Avatar billede repsak Nybegynder
27. maj 2003 - 18:54 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

Hente brugernavn

Kan jeg ikke hente brugerens navn fra computeren via ASP.NET / C# ?

Tænkte på noget med Dns.GetHostName(), men så skriver den bare "jepponet-sitere" uanset hvilken comp jeg bruger. Undtagen hvis jeg tester siden fra localhost???
Avatar billede burningice Nybegynder
28. maj 2003 - 02:08 #1
brugerens navn ?! navnet på den bruger der kører dit website eller?
Avatar billede repsak Nybegynder
28. maj 2003 - 10:04 #2
Hvis jeg fra min egen computer åbnede siden så skulle den skrive Kasper. Dvs. klientens navn
Avatar billede burningice Nybegynder
28. maj 2003 - 10:13 #3
ah... :)

string host = Request.UserHostName;
Avatar billede repsak Nybegynder
28. maj 2003 - 10:34 #4
http://www.hedehusene-tennis.dk/kasper/cablesleep.aspx og tryk "Button"... Den skriver kun ip-nummeret...?
Avatar billede burningice Nybegynder
28. maj 2003 - 10:39 #5
uhm... prøv så at resolve den istedet

string ip = Request.UserHostAdress;
string host = Dns.Resolve(ipadress.Parse(ip)).AdressList[0].ToString();
Avatar billede burningice Nybegynder
28. maj 2003 - 10:42 #6
ops.. jeg er vist træt :/

string host = Dns.GetHostByAdress(IPAdress.Parse(ip).HostName
Avatar billede repsak Nybegynder
28. maj 2003 - 10:54 #7
Hmm har selv lige prøvet mig frem, men du er vist træt ;-)

string ip = Request.UserHostAddress;
navn.Text = System.Net.Dns.GetHostByAddress(System.Net.IPAddress.Parse(ip)).ToString();

Jeg ved godt at det ikke er helt det samme som du skrev, men det andet gav en del compilerfejl :)
Avatar billede burningice Nybegynder
28. maj 2003 - 10:57 #8
det er jo bare fordi at du har glemt at skrive using System.Net;

:P
Avatar billede repsak Nybegynder
28. maj 2003 - 11:48 #9
Hmmm det virker altså ikke *snøft* den skriver hele tiden nogle forkerte ting ud...
Avatar billede burningice Nybegynder
28. maj 2003 - 12:50 #10
hvad skriver den ud??

den skulle gerne skrive computerens FQDN ud, altså det navn man får hvis du slår ipen op på f.eks, dk-hostmaster
Avatar billede repsak Nybegynder
31. maj 2003 - 23:40 #11
den skriver noget med tele2adsl ud...
Avatar billede burningice Nybegynder
01. juni 2003 - 01:07 #12
repsak>> well, så er det jo også som det skal være...
Avatar billede repsak Nybegynder
03. juni 2003 - 10:27 #13
Æhhh nej for jeg kan jo ikke bruge til noget at den skriver min adsludbyder på. Den skulle gerne skrive Kasper (som min computer hedder:-)
Avatar billede burningice Nybegynder
03. juni 2003 - 10:30 #14
repsak>> hvis du tænker på NetBIOS-navnet, så kan du ikke bruge det til så meget, da det navn aldrig kommer forbi den første router
Avatar billede repsak Nybegynder
03. juni 2003 - 11:07 #15
Bahh - steneren at man med ASP.NET ikke kan gøre det... Er der så ikke en anden måde at gøre det på?
Avatar billede burningice Nybegynder
03. juni 2003 - 11:11 #16
det var da utroligt at du skal skyde skylde på asp.net

som jeg siger, så er det åbenbart NetBIOS-navnet du gerne vil have fat i, og det kommer aldrig videre end til routeren, dvs. at det findes ikke på internettet. Det er derfor man har DNS, og det er jo netop computerens Full Qualified Domain Name du får fat i. Det er internettets opbygning, take it or leave it.
Avatar billede repsak Nybegynder
03. juni 2003 - 11:20 #17
Keep calm... Hvis man ikke ved bedre så er det jo oplagt at skyde skylden på ASP.NET ;-)
Avatar billede burningice Nybegynder
03. juni 2003 - 11:26 #18
repsak>> du kan evt. fuske dig til netbiosnavnet ved hjælp af noget javascript som så sender det videre til serveren (asp.net), men det er også den eneste mulighed
Avatar billede repsak Nybegynder
03. juni 2003 - 11:28 #19
Ok, men så tror jeg at jeg dropper det... Svarer du så du kan få nogle points som tak for hjælpen?
Avatar billede burningice Nybegynder
03. juni 2003 - 12:35 #20
tjoo. hvis du mener jeg har fortjent det, såe :)
Avatar billede repsak Nybegynder
03. juni 2003 - 12:52 #21
Hvis min plan ikke kan lade sig gøre så ØV, men du skal ha' points for at fortælle mig det :)
Avatar billede rasmushc Nybegynder
05. september 2005 - 15:03 #22
Hejsa, jeg ved godt at det er "lidt" sent, men jeg har fundet ud af at System.Net.Dns.GetHostName()  virker.
Avatar billede burningice Nybegynder
20. september 2005 - 17:21 #23
rasmushc>> det giver dig navnet på den computer koden afvikles på, i dette tilfælde webserveren.
Avatar billede rasmushc Nybegynder
21. september 2005 - 09:58 #24
Okay det kan godt passe, det havde jeg da ikke lige undersøgt.... men mange tak. Så skal jeg vist lige have rettet i mit program. :o)