Avatar billede eagleeye Praktikant
01. juni 2003 - 00:13 Der er 22 kommentarer og
10 løsninger

Editor til PHP, gerne gratis

Hej

Jeg er begyndt at kigge lidt på hvad PHP er og min editor jeg har kan ikke vise koden andet end som sort tekst så derfor søger en editor som kan syntax highlight'e PHP koden. Den skal helst være gratis eller ikke koste for meget.
Avatar billede ahv Nybegynder
01. juni 2003 - 00:15 #1
EditPlus kan hvertfald anbefales, den er genial.
Avatar billede bearhugx Nybegynder
01. juni 2003 - 00:15 #2
Jeg bruger HTML-kit fra chami.com ... Du downloader så bare deres PHP plugin, og voila! så har du en PHP editor :-)

/Søren
Avatar billede ahv Nybegynder
01. juni 2003 - 00:15 #3
Avatar billede schaefner Juniormester
01. juni 2003 - 00:15 #4
Jeg kan varmt anbefale http://www.editplus.com/
Avatar billede schaefner Juniormester
01. juni 2003 - 00:15 #5
ahv >> ;)
Avatar billede ztyxx Nybegynder
01. juni 2003 - 00:16 #6
eller er der også PHPEd, hvis du installerer php, kan du teste dine scripts fra editoren
Avatar billede eagleeye Praktikant
01. juni 2003 - 00:20 #7
Ok det er lidt at kigge på. Forløbig tak.
Avatar billede schaefner Juniormester
01. juni 2003 - 00:22 #8
Der er også tsw WebCoder 3 (http://www.tsw.dk/download.php4)

Men jeg har ikke selv nogen erfaring med den.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
01. juni 2003 - 00:22 #9
http://www.mywebattack.com/gnomeapp.php?id=106469

(bare for at komme med noget andet - jeg bruger selv EditPlus
med glæde. Har endda betalt for det fremtagende produkt)
Avatar billede penny-packer Nybegynder
01. juni 2003 - 00:29 #10
Brug stones web writer den er gratis og kan downloades her:

www.web-ting.dk/html/service/download.php
Avatar billede xtr0 Nybegynder
01. juni 2003 - 00:37 #11
www.textpad.com <- Dækker alle mine behov for en god editor
Avatar billede lauer Nybegynder
01. juni 2003 - 00:40 #12
http://pcworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=4293 <-- helt klart

Hvis du vil give lidt for det kan du købe Visual Slickedit som jeg selv bruger. ( www.slickedit.com )
Avatar billede stueplanten Nybegynder
01. juni 2003 - 00:48 #13
Hmm jeg troede da ikke at man kunne få en php editor?! Men jeg kan da prøve at kigge i jeres links :D
Avatar billede eagleeye Praktikant
01. juni 2003 - 11:47 #14
erikjacobsen  kan du ikke lige ligge et svar, så kan du også få lidt point.

Som det ser ud lige nu er der 3 jeg er faldet for.
1. HTML-kit med PHP plugin, der er godt hjælp til PHP koden
2. EditPlus, virker som en rigtig god editor
3. PSPad, kan det nødvendige og er gratis
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
01. juni 2003 - 12:42 #15
Du får et svar hvis du vil :)
Avatar billede razor Nybegynder
01. juni 2003 - 13:23 #16
Emacs er også dejlig. Den kan både syntax highlighte, indentere, cvs'e, ftp'e osv. En af de gode ting er at den er cross platform. That is - jeg kan både bruge den hjemme (Linux) og på arbejde (Windows). Derudover er den open-source, så hvis du har kompetencerne kan du selv deltage i udviklingen og få indflydelse :)

Du kan finde den her:
Win32: ftp://ftp.gnu.org/gnu/windows/emacs/latest
*nix: ftp://ftp.gnu.org/gnu/emacs

Derudover finder du en ganske udemærket php-mode til den her:
http://sourceforge.net/projects/php-mode

For lige at komme let igang kan det anbefales at sidde med denne i hånden:
http://www.math.utah.edu/~djohnson/reference/EmacsRefcard.pdf

Spørg endelig hvis du er i tvivl om noget (der er mange ting der skal læres - men derefter er den altså guld værd :))
Avatar billede tipsen Nybegynder
01. juni 2003 - 13:28 #17
Jeg undersøgte på et tidspunkt en del forskellige editorer til php & html brug og faldt efter et stykke tid for Maguma Studio der kan downloades gratis i en (ganske potent) lite-udgave fra http://www.maguma.com/en/lightdownload.html

Den har:
  Funktionsindsigt
  Direkte f1-hjælp til funktioner
  Internal preview (embedded IE-browser - men også andre browsere i eksternt preview)
  Syntax-highlighting af både php og html
  AutoComplete af div. tags og funktioner

Derudover er den meget nem at konfigurere - og der er en hel del muligheder - hvis man ikke er tilfreds med standardinstallationen. Kan bestemt anbefales!
Avatar billede tipsen Nybegynder
01. juni 2003 - 13:28 #18
Er der forøvrigt nogen der har prøvet Eclipse (Open-source projekt!) ?
Avatar billede eagleeye Praktikant
01. juni 2003 - 16:39 #19
Tak for alle jeres svar.
Avatar billede bearhugx Nybegynder
01. juni 2003 - 16:46 #20
tipsen >> Eclipse bruger jeg, når jeg skal kode Java (hvis det ikke lige skal være noget "hurtigt-oprørt" (Quick-n-Dirty) )

Jeg vil dog aldrig bruge den til PHP -- Den understøtter heller ikke php med syntax-highlighting, code-completion osv...

