Avatar billede kezzelski Nybegynder
30. maj 2003 - 08:50 Der er 4 kommentarer

Underlig grafik fejl!

Davser eksperter!

Jeg har fået ny puter og jeg har oplevet den mest underlige pixelfejl på min puter. Den er der ikke altid, så jeg ved at det ikke er en hardwarefejl i skærmen. Den består ret simpelt af et firkantet felt oppe i højre hjørne, hvor næsten alle pixels er sorte (altid), nogle enkelte er andre farver (hvide, lyserøde oa.) og tilsidst er nogle enkelte gemmensigtige, så man kan se det der burde være (dvs ikke fejl!). Størrelsen på fejlen er omkring 40-50 pixels på hvert led, så den er ret generende.

Det spøjse er at jeg har fundet en metode til at fjerne den. For det første kan man være heldig at kunne fjerne den ved at skifte skærmopløsning (dvs. ikke altid), men den kommer som regel igen efter puteren har været i dvaletilstand. En anden måde at fjerne den på er ved at rykke mere end et ikon hen under den. Hvis de begge markeres på en gang og rykkes igen forsvinder fejlen (skummelt ik, der skal være mere end 1!).

Mit bedste bud på problemet er at der er en ramfejl, nok i grafik hukommelsen. Den bliver måske ændret når man skifter opløsning, eller når man rykker (mere end en?!?) ikoner. Men hvad er det egentligt??? Du kunne være at det ville forsvinde hvis jeg reinstallerede XP, men jeg er igang med en række projekter, så jeg vil helst ikke rissikere noget!

Mvh. Kezzel
Avatar billede michael2690 Nybegynder
30. maj 2003 - 08:53 #1
Det lyder som om at du har haft en magnet i nærheden af din skærm.
Men prøv lige at tag strømstikket ud at din skærm og laden stå slukket i en times tid. Prøv der efter at tænde den igen. Det nytter ikke noget at slukke stikket skal helt ud.
Avatar billede kezzelski Nybegynder
30. maj 2003 - 08:53 #2
Bare lige en ekstra oplysning!

Jeg prøvede at tage et screenshot af det (hvis det lå i videohukommelsen kunne det være at fejlen ville følge med!), men fejlen var der ikke på billedet!

Desuden kom jeg til at tænke på at når man skifter opløsning bevæges højrestillede ikoner på skrivebordet position, hvilket kunne have været hvad der fjerner fejlen!

Mvh. Kezzel
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
30. maj 2003 - 09:30 #3
Virus ?

Prøv at skifte baggrund på desktoppen til en ensfarvet (hvis du ikke allerede har gjort det)

Prøv at skifte farvedybde, fra 32 bit til 16 bit.

Ovenstående er lige det der falder mig ind. Jeg har aldrig hørt om det problem før.
Avatar billede soulmand Nybegynder
30. maj 2003 - 11:37 #4
Jeg tror du har valgt en forkert kategori her, for det må være en hardwarefejl.
Skriv lige hvad type skærm du har - og model osv.

Din konklusion om at den opfører sig periodisk og derfor ikke kan være hardwarefejl holder ikke rigtig. Fysisk opfører skærmen sig jo forskelligt alt efter hvordan du beder den om det - det er hverken spøjst eller skummelt, det er ren elektronik.
Ligeskom en alm. fjernsynsskærm ikke bryder sig om at være i nærheden af uafskærmede magnetiske felter (læs: hjøjtalere), kan en PC skærm (CRT især) også gå agurk hvis afskærmningen ikke er tilstrækkelig - det plejer dog at medføre 'psykedeliske plamager' og ikke ligefrem sorte felter, men som michael2690 påpeger kunne det måske være tilfældet - jeg tvivler dog på det, men så ifald skal du have skærmen demagnetiseret - har du prøvet at anvende skærmmenuens 'Degauss' funktion?