Avatar billede javadummy Nybegynder
31. maj 2003 - 21:53 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

2 forespørgsler i én UNION?

Hej Eksperter,

Jeg sidder med et mindre SQL problem.

Jeg vil tælle 2 forskellige tabeller, hver tabel er enten aktiv/passiv. I Access fremtræder det ved om man har sat hak i feltet eller ej.

Jeg har altså 2 tabeller hvor jeg skal tælle alle de aktive i den ene tabel og alle de aktive i den anden tabel.

Jeg har så lavet forespørgslen der tæller en af tabellerne, og en forespørgsel der tæller den anden.

Jeg har prøvet at sætte dem sammen med en UNION.

Men jeg får kun en tabel frem. :-(

Jeg skal have begge!

Mon nogen kan hjælpe mig med det. Nu har jeg snart brugt en dag på den lille opgave!

PÅ forhånd tak
Avatar billede mugs Novice
01. juni 2003 - 06:50 #1
SELECT 'Forespørgsel1' AS Source, * FROM Forespørgsel1 UNION SELECT 'Forespørgsel2', * FROM Forespørgsel2;
Avatar billede terry Ekspert
01. juni 2003 - 09:28 #2
SELECT fld1, fld2 FROM Forespørgsel1 UNION SELECT fld1, fld2 FROM Forespørgsel2

If you want to include duplicate records (not default) then use

... UNION ALL ...

Also, you don not need to make two queries. Just make two SQL joing them as complex as necessary, then you combine them with UNION.
If you want to use ORDER BY then you  add this after the last SELECT.
Avatar billede terry Ekspert
01. juni 2003 - 09:29 #3
Just make two SQL as complex as necessary,...
Avatar billede terry Ekspert
02. juni 2003 - 09:56 #4
cant help if you dont respond :o)
Avatar billede javadummy Nybegynder
02. juni 2003 - 15:26 #5
:-) jeg vender lige tilbage...om lidt.
Avatar billede terry Ekspert
02. juni 2003 - 22:46 #6
om lidt er kaffe klare. Goodnight :o)
Avatar billede javadummy Nybegynder
09. juni 2003 - 13:05 #7
Tak for hjælpen....jeg fandt ud af det.