Og som normalt text-editor (som det så koges ned til) vil jeg aldrig bruge Eclipse - Det er den simpelthen for tung til ... Som Notepad bruger jeg UltraEdit32 --- Et program som er (så vidt jeg ved) meget lig EditPlus
Avatar billede tipsen Nybegynder
01. juni 2003 - 17:07 #21
bearhugx: Man kan få et PHP plugin til Eclipse: http://sourceforge.net/projects/phpeclipse/

Det lyder meget overbevisende, men jeg har tidligere afprøvet Zend Studio som jeg synes var meget tung og haltede lidt på en Windows-platform som jeg sidder med - Eclipse er så også skrevet i Java og jeg ved ikke om den er lige så langsom at afvikle på en Windows platform - og om hastigheden ydermere afhænger af hvorvidt man benytter Suns eller MS's Java!!??
Avatar billede ztyxx Nybegynder
01. juni 2003 - 19:08 #22
takker for point :-)
Avatar billede bearhugx Nybegynder
01. juni 2003 - 22:52 #23
Grunden til at Eclipse virker hurtigere end andre Java-programmer (og det gør det) er fordi IBM med Eclipse har valgt at bruge deres SWT (Standard Widget Toolkit) i stedet for Javas normale AWT/Swing ---
Fordelen ved SWT er at koden til at skrive til skærmen (tegne winduer osv) - som er en kæmpe flaskehals, når det kommer til java<-->hastighed - er lagt ud i DLL filer - og derved kompileret til de individuelle platforme - man kan sige, at applikationer, der bruger SWT, så ikke længere er platformsuafhængige men der findes en binær udgave af SWT til de fleste platforme efterhånden, så det gør ikke så meget...

Desværre (AFAIK) indskrænker brugen af SWT også de muligheder for specialisering af de forskellige komponenter (f.eks. at man kan skrive sin egen paint() metoder (hvis nogen ved andet, så sig venligst til))

Men jeg vil dog stadigvæk mene at Eclipse er for "tung" til PHP-kodning - især i forhold til HTML-kit eller de andre "Notepads with a twist" :-)))

/Søren
Avatar billede bearhugx Nybegynder
01. juni 2003 - 22:52 #24
ps: takker for points
Avatar billede mgb Nybegynder
26. juni 2003 - 14:34 #25
Hvis man vil have en browser med guf I skal man helt klart kigge på http://www.vim.org/ det er den ultimativt bedste editor efter min mening :)
Avatar billede elskermad.dk Nybegynder
09. juli 2003 - 01:18 #26
.. hvis du ikk har fundet helt ud af hvad du vil bruge, vil jeg klart anbefale dig at glemme de andre forslag (;D) og hente Crimsom Editor (http://www.crimsoneditor.com/) den kan bruges til alle sprog, og fremhæver i forskellige farver, viser løkker, nem replace og meget andet! Synes hvert fald du skulle give den 10 min og se hvor stor en hjælp den er :)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
09. juli 2003 - 10:00 #27
Men editplus kan mere ;)    Den er så heller ikke gratis.
Avatar billede tipsen Nybegynder
09. juli 2003 - 14:05 #28
elskermad: Har den function-insight og tilsvarende med klasser?
Avatar billede elskermad.dk Nybegynder
09. juli 2003 - 15:12 #29
ehmn det kommer sgu an på hvad det er?? hehe
Avatar billede tipsen Nybegynder
09. juli 2003 - 18:48 #30
Sådan at hvis du placerer dig indenfor parenteserne i en funktion vil den automatisk fortælle, hvilke inputparametre funktionen tager og tilsvarende hvis du laver en instans af en klasse.
Avatar billede elskermad.dk Nybegynder
09. juli 2003 - 23:28 #31
"inputparametre funktionen" & "instans af en klasse" hehe jeg er jo en skoleunge endnu ikk? ;) ej, men var os bar et forslag jeg synes vedkommende skulle kigge på!
Avatar billede benjax Nybegynder
31. juli 2003 - 16:14 #32
Giver mgb ret, VIM er en genial editor, bygget på Unix-editoren 'vi'. Det tager ca. tre måneder at blive ekspert i vi/vim, men så kan man også det mest utrolige i en editor med et minimum af tastetryk.