Avatar billede d.kryger Praktikant
30. maj 2003 - 08:57 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Vælg et tilfældigt tal

Hej Eksperter.

Jeg har brug for lidt kode/hjælp til min hjemmeside...

Jeg skal bruge et "script" som vælger et tal mellem to værdi'er som jeg selv indtaster...

Eks. jeg indtaster 1 - 10, så vælger den selv et tilfældigt tal der i mellem.

Kan nogen hjælpe?
Avatar billede localhost Nybegynder
30. maj 2003 - 09:01 #1
Javascript ok?
Avatar billede medions Nybegynder
30. maj 2003 - 09:01 #2
$time1=(double)microtime();
mt_srand((double)microtime()*1000000);
$tal = mt_rand(1,100);
$time2=(double)microtime();
echo \"Det tilfældige tal med mt_rand er: $tal<br>\";

//>Rune
Avatar billede fri-hash Nybegynder
30. maj 2003 - 09:03 #3
du har styr på at sende den indtastede værdi til dit script? selve tilfældighedsfunktionen er meget simpel i php. (se også http://dk2.php.net/manual/en/function.rand.php )

$min = 1;
$max = 10;

$tilfaeldigt = rand($min, $max);

echo "det tilfældigt fundne tal er : ". $tilfaeldigt
Avatar billede localhost Nybegynder
30. maj 2003 - 09:05 #4
Pseudotilfældigt
Avatar billede d.kryger Praktikant
30. maj 2003 - 09:16 #5
Jeg har ikke kigge på medions svar, da jeg syntes at fri-hash's svar er mere overskueligt...

fri-hash -> Læg et svar, og du får point...

Tak for den hurtige hjælp...
Avatar billede nicklasb Nybegynder
30. maj 2003 - 09:18 #6
ikke for at tage points fra fri-hash eller noget i den dur.. bare for dit eget bedste.. men jeg ville altså kigge på medions hvis jeg var dig.. den er lidt mere random.. der er et par problemer med rand()
Avatar billede d.kryger Praktikant
30. maj 2003 - 09:19 #7
Hvilke??
Avatar billede nicklasb Nybegynder
30. maj 2003 - 09:29 #8
hmm.. kunne saktens sidde og snakke højt om alle de problemer der er med rand()..

men det letteste ville være at læse nogle af alle disse igennem.. Der står meget gode agumentationer ind i mellem..
http://www.eksperten.dk/list.phtml?Esession=86160a8b6cadea48c9510da0e260bc6e&method=and&excerpt_on=1&searchtype=txt&words=mt_rand+rand

også en grund til at nogle har ville sidde og programmere en ny version ?? Tror jeg i hvert falde..

en anden fordel ved mt_rand er hastigheden.. kan se du også allerede har fået link til php.net.. der kan du også læse mere om mt_rand.. men for lige at gøre det lidt lettere..
http://dk2.php.net/manual/en/function.mt-rand.php
der står også en masse om fordele ved den frem for rand()
Avatar billede d.kryger Praktikant
30. maj 2003 - 09:31 #9
OK, men jeg tror at til mit behov er rand fint...
Det skal kun bruges én gang pr. måned til at finde en vinder i en konkurrence...
Avatar billede fri-hash Nybegynder
30. maj 2003 - 09:40 #10
ifølge php.net
"By default, PHP uses the libc random number generator with the rand() function. The mt_rand() function is a drop-in replacement for this."

er der ikke den store forskel på rand og mt_rand, eller?

og med hensyn til at kalde srand / mt_srand, så er dette ikke nødvendigt efter version 4.2
"In older versions of PHP, you had to seed the random number generator before use with mt_srand(). Since 4.2.0 this is no longer necessary. "

her er hvertfald et svar hvis du vælger mit forslag