
30. november 2000 - 12:10 #6
Det bliver lidt tungt, hvis du ikke kan programmere !!!

Du skal lave et talfelt i din tabel.
Det felt bruges til at nummerere linierne med i den række følge de skal vises.
Formens data skal komme fra en query, som sorterer efter dato og dernæst efter postnr.
I Open_Form event\'et, skal du få en kode til at markere alle linierne i den rækkefølge, som querien foreslår.
Dernæst skal du lave kode, der noterer sig, hvilken linie du tager fat i og, imellem hvilke linier du ønsker den indskudt.
Det gøres ved at rykke alle linier imllem den gamle og den nye plads én tak hen imod den gamle plads. Det giver en fri plads på det nye sted, hvor du så kan lægge linien ind.
Rykningen foregår simpelthen ved at ændre talfeltet fra før.

Eks.:

1 olsen
2 jensen
3 klausen
4 poulsen
5 frederiksen

Løfter du linie 2 op og dropper den på linie 4

1 olsen

3 klausen
4 poulsen        2 jensen
5 frederiksen

så skal der flyttes lidt først:

1 olsen

2 klausen
3 poulsen        4 jensen
5 frederiksen

hvorefter den nye rækkefølge er:

1 olsen
2 klausen
3 poulsen
4 jensen
5 frederiksen

Det hele gøres nemmere ved at lade formen vise linierne sorteret efter talfeltet.
Avatar billede marikke Nybegynder
30. november 2000 - 13:35 #7
Det lyder bare meget svært. Jeg må nok forsøge mig hele week-enden
Mvh
/rikke
Avatar billede norske-mike Nybegynder
30. november 2000 - 20:32 #8
Jeg ville benytte Access som du har valgt til at lave den første grovsortering og afslutte med at eksportere hele rapporten til Excel. Der kan du så finpusse så meget du lyster og lave din kørselsplan efter eget hode.

OK?
Michael
Avatar billede marikke Nybegynder
01. december 2000 - 08:12 #9
OK
Det lyder meget lettere; men er vel knapt så \"smart\"
/rikke
Avatar billede moses Praktikant
01. december 2000 - 08:29 #10
norske-mike har nok ret.

Nok er det ikke det smarteste, men dine programmeringsevner stiger med irritationen  over, hvad du ellers bliver nødt til at leve med.
Så, hvis det skulle blive for manuelt for dig engang, så har du til den tid nok snust så meget efter alternativer, at du kan lave det i VBA.
Det er i hvert tilfælde sådan jeg gør.
Avatar billede marikke Nybegynder
07. december 2000 - 15:25 #11
Kunne man istedet, i formularen, oprette et felt hvor man sætter et 1_tal, for alle de varer der skal med bil nr. 1, og et 2_tal for bil nr. 2 o.s.v. og så bytte rundt på de tal, og gruppere dem, til de passer til køreturen?
/rikke
Avatar billede marikke Nybegynder
02. januar 2001 - 08:26 #12
Er der ikke andre forslag?
/rikke
Avatar billede marikke Nybegynder
06. februar 2001 - 08:26 #13
Tak for svarene........