Avatar billede cygnet Praktikant
27. maj 2003 - 16:57 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Firma tester, vedligeholder og fremtidssikre sit web-site

Jeg har fået stillet en opgave i forbindele med mit første års projekt - og et af del spørgsmålene er følgende :

Diskuter aspekter omkring et firma tester, vedligeholder og fremtidssikre sit web-site

Hvad menes der lige med dette ? Vores vejleder er først på skolen på fredag - og kan ikke rigtig komme videre før..

Håber i har nogle gode bud.
Avatar billede Tony Breindal Juniormester
27. maj 2003 - 17:09 #1
Tjaa, det kunne måske være noget a la:

Ad tester:
Test før udvikling med prototyper på repræsentanter for målgruppen.

Ad vedligeholder:
Løbende tilføjer nyt indhold / sletter gammelt p.b.a. bruger-feedback.

Ad fremtidssikre:
Hvilke trends kan der identificeres for målgruppen og hvilken indflydelse har det på 'website 2.0' ?
Avatar billede ldrada Nybegynder
27. maj 2003 - 17:09 #2
tænk i simplere baner ;)
dvs. i skal diskutere hvordan det skal foregå at et firma skal teste (en betaversion?) af sit nye website som skal være fremtidssikret (dvs. et godt design og nogle ground-breaking teknologier) og vedligeholder siden (dvs. dagligt opdaterer sin side vha. de teknologier som skal sikre for fremtiden)
Avatar billede cygnet Praktikant
27. maj 2003 - 17:20 #3
arh - tror jeg tænkte for stort. Så er det vel noget så trendy som CRM systemer man skal kigge på.

Er der ikke noget nogle firmaes også stress tester en hjemmeside for at se om den holde til besøgende ? Er der nogle kender så'en firma ?
Avatar billede Tony Breindal Juniormester
27. maj 2003 - 17:25 #4
For stort ?? - det er da ikke sikkert, det afhænger vel af 'faget'. Hvis faget er 'Organisationsteori' er svarene her ikke store nok. Hvis det er 'Programmering'; ja så er de nok ...
Avatar billede cygnet Praktikant
27. maj 2003 - 17:27 #5
Faget er IT - men blot på Handelsskolen. Men synes det er et spændende emne - så er der nogle der ligger inde med lidt guldkorn af hvad jeg burde kigge på - så må i meget gerne råbe højt.
Avatar billede Tony Breindal Juniormester
27. maj 2003 - 17:30 #6
OK, så står det nok (in)direkte i opgaveformuleringen, hvor fokus ønskes. Ellers kan du jo skele til de andre fag I har netop nu og inddrage dem ...
Avatar billede ldrada Nybegynder
27. maj 2003 - 17:39 #7
cygnet> hedder det ikke CMS? eller er det noget andet du snakker om? :/
ok altså for et firma med stor belastning på serverne (nu tager vi for eksempel Jubii A/S) skal siden være max effektiv, der må ikke være noget som "denne funktion er under udvikling" de skal enten være i "nyheder" som kommende funktioner ellers skal der ikke være en dyt om det før funktionen er færdig. det må på ingen måde ske at brugerne skal stress-teste siderne da alt skal være tip-top for den enkelte bruger. man skal også tage factorer ind som serverrum, skal firmaet have serverne i et støvet baglokale? skal firmaet lave deres egne serverrum? hvor mange penge skal der afsættes til dette? skal firmaet bestille serverrum hos et firma (eksempel: TDC tilbyder serverrum)? skal der hyres 3 parts udviklere til siden? skal der ansættes faste udviklere? skal..... du ved nok ;)
Avatar billede cygnet Praktikant
27. maj 2003 - 17:46 #8
Tak for indlægget Idrada.

Jo det var CMS - jeg tænkte på - gammel arbejdsskade.

Mente heller ikke at brugerne skulle stress teste - mere om der ikke var nogle firmaer der tilbød at gører det før den blev offentlig, for at se om den kan holde til det.

Hvad kan man ellers teste ??

Har styr på Online/Offline-Surveys og tænke-højt test - var inde og snakke med en fed type på Framfab - nice place. *savle* *savle*
Avatar billede cygnet Praktikant
27. maj 2003 - 17:48 #9
Læste lige

Understøttelse af flere formater

De facto standarden for publicering af websider er HTML 4.01, men fremtidens formater banker allerede på for at afløse HTML.

Eksempler på formater der understøttes af Zandale Sitegenerator

HTML 4.01

XHTML

WAP

I øjeblikket er XHTML understøttelse så småt ved at dukke op i de forskellige browsere, og muligheden for at fremtidssikre sit website, og på samme tid bibeholde understøttelse for ældre HTML 4.01 browsere, er en integreret del af Zandale Sitegenerator.

Ydermere kan Zandale Sitegenerator også publicere i WAP og XML, til brug for robottjenester eller mobiltelefoner.

Er det ikke også med en hvis relevans for det ? Nogle der har mere om dette ?
Avatar billede ldrada Nybegynder
27. maj 2003 - 17:52 #10
cygnet> ALLE browsere burde understøtte XHTML hvis der er doctype i koden og hvis browseren kan læse (forstå) en doctype.

er selv siden sommers skrevet al min html kode i XHTML, har dog ikke set fordelene ved det endnu.
Avatar billede pfp Nybegynder
27. maj 2003 - 20:54 #11
Lige for at slå CMS og CRM på plads.

CMS = Content Management System. Et system der anvendes til at opbygge/vedligeholde sit web-site. Typisk direkte igennem sin browser.

CRM = Customer Relation Manager. F.eks. et program der bruges til projekter i virksomheder til at holde styr på kunderelationer osv. før, under og efter et projektarbejde.

Jeg mener i hvert fald det er sådan det hænger sammen... :D
Så må I jo rette mig, hvis det er forkert.
Avatar billede cygnet Praktikant
27. maj 2003 - 21:06 #12
Giver dig ret.

Dette er taget ud fra en præsention af et produkt:

Hvorfor og hvordan såkaldte meta-data er med til at fremtidssikre hjemmesiderne og kan give hjemmeside-brugerne en række service-tilbud.

Spørgsmål : Hvad er det lige der menes med meta-data ?
Avatar billede ldrada Nybegynder
27. maj 2003 - 21:20 #13
der er metatags på hjemmesider, mere ved jeg ikke men filosofien i meta-tags er at de blandt andet skal "fortælle" søgemaskiner hvad det er for en hjemmeside og under hvilken kategori den kan forefinder sig...

men jeg ved ikke hvad meta-data er, måske er der en sammenhæng?
Avatar billede ldrada Nybegynder
27. maj 2003 - 21:32 #14
ok. metadata er data OM data, metainformation er information OM information
Avatar billede ldrada Nybegynder
27. maj 2003 - 22:03 #15
saa vidt jeg kan forstaa dette...
Avatar billede cygnet Praktikant
04. juli 2003 - 12:18 #16
Jeg takker for hjælpen - for lige at blære mig vil jeg sige jeg fik 11/11 for projektet.
Avatar billede ldrada Nybegynder
06. juli 2003 - 16:43 #17
Hey tillykke med det :)