Avatar billede noget Nybegynder
30. maj 2003 - 20:37 Der er 17 kommentarer

script til at finde ud af om et brugernavn er ledigt

jeg sider og laver en hjemmeside hvor jeg skal bruge et script der kan fortælle brugeren om et bestemt brugernavn er ledigt. scriptet skal helst være et javascript ellers i PHP!
Avatar billede postndk Nybegynder
30. maj 2003 - 20:43 #1
jamen, hvis du skal se om et brugernavn er ledigt, så skal du jo have det gemt på en eller anden måde, og det kan enten gøres i asp eller php (+ andre), så dhvis du spørger mig, så skal du hoppe over i php kategorien, og spørge der.

Du skal kigge lidt på nogle php tutorials så du kan lære sproget.

kan være på :

http://mbn.dk/php/begynderguide
http://webcafe.dk
http:/udvikleren.dk
Avatar billede noget Nybegynder
30. maj 2003 - 20:48 #2
det er brugernavne til email adresser så jeg har dem ikke noget sted i forvejen (udover på mailserveren selvfølgelig)!
Avatar billede warpgiga Nybegynder
30. maj 2003 - 20:53 #3
du bliver nød til at kunne spørge din mailserver om useren eksistere i forvejen, eller også må du opretteholde en liste med alle brugere, som du så kan tjekke op imod hver gang en ny bruger skal oprettes.
Det er nok ikke smart at bruge JS, da du så skal have hele listen ude i browseren og det kan jo bruges til at spamme alle din medlemmer osv..
Gem hellere tingene i en xml fil, eller en database tabel og brug PHP, JSP eller lign. til at sammenligne navnene.
Avatar billede roenving Novice
30. maj 2003 - 20:54 #4
-- så har du to muligheder:

overfør _samtlige_ brugernavne med formularen, så laver vi nemt et script, som checker, om et valgt brugernavn findes

eller

send requesten tilbage til din database på mailserveren og lad den svare tilbage, om brugernavnet findes ...

Jeg ville ikke være i tvivl, dine brugere skal jo ikke have chancen for at hacke sig ind, ved hjælp af lidt avanceret password-try-and-error med udgangspunkt i brugernavnene

Fat i et serverside-database-script ;O)
Avatar billede noget Nybegynder
30. maj 2003 - 20:59 #5
er der nogen der kan komme med et eksempel på et script?
Jeg har ikke noget imod selv at skulle føre alle brugernavnene ind i en liste!
Avatar billede warpgiga Nybegynder
30. maj 2003 - 21:04 #6
undskyld mig, men jeg har svært ved at tro at det kommer til at gå godt med din mailserver service, hvis du ikke kan lave en liste med brugere på egen hånd..
Overvej lidt generelt kode intro, der findes masser gode introkurser på nettet
Mvh Fini
Avatar billede noget Nybegynder
30. maj 2003 - 21:09 #7
jeg kan godt finde ud af at lave en liste. Det der er problemet er at folk skal kunne tjekke om et brugenavn er optaget uden at alle og en hver kan se samtlige brugernavne!
Avatar billede roenving Novice
30. maj 2003 - 21:14 #8
php eller asp over mod en database, som kan SQL -- se ganske udmærkede henvisninger og eksempler i php eller mysql-delen ...
Avatar billede warpgiga Nybegynder
30. maj 2003 - 21:18 #9
nemlig, det skal gøres via server-side kode. og kan rimeligt nemt laves, men du kan ikke forvente at gøre det på en time, hvis du ikke har erfaring med server-side programmering... eksempel på hvad du skal lave er:

NewUser.jsp - form hvor brugeren indtaster sin data.

AddUser.jsp - submit til denne, som tjekker det ønskede brugernavn med en fil på serveren. Findes den i forvejen, skal der forwardes tilbage til NewUser.jsp, ellers kan den fortsætte til UpdateUserList.jsp

UpdateUserList.jsp - denne fil tilføjer det nye brugernavn i listen på serveren.

Mvh Fini
Avatar billede noget Nybegynder
30. maj 2003 - 21:19 #10
php eller mysql-delen???????????????
Avatar billede roenving Novice
30. maj 2003 - 21:20 #11
Jeg ville starte i php ;-)
Avatar billede roenving Novice
30. maj 2003 - 21:23 #12
-- og jeg fik Thomas G. Kristensens 'Start på PHP' (IDG 2001, 69,-) forærende i sidste uge, har læst den og kan anbefale den, f.eks. kapitel 11 Brugerdata
Avatar billede warpgiga Nybegynder
30. maj 2003 - 21:25 #13
Jeg bruger jsp (Java Server Pages), men det jeg skrev virker også fint hvis du bare kalder filerne for php istedet for jsp ;)
Avatar billede roenving Novice
30. maj 2003 - 21:31 #14
Et gæt, warpgiga, er at det første trin er lidt højt med jsp, hvis man kommer udefra ... *gg*

-- er helt uvidende om jsp, men antager at jsp-scripting i meget høj grad tager udgangspunkt i Java, så det ville ikke være min første anbefaling -- ligesom jeg heller ikke ville anbefale C# og .NET ;O)
Avatar billede roenving Novice
30. maj 2003 - 21:34 #15
Kig lidt på postndk's anbefalinger -- i webcafe kan du garanteret finde noget inspiration i deres 'Simpel Gæstebog'

hth
jes
Avatar billede warpgiga Nybegynder
30. maj 2003 - 21:43 #16
Roenving, her tager du ikke helt fejl, men heller ikke helt korrekt.
JSP sider kan laves uden at vide ret meget om Java overhovedet, men jeg nævnte med vilje også betegnelsen Server-side programmering, idet det ikke har nogen betydning når vi snakker så basic stuff som det her er...

Begyndere i jsp kan med stor fordel drage nytte af andre folks jsp tag libraries, og kan på den måde lave fede ting forholdsvis nemt..

PHP rører jeg sjældent da jeg mener det er for primitivt, og minder for meget om den gode gamle Basic tid, da uoverskuelighed var key! ;)
(Jeg vil ikke debattere PHP, jeg ved godt at det kan en masse gode ting, og at det har fået knaldet OO arkitektur ned over sig)
Avatar billede roenving Novice
30. maj 2003 - 21:49 #17
Ja, selv den gode gamle basic fungerer nu objekt-baseret *græde-græde-græde